[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Att lära upp personalen hantera kundärenden är ingen större problem. När Vimla kan stänga ner supporten i en hel månad så kan de lika bra utbilda nytt folk under tiden. De har inga tekniska uppgifter eftersom de är ingen riktig operatör och allt avancerade tekniska uppgifter hanteras av Telenor. Det handlar snarare om kostnad Vimla vill inte ta.

    Det där med telefonsupport så tycker jag den funkar galant båda hos Comviq och Fello. Om du kommer ihåg så provade Comviq för några år sen att endast ha chatt o mejl support men hamnade i problem backloggen och därför infört telefonsupport jämte chatt och mejl (som också inte fungerar så bra).
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefonsupport är mindre effektivt än chattsupport. Via chatt kan man hjälpa flera kunder samtidigt, via telefon endast en.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hur hjälper man flera i chatt medan en en enda per telefon?

    Chattar en kundsupport medarbetare med flera kunder samtidigt menar du?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. Varje medarbetare har flera chattar öppna samtidigt - alternativt arbetar med någon chatt och mail samtidigt. Vet inte exakt hur Vimla lagt upp det.

    Vissa ärenden går dock snabbare att lösa via telefon, men generellt sett blir lösningstiden kortare via chatt.
     
  5. Hund3n

    Hund3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Man chattar ofta med 3-6 personer samtidigt. Problemet blir när man får ett lite svårare ärende via chatt som tar lite längre tid där man måste springa och prata med teknikerna osv. Då blir alla andra man chattar med påverkade. Chatt är supersmidigt vid enklare ärenden, men får man lite mer komplicerade ärenden är det mycket skönare att prata i telefon.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 003
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Helt otroligt och ett mycket dåligt beslut!
    Vimla fortsätter att sätta nya lågvattenmärken på den svenska operatörs-marknaden!
    Vimla borde ha lärt sig från erfarenheterna efter sommarens halvtidsstängning av chatten att det är längre öppettider som behövs. Inte kortare. Och att stänga chatten helt i en månad när man redan har en massiv backlogg är ju sanslöst!

    Det är 17 personer som jobbar på Vimlas support. Det verkar otroligt ineffektivt om det inte skulle gå att dela upp alla dessa personer i olika team där några svarar på mail från backloggen medan andra svarar i chatten och någon sköter Facebook och forumet. Svårt att tänka sig att Vimla har en sådan enorm backlogg av mail att 17 personer ska behöva sitta i en månad för att svara på dem.

    Ett problem med att låta backloggen svälla som Vimla har gjort är att det skapar mycket onödigt extraarbete. En kund som inte får svar inom några dagar skickar ju ett nytt mail. Får man inte svar på flera veckor hinner kunden kanske skicka 3-4 mail om samma sak. Ska supporten sedan gå igenom dessa i efterhand får de lägga mycket tid på att för varje mail kolla upp om saken blivit fixad. Vilket den ofta har eftersom kunden prövat alla vägar att nå fram till supporten och kanske fått hjälp via forumet eller chatten. Alltså lägger man ner väldigt mycket tid på mail som troligen inte är aktuella längre.

    Ett bättre alternativ hade varit att förklara för kunderna att nu kastar vi backloggen och satsar alla krafter på att ta tag i de nya ärenden som kommer in och ser till att inte låta backloggen svälla igen. Då hade man kunnat komma i fas. Den här taktiken att stänga chatten i en månad kommer bara att skapa en enorm ny backlogg medan personalen sitter och analyserar gamla inaktuella ärenden.
     
    katho, induktion, pobin och 2 andra gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ptja, Telia har ett rätt kompetent gäng som kan tänkas behöva ett nytt jobb inom kort.

    Ping @Viktor_Vimla@Viktor_Vimla
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det var det jag menade att lite mer komplexa ärenden går mycket snabbare med telefonsupport och då behöver man chatta flera gånger om samma grej och då blir det jobbigt för båda kundtjänsten och kunden.

    I vilket fall som helst, Vimla måste skärpa sig, de har sämsta kundtjänst och det är inte okej för vilken anledning som helst. De ska fungera minst lika bra som sina konkurrenter.
     
  10. Hund3n

    Hund3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag förstår problemet du beskriver, men tror inte det är rätt lösning att kasta hela backloggen. Det kommer bara skapa stor ilska bland kunder som väntat i flera veckor på svar på sina mail, ska dom hamna sist i kön igen? Många kommer säkert missa att man kastat backloggen och väntar förgäves på svar m.m. Det är ingen bra lösning.
     
    night77 gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 003
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, det är ingen bra lösning men kanske det minst onda av två dåliga alternativ? Det alternativet som Vimla prövar nu kommer bara att leda till att man skjuter backloggen framför sig.
     
    night77 gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    tooobe gillar detta.
  13. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Vimla har svarat att allt är ok. Bra svar på frågan om vad min surf har tagit vägen.
    Bra folk där.
     
    svenix gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spontant känns detta som ett ganska enkelt problem att lösa, men det verkar inte gå så snabbt detta heller. Nu har betyget dessutom sjunkit till 3,3..
     
  15. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Ska man skryta om sitt kundbetyg så ska man nog inte ha under 4/5.
     
    svenix gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har fortfarande strul med att 4g stannar upp. Slår jag på flightmode och tillbaka så fungerar det igen.

    Har haft detta i några veckor och de senaste dagarna har det varit bättre. Men idag verkar det som att strulet är tillbaka.
     
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Är det samma sak om du byter telefon?
     
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det har jag inte provat. Men det jag vet är att detta aldrig hände under min iphone tid, men med min s10+.
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har du din iPhone kvar, prova gärna med den så man vet om det är något med S10+ eller det är något allmänt.
     
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vimla/Telenor har ju haft problem och fler än jag har drabbats. Hade hoppats på att detta redan var löst.

    Undrar hur länge man kommer stå ut med vimla? Ingen support, konstiga betalningsalternativ och nu strul med uppkoppling.
     
    induktion och svenix gillar detta.