Diskussion: Fossil Q Explorist Gen 5

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av pacman42, 3 sept 2019.

  1. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har inte märkt av att det skulle vara så med min LG G Watch R där jag kört med metallarmband. Inte när jag har den på mig iallafall, ligger den löst på t.ex. ett bord så hörs ju vibrationen men mer mot bordet än metalliskt så att säga.
     
    Travolta gillar detta.
  2. DuoPad

    DuoPad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Då känns ett köp av denna klockan helt plötsligt väldigt avlägsen. Trist. Här vinner samzing mark helt klart. Dessutom med en ny slimmad klocka inom kort. Tufft läge för fossil att servera b-mackan som google och qualcomm erbjuder. Ingen betalfunktion samt dålig batteritid.
     
    bernard gillar detta.
  3. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Tjenare!

    Tänkte bara flika in här då jag haft min Fossil Gen 5 Carlyle HR, som den egentligen heter (inte Q Explorist, men rätta mig om jag har fel :)) i 3 dagar nu.

    Mini review nedan:
    Klockan går att köpa i Sverige och det var en snabb leverans på 2 dagar utan fraktkostnad, via DHL. Rätt skönt att kunna hantera ev. garantifel med en svensk återförsäljare! Som sidnotis går den att köpa på Klockia.se, där köpte jag min. Trevlig upplevelse därifrån, så kan rekommendera!

    Först och främst, detta är den snyggaste (i min mening) trevligaste, tunnaste och rappaste Wear OS klocka jag haft och jag har haft en del. Otroligt vad 512mb extra ram kan göra. Alla appar öppnas riktigt snabbt, den håller många i minnet och allmänt är det en mycket smooth upplevelse. Mjuka animationer utan hack och snabbt UI.

    Den har även 8GB lagring nu så det får plats med mycket musik offline och är perfekt att ta en löptur med, tillsammans med valfri träningsapp som har untethered GPS stöd. Själv kör jag med Endomondo och den funkar klockrent.

    Batteritiden - idag har jag haft klockan igång sedan 7 i morse, kört 1 timme med sportaktivitet (gps på), fått många notiser och svarat på en del via klockan. Har öven lekt lite med Assistant, som svarar en direkt på klockan med tanke på inbyggd högtalare. Enda jag stängt av är NFC och tilt-to-wake. AOD är på och det är riktigt snyggt i ambient mode då den även visar färger och animationer i ambient mode. Coolt! Nu när jag nyss satte den på laddaren (kl 22.15) så hade jag 39% kvar, så jag tycker batteritiden är helt acceptabel. Den har även flera batterilägen så att man kan få ut över 2 dagar i "extended mode" där AOD är av men det mesta andra på. Det går öven att själv customisera sina batterilägen.

    Den är väldigt välbyggd, osar hög kvalitet, bra laddare som går att rotera 360 grader och jag måste säga att jag är otroligt nöjd i det stora hela! Jag har modellen med stållänk i "smoke stainless steel" och jäklar vad snygg den är! Är dock inte så grå eller matt som på bilderna på deras sida, så det stämmer inte riktigt. Passade även på att köpa en silver milanese loop och ett silikonarmband för träningen...

    Den har liiite "bezels" så skärmen går inte ända ut i kanten, pga ambient sensorn, men i mitt tycke gör det inte så mycket då skärmen i Oled är fantastiskt trevlig och färgsprakande ändå.

    Har ni några frågor eller vill ha bilder så hojta till! :D

    //Str0Be

    Edit: svar på några frågor i tråden:
    Klockan "skallrar" inte det minsta med stållänken på utan är knäpptyst om man skakar på den. Angående uppdateringar så är förhoppningarna höga då Fossil Group har ett tätt samarbete med Google för Wear OS. De är ju i princip de enda som fortfarande släpper nya Wear OS klockor, förutom Mobvoi.
     
    Last edited: 11 sept 2019
    CeeKay, l2obban, Tusuki och 3 andra gillar detta.
  4. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    @Str0be@Str0be Använder du något skärmskydd?
     
  5. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @Perli@Perli . Jepp, men än så länge bara ett i plast, medan jag letar efter ett i härdat glas... vilket inte verkar vara det lättaste att hitta i Sverige. :ehm:Har du några tips? Kanske du eller någon som vet om något härdat glas till en annan modell funkar till Fossil Gen5?
     
  6. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    @Str0be@Str0be har inte klockan än men det kliar i fingrarna! Ett runt glas i rätt diameter är väl vad som krävs, skiljer sig diametern mot gen 4?
     
  7. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @Perli@Perli Precis, men vilken annan klocka har samma diameter? Lite för stor så fäster inte glaset i kanterna. Gen4 glas är tyvärr inte kompatibla, då diametern är större. Gen5 är 37mm glasyta i diameter...

    Jag kan inte annat än att starkt rekommendera klockan.. den är sååå nice! :)
     
    Perli gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket fint inlägg @Str0be@Str0be! Tack för det. Kan du svara på om du kör med kontinuerlig pulsmätning med den batteritid du angav?
     
    Str0be gillar detta.
  9. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @bernard@bernard Tack så mycket! Var lite sugen på att dela med mig av erfarenheten så här långt :)
    Jajemen, det gör jag. Google fitness alla funktioner är påslagna inkl. automatisk tracking, 24h pulsmätning (läser av kontinuerligt) och att fitness får använda GPS för platsdata.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tusan då, ja, nu blev man sugen på Wear OS igen. Jag har sedan tidigare Fossil Sport Watch, men fick inte ut ett dygn på den om jag aktiverade kontinuerlig pulsmätning, och det är en funktion de flesta nog vill ha aktiv.
     
    Str0be gillar detta.
  11. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @bernard@bernard Fossil watch sport har också snapdragon wear 3100 om jag inte minns fel, eller hur? Dock vet jag inte om gen5 har ett större batteri? Tror kanske att gen 5’s extra ram gör att cpun inte behöver jobba så hårt, därmed bättre batteri, då många av apparna redan finns i minnet när man startar dem. För det går verkligen snabbt att dra igång appar nu. Kan dock ha helt fel, men det iaf en teori :)
    Ja, nu när man har möjligheten vill jag absolut ha 24h pulsmätning. Kul att kolla statistik! Appen Cardiogram hänger även den med och där kan man få en väligt detaljerad vy, funkar även som "sov" app.
     
    bernard gillar detta.
  12. NewfarM

    NewfarM Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Lägg gärna ut bilder! :)
     
  13. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @NewfarM@NewfarM
    Här kommer det bilder i massor! :D

    Bry er inte om bubblan i övre högra hörnet på displayen. Det är bara ett tillfälligt plastskydd i väntan på härdat glas :cool: IMG_20190909_175109.jpg IMG_20190909_180600.jpg IMG_20190912_175527.jpg IMG_20190912_175548.jpg IMG_20190912_175554.jpg IMG_20190912_175636_Bokeh.jpg IMG_20190912_175750_Bokeh.jpg IMG_20190912_175826.jpg IMG_20190912_175841.jpg IMG_20190912_180040.jpg
     
    Last edited: 12 sept 2019
    l2obban, bluppblupp, Perli och 5 andra gillar detta.
  14. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7

    Jäklar vad fin! Älskar mesh-armbandet!
    Är allt grymt sugen på klockan nu, speciellt när batteritiden verkar vara bra.
    Har du haft någon smartklocka innan som du kan jämföra mot?

    Jag körde Galaxy watchen ett tag, men den var allt för stor, och såg inte speciellt vacker ut heller tyvärr. (mitt tycke)
     
    Str0be och bernard gillar detta.
  15. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Visst är den snygg! :P Jajemen, har haft en Sony Smartwatch 3, Huawei Watch och senast en Ticwatch E. Jag har gillat allihop, men denna slår dem alla på fingrarna gällandes stil & design tycker jag. Sen är den ju tunn med, endast 12mm. Jag har små handleder men den passar perfekt och ser inte alls för stor ut.
    Älskar mesharmbandet jag med (milanese loop), så det är ett svårt val vilket armband man ska ha för dagen ;) Dessutom är den ju riktigt kvick, även om jag gillar speeden i Ticwatchen också. Än så länge är det lätt 10/10 i princip på alla punkter, för mitt behov och min smak!
     
    Tusuki gillar detta.
  16. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Tack för att du delar med dig... och triggar mitt habegär :P

    Det jag menade med skallrar är om standardarmbandet i metall, när du har den på handleden, skallrar när vibrationsmotorn går igång tex när det ringer?

    Hur är vibrationsmotorn i övrigt? Är den tyst? Läste om någon klocka (minns inte vilken) som hade så högljudd vibrationsmotor att den störde folk som satt i samma rum.
     
    Str0be gillar detta.
  17. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    God morgon!

    Haha, jag försöker inte övertala någon att köpa klockan så klart, men är ju så positiv till den och är supernöjd än så länge!

    Vibrationsmotorn gör inte alls så att klockan skallrar när man har den på handleden utan är väldigt distinkt (snabb rotation). Testade precis att ändra vibrationsmönstret mellan normal / lång / dubbel i inställningarna flera gånger och inget skaller alls. Har original stållänken på idag :)
    Jag tycker den är väldigt tyst när man har den på handleden, inget rassel eller oljud. Klart att den hörs lite grann, men inte alls som på en telefon. Har man den liggandes på bordet så hörs det ju såklart :)

    Ha en bra fredag! :)
     
    Travolta gillar detta.
  18. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Riktigt fin :) Var köpte du mesh armbanded?

    Swedroid borde skapa en dedikerad tråg för Fossil smart watches :)
     
  19. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    NoNick2 och Tusuki gillar detta.
  20. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ser ut som en kanonklocka som egentligen rent funktionsmässigt bara saknar eSim. Men det verkar vara svårt att hitta.

    Men strax över en dags batteri, hur kommer det att stå sig efter 1-2 års användning? Jag har en Samsung S3 som initialt hade ca 5 dagars batteritid och nu är nere på 2 dagar och då har jag snart haft den i 3 år. Med Fossil finns det inte mycket marginal över för om (när) batteriet börjar tappa effekt.
     
    Str0be gillar detta.