Sandlådan 31.0/Black Sabbath prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av 220volt, 25 jul 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Note 9 är fortfarande en grym lur och den håller ett tag till om du vill vänta in större nyheter.

    Jag tror att årets iPhones kommer bli en grym årgång om man gillar förfinade produkter. Apple släpper ju bara radikala re-designs var tredje-fjärde år numera och däremellan ökar de prestandan lite, putsar på buggar från föregående generation, förbättrar kameran osv.

    Youtubers och media gillar att gnälla om att telefonerna ser exakt likadana ut som förra året. Jag tycker att hela tänket att allt måste designas om VARJE ÅR och aldrig får förfinas är lite av en sjukdom i hela mobilbranschen. Jag föredrar faktiskt produkterna som förfinats till sin spets, typ iPhone 8 som jag just nu använder som enda mobil i väntan på 11 Pro. En riktigt jäkla bra telefon där allt känns genomtänkt och helgjutet.

    Du känns mer som en kille som gillar förfinade produkter än något radikalt annorlunda med barnsjukdomar? Det kanske inte är så dumt att titta på 11 Pro av den anledningen.

    Hoppas jag inte förvirrat dig mer nu ;-)
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag ser hellre små estetiska förändringar än stora så du har allt peggat mig rätt där ;) Får hålla hårt i slantarna ett par månader så får vi se vad det blir av det hela, eller så köper jag helt sonika en 8 plus igen. De är ju relativt "billiga" numera [emoji1]
     
  3. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Definera "rita".
    Köpte nyligen en Surface Go och den är helt okej för slösurfing och enklare uppgifter, men kastar man på den tyngre saker så märker man att den är lite begränsad. Prestandamässigt så är den ju inte mer än en chromebook med fullskaligt Windows, i princip vilken budgetlaptop som helst i samma prisklass är kraftfullare.
    Att rita/skissa bör den klara av, men vill man börja redigera i gimp/photoshop eller liknande så kommer den säkert snabbt få problem. Jag har beställt en billig kina-penna för att kunna skriva/skissa m.m. så jag kan säkert prova lite i nåt gratisprogram och se hur det funkar.
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 012
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Brukar använda Autodesk Sketchbook Pro, men även Photoshop och i vissa fall Sketchup, brukar bli ganska många lager och det är väl där jag msistänker att en Surface Go kan halta lite. Har spanat på Procreate till iPad, min sambo använder det och det ser ut att vara riktigt kompetent.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu måste Google sätta stopp för Androids spionappar

    Så tydligt att personen själv inte kör android, behörigheten står klart och tydligt om man går in på "om appen / appens behörighet" i playstore. Likaså är det upp till mig som användare att godkänna om en app får tillgång till en viss behörighet eller ej. Sicket sabla svamel till "inlägg".
     
    jnsson gillar detta.
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 012
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    "Alla inställningarna finns, men det är för besvärligt!" Billig artikel för att locka till klick så här i integritetstider. IDG är allt mer clickbait nu för tiden. Tyvärr.
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Visst är det så, var många år sen jag faktiskt läste något av högre kvalitet ifrån dom. En gång i tiden var t.ex PC för alla en helt okej tidning. Nu vet jag inte vad de håller på med [emoji23]
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har aldrig riktigt gillat den redaktören
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 012
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag jobbade en del med dem för 10+ år sedan, både med marknadsföring och skickade produkter till dem för test. På den tiden var de bra på sitt jobb.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har dock märkt att man inte alltid får en fråga om man vill tillåta en viss behörighet. Verkar som att vissa appar frågar vid behov i appen (som på iOS) och att vissa bara har behörighet till en herrans massa grejer direkt från början. Kanske får man då frågan vid installation, jag minns faktiskt inte. Men det är ju viktigt att man får godkänna det manuellt så att man kan bedöma om det är något appen behöver eller inte.

    Ett av skälen till att appar nekas i App Store är att de begär behörigheter som de inte behöver för att utföra det som appen beskrivs göra (vilseledande). Där verkar inte Google bry sig alls. Det finns ju för och nackdelar med båda, men den hårdare linjen är helt klart säkrare för medelsvensson.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Absolut det håller jag med om. Men samtidigt är det du som användare som ska vara ansvarig för vad man installerar :-) Dagen då Apple eller Google bestämmer om jag får installera en app eller ej är det dags att lämna allt vad fri vilja är, de har inget att göra vad jag installerar på min enhet. Så jag vidhåller att det är brukaren av enheten som är ansvarig och den som ska ha koll på vad som installeras och vilka rättigheter appen vill ha.

    Så jag köper inte alls att Google behöver göra något, allt står som man behöver veta idag ;-)
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, förutsatt att man blir promptad vid installation (om den inte promptar vid behov) är jag helt okej med Googles practice. Däremot vore det långsökt om man måste installera en app för att se vilka permissions den använder. Det ger känsla av otrygghet.

    Jag personligen gillar en bra mix mellan frihet och att man kan lita på att det man installerar via App Store/Play är reko.

    Dvs det vore fel att neka en app för att den möjliggör fildelning t.ex.

    Men rätt att neka den för att den utger sig för att göra en snäll sak men istället snor den alla dina personuppgifter och säljer på svarta marknaden.
     
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Min poäng från början var att behörigheterna står klart och tydligt på playstore för informationen om appen. Där läser man innan man installerar. Att installera och sen gå in och kolla är ju enligt mig helt befängt om man gör så.

    Men jag är kanske extremt noggrann gällande vad jag installerar eller ej :-)
     
    Last edited: 17 sept 2019
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 012
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Du vet väl att det egna ansvaret inte existerar längre? :P
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Tror tyvärr inte att gemene man läser sånt där. Att lägga allt ansvar på användaren i ett sånt läge kan absolut innebära en integritetsrisk. Hoppas att det blir hårdare i framtida Android-versioner så att behörighet måste efterfrågas vid behov så att man som användare förstår vilken action i appen som kräver en viss behörighet samt möjlighet att godkänna det bara en gång (som på iOS).
     
  17. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    @jajo@jajo på tal om en blå Iphone: [​IMG]
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Gröna är snyggare ;)
     
  19. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Naej!

    F.ö: Älskar när jag blir uppringd av ett (för mig) okänt nummer, men 180 pingar det som en faktisk person. Svarar i bara farten med ett "Hallå" utan att uppge förnamn. Personen i andra änden babblar på grövsta tänkbara skånska som ingenting. Tyckte han sa något om ett bra bygge.. Inser att han ringt fel och frågar vem han egentligen söker. "Peter" blir svaret. Trodde först att han sökte farsan men han visste inte vad denne Peter hette i efternamn så han ursäktade och la på [emoji23].
     
  20. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Woho redan fått kollinummer från Webhallen på Zelda beställningen [emoji16] Tänk om de redan nu skickar ut spelen, release är ju först på fredag egentligen...
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.