Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Lelle81

    Lelle81 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Köpte en m365 i slutet av april. Fick möjligheten att återlämna den i samband med Webhallens mailutskick. Utnyttjade denna möjlighet för en vecka sen. Webhallen hanterade återköpet helt proffsigt. Dom förlorar en slant på detta men vann mig som en trogen kund.
     
  2. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Fegt i mitt tycke att lämna tillbaka sparkarna. Här har vi ett modernt och roligt transportmedel och sen väljer vissa att vika sig så fort staten vill reglera det? Ha lite ryggrad för tusan. Stå upp för era kära sparkcyklar! :D
     
    Benteboy gillar detta.
  3. Benteboy

    Benteboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Han gillar å gå,:P
     
  4. sekberg

    sekberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu svär jag väl i kyrkan och bryter mot någon regel, men jag vill ändå göra ett försök: nu har det kommit en app med namnet m365 downG till iOS. I brist på en Android-telefon f n så har jag testat denna. Jag får dock inte till att nedgradera från 1.4.2 till 1.3.8 eller ens 1.4.0. Efter till synes lyckad flashning visas fortfarande bara v 1.4.2 och ingen prestandajustering noteras.

    Kan det bero på BLE-versionen (okänd pga saknas info i appen)? Eller har andra Android-användare här varit med om detta?
     
  5. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Fick upp meddelande om ny update förut. Värt att uppdatera? Kan man läsa "patchnotes" nånstans?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 9 sept 2019
    JPR, Metalboy666, Bertilsson och 1 annan gillar detta.
  7. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här ser Andersson-motorn ut:

    2019-09-10 (1).jpg 2019-09-10.jpg

    De är olika färgkodade av någon lustig anledning, både vad gäller strömförsörjningen och vad gäller kontakten till styrelektroniken.

    Kontakten till styrelektroniken skiljer sig också åt, så man behöver löda om den. Antalet stift/kablar är dock samma till antalet.

    Jag får öppna den nya motorn och matcha anslutningarna mot den gamla om jag skall ge mig på det här. Hade hoppats att de skulle vara kompatibla rakt av....

    Tror det är 250W med. Står inget specat.
     
    Last edited: 10 sept 2019
    Dukelukeem och johsam gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    2019-09-11.jpg

    M365 original vänster, Anderson-motorn till höger.

    Vad gäller anslutningen till kretskortet i motorn så matchar färgerna som bilden ovan visar, det är bara för anslutningen till moderkortet ordningen skiljer sig åt, så det är inget problem. Bara att matcha färgerna rakt av när man löder på M365-kontakten med andra ord.
     
    ef98dpa, Theez, Bertilsson och 5 andra gillar detta.
  10. pogopedagog

    pogopedagog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Tycker räckvidden verkar vara ett stort skämt på m365. I alla fall på min. Ser i m365 Tools "Range with a full battery cycle 17,26 km". Vad har ni för range på era?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis som i bilvärlden anger de räckvidden väldigt optimistiskt. Typ på plant underlag utan motvind med en förare som väger ~45kg (?) i eco mode.

    Man får i praktiken ut lite mer än hälften i vanliga fall, om man nu väger runt 80 kg och kör lite backigt och har lite motvind etc. M365 Pro har en räckviddsangivelse som ligger lite närmare sanningen dock, men M365 var kraftigt överdriven med 3 mil.

    Ditt värde ser fullt normalt ut om det också stämmer i praktiken, och är riktigt bra om du dessutom kör custom firmware.
     
  12. pogopedagog

    pogopedagog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja, det är väl som du skriver, tack för svar. Ska köra en gång från full till tom och se hur långt det blir. Jag kör inte custom firmware.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så länge du kommer upp i ~15 km skulle jag säga att det är fullt normalt. Det är dock rätt sällan man åker så mycket mer på en dag skulle jag tro, även om det finns en "sweet spot" på 2-2,5 mils räckvidd (varför m365 pro nog är ett föredra om man köper ny spark idag).

    Det blir helt enkelt rätt obekvämt efter en mil på sparken, speciellt om man bor i en stad med mycket kullersten/dåligt underlag. Visst går det att slippa om man vill lägga ~10-15k på en dämpad sparkcykel, men då ökar samtidigt vikten och portabiliteten minskar.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    20190911_200108.jpg
    Jag har nu testat Andersson-motorn från Netonnet. Bytte bara kontakten och matchade färgerna (på förra sidan kan man se att kretskortet är identiskt mellan de två motorerna, och likaså kablarna, endast kontakten som ansluts till moderkortet skiljer sig åt), tycks fungera fint då motorn faktiskt drar lite utan att det känns som att motorbromsen hela tiden är aktiv så fort jag sätter igång sparken, vilket delvis var problemet med förra.

    Olyckligtvis verkar det som någon annan komponent också felar då motorn inte får tillräckligt med kraft, men samtidigt verkar batteriet okej om man ser till volttalen för respektive cell. Får väl dubbelkolla så någon cell inte släppt eller glappar.
     
    Last edited: 17 sept 2019
    johsam och jkej gillar detta.
  15. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Är detta din gamla M365 som du installerar nya motorn på? Den som du skaffade i början av tråden och som slutade fungera efter något år eller så?

    Väldigt intressant att se om du kan fixa den i så fall. :)
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 671
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är samma spark.
     
    jkej gillar detta.
  17. vakuum79

    vakuum79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej alla

    Jag har ett problem med m365 downgrader. Batteri texten snurrar bara på när jag försöker nedgradera eller uppgradera. Det är så mycket text att uppdateringingarna hinner inte med.

    Tacksam för hjälp
     
  18. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då var det dax för mitt premiärinlägg då!
    Håller på å betar mig igenom hela denna tråd men har läst mest ifrån slutet, då jag gissar att mycket har hänt sen tråden sen den skapades.

    Själv blev jag med M365 igår då jag inte längre kunde hålla mig. En fråga som slog mig direkt efter att ha läst tråden är om jag fått en gammal scooter. Låter som om dom uppdaterat små detaljer som varit dåliga. Tex så testade jag om ”flärpen” för att vika ihop den var magnetiskt, vilken den inte var. Så jag har alltså den gammal i aluminium som det lät som den kunde gå sönder lätt. Jag hade heller inget skydd under bakhjulet för den där kabeln. Min fråga är alltså: Ska jag lämna tillbaka den å försöka köpa någon annanstans ( då det är fullt möjligt hos Elgiganten i 30 dagar ). Eller är dessa grejer inte sån big deal?! Vart kan jag se vilken ”utgåva” jag jag har!? Eller produktionsdag!?

    Vad säger ni!? Väldigt tacksam för svar!
     
  19. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    På min finns det en klisterlapp nere på fotplattans sida med serienr, en streckkod och production date (2019.05.03 på min). Kolla där om du kan hitta nåt :)
     
    bringan75 gillar detta.
  20. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Är du säker på att det är rätt del som testat om den är magnetisk. Vet inte vad du menar med flärp men kanske är det själva handtaget på låsmekanismen du tänker på. Det är inte den som är magnetisk på nya modellen. Det är den här delen (den som kallas "hook", inte skruvarna).

    Kabelskydd under bakhjulet tror jag inte har tillkommit på nya modellen. Om du tänker på skydd för kabeln till baklampan på insidan av bakre stänkskärmen så fick i alla fall jag beställa det från CuriousJoe, och min hade magnetisk "hook".

    Det kan vara värt att kolla om du har Xiaomi-loggan på fotbrädan eller om det bara står "mi". Kolla också vad du har för serienummer.