Xiaomi startar Svensk del ? !

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Kingson, 16 sept 2019.

  1. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Någon som är insatt i vad det är som försegår ?! Detta publicerades av Mi-Store på Facebook idag.

    Skärmavbild 2019-09-16 kl. 19.52.00.png

    Bifogar lite mer bilder så vi kan spekulera lite tills någon kommer med fakta...
    Bild ifrån Xiaomi Sveriges Facebook sida som grundades idag. 16 september 2019
    Skärmavbild 2019-09-16 kl. 19.52.49.png

    Fakta som dom har publicerat på sin fb sida.
    Skärmavbild 2019-09-16 kl. 19.52.42.png
    Är detta något som Mi-Store rattar och styr eller är det något nytt Xiaomi tjofräs som startats i Sverige ? :D
     
    svenix gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är andra (?) gången de hävdar att Mi officiellt kommer till Sverige, men mi-store.se och Mi är ju två olika bolag, så jag vet inte riktigt hur man skulle tolka det som att Mi kommit till Sverige.

    Har Mi officiellt givit mi-store.se uppdraget att sköta Mi-varumärket i Sverige?
     
    Last edited: 19 sept 2019
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är inte ovanligt att företag som placeras i Asian sätter upp andra bolag i Europa och registers det inom Europa därmed bli 2 olika företag.

    Och det blir ännu vanligare om de ska ha försäljning inom Europa.
    Det är också lika vanligt att svenska företag som sätter upp sina bolag i andra länder utanför EU också sätter upp sina bolag där med antigen företagsnamnet själv med annan beteckning för det landet, eller ett dotterbolag underbolag till huvudbolaget.

    Detta är mest för skydda huvudföretaget om det går åt helvete så drabbas inte huvudföretaget ekonomiskt av det.

    Så de kan vara samma ägare men olika aktörer som sköter det för olika marknader.
     
    Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man kikar på Mi:s hemsida, så är inte Sverige listat någonstans: Mi Global Home, Mi Global Home

    "Officiellt" har Mi bara närvaro i UK, Frankrike, Italien och Spanien inom EU. Det är också i dessa regioner konsumenter kan handla direkt från mi.com.

    Här är respektive regions webbutik på Mi.com:
    FR: En septembre quoi de 9 ?
    IT: Special9 codice coupon: settembre9
    ES: Septiembre, el mes del 9
    UK: Mi 9T Pro first sale

    Som diskuterats i Mi i Sverige-tråden så är det mycket riktigt så Xiaomi jobbar i vissa regioner, och delvis redan gör i Sverige genom mi-store.se, som ju blev generalagent för något år sedan/då de andra gången påstod att Mi var officiellt lanserat i Sverige (även då stod ingenting på mi.com).

    Nu är det ju för all del möjligt att en SE-avdelning hoppar upp i dagarna på mi.com (?) - vi får se.

    Det är i alla fall en rätt dålig modell som du säger för konsumentens del om det inte är Mi som i alla fall rattar webben, då garantin/support vilar på avtalspartnern. Man står handfallen om bolaget går i konkurs, och då måste också Mi börja om på ny kula/hitta en ny partner. På så vis tycker jag att exempelvis OnePlus har en mycket bättre modell, som förvisso tar en större risk, men samtidigt inte blandar in en enorm mängd mellanhänder.


    För egen del betraktar jag inte Xiaomi/Mi som lanserat i Sverige förrän SE får en avdelning på mi.com, där man också kan göra beställningar. Om man tex vill vända sig direkt till Xiaomi för att utnyttja garantin eller service behöver produkten också vara köpt på mi.com: Mi Warranty丨Xiaomi UK - Xiaomi UK. Det är lite tryggare då man vet vem man handlar av. I vissa regioner drivs de fysiska butikerna av en rad olika aktörer, vilket gör det hela väldigt rörigt, speciellt för mindre teknikintresserade konsumenter som tar för givet att man alltid kan vända sig till tillverkarens hemsida.
     
    Last edited: 19 sept 2019
    Macke.M, Nero, Kiddy och 3 andra gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är förresten Facebook-sidan @Kingson@Kingson nämner: Xiaomi Sverige

    De länkar direkt till mi.com från sidan och har samma namnsättning som de övriga regionerna, men det behöver ju inte betyda så mycket: Mi Global Home

    Sidan skapades 22 augusti 2019.

    Det verkar inte finnas något officiellt uttalande från Mi ännu gällande inträdet på den svenska marknaden heller. Jag har försökt att Googla fram något, och även dubbelkikat på deras Twitter-flöden som jag följer, men det enda som just nu verkar existera är själva FB-sidan.

    Vi kanske bara är för ivriga :) Vore naturligtvis utomordentligt fint om Sverige ploppade upp på mi.com.
     
    Last edited: 16 sept 2019
    Kingson och spigen gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    upload_2019-9-17_11-1-31.png

    upload_2019-9-17_11-2-24.png
     
    Kristy, Droid82, Glis och 3 andra gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag är ledsen att slå spikar i era kistor.

    Facebookkontot och facebooksidan pekar på www.mistore.se och www.mi-store.se.
    Gå in på någon av dessa och du hamnar på www.mi-store.se/sv/

    Gå ner längst ner på sidan de kopierat från mi.com (förutom varningen om recall på M365) så ser du detta.

    East & West Distribution AB
    Gustavslundsvägen 137 6tr
    167 51 Bromma
    Sweden

    Alltså samma firma som flera gånger tidigare utgivit sig för att vara Xiaomi.
    De är alltså fortfarande inte xiaomi på riktigt.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast är det verkligen Xiaomi Sverige du kikat på? För den pekar fortfarande till mi.com (globala sidan) för min del. I alla fall från så att säga startsidan.

    Däremot finns ju fortfarande ingenting om att Xiaomi slagit upp portarna i Sverige på Mi.com.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    alla skärmdumpar längre upp i denna tråd stämmer i alla fall, inklusive hej alla MI fans.
    kan sätta pengar på att det är samma företag fortfarande som kopierat mi.com och kallar sig officiell återförsäljare.
     
    Kingson gillar detta.
  10. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Samma för mig, pekar mot mi.com och inget annat (om vi pratar om infon som finns under "om")
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Men det som vi funderar på är varför de skapat en Facebook-sida till och dessutom säger att det inte är dem. Att East & West Distribution AB beter sig så vet vi ju sen länge, men det verkar inte helt självklart att detta är samma. Så vad är det som får dig att tro det?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anledningen till att det uppstår en sådan förvirring är för att East and West AB som @F-Forward@F-Forward säger tidigare gått ut och sagt att Mi är officiellt lanserat i Sverige (tror tom det skett vid två tidigare tillfällen?), men det har aldrig stått något på mi.com om det, och det har aldrig kommit ett uttalande från en talesperson för Mi som hävdat att Mi är lanserat i Sverige.

    Jag har försökt att maila Mi flera gånger, men aldrig fått något svar i frågan. Det blir ju väldigt märkligt om bolaget det handlar om varken kan säga bu eller bä om de officiellt har en närvaro i Sverige eller inte...

    Jag tvekar inte på att East and West har en relation med Xiaomi och numera säkert är deras generalagent, och då kan man ju hävda att Xiaomi officiellt finns i Sverige, men det är ju inte riktigt jämförbart med låt säga OnePlus närvaro på den svenska marknaden, eller majoriteten av alla andra större tillverkare.

    I normala fall har ju tillverkaren någon typ av filial på marknader där de har en större närvaro, tex ett litet kontor som sköter PR-frågor, kommunicerar med kunder/rattar sociala medier, underhåller hemsidan på det lokala språket och ibland även erbjuder en webbshop etc.

    Visst att Xiaomi befinner sig i en tillväxtfas etc, men de skulle kunna sköta det här mycket snyggare.
     
    Last edited: 17 sept 2019
    Kristy, dalton, Droid82 och 1 annan gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    inte helt självklart, men om du tittar så är det samma konton som lägger in samma kommentarer och lägger upp samma bilder på Xiaomi Sverige sidan och MI Store sidan. Bland annat kontot MI Store som det skärmdumpats längre upp på sidan. även Xiaomi Sveriges inlägg ligger på bägge sidorna samt de chattar som det skärmdumpats här. Detta plus det faktum att mi.com INTE nämner sverige räcker för mig. den "nya" officiella sidan kan inte (enligt mig) komma från något annta än east/west AB

    Att de lagt upp en ny sida är bara för att få fler att tro att de är xiaomi, inte ett företag som sysslar med gråimport
     
    dalton gillar detta.
  14. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ser ut som att det är East and West som låtsas att han är Xiaomi igen då? Oseriöst om han ljuger om det...


    upload_2019-9-17_11-2-24.png
     
    Last edited: 17 sept 2019
    Jörgen Ö, dalton och Kingson gillar detta.
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Kul att det inte bara va jag som reagerade.
    Det vore en jäkla skandal om det är så....

    Men vem vet, han kanske har fått starta upp Xiaomi Sverige och driver det ?!

    Eller så är det spel för galeriet....
     
    dalton gillar detta.
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vore mer logiskt om mi lanserade sig officiellt i Tyskland före Sverige.

    Tror som sagt detta är spel för galleriet tyvärr.
     
    Macke.M, katho, dalton och 2 andra gillar detta.
  17. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Håller med. I regel så är det ju så. Men... Dom har Google Pixel i Tyskland... Xiaomi har ändå spridit sig bra i rätt många svenska elektronikaffärer. Fler som har dom än som inte har dom, Xiaomi är stora på Netonnet bland annat :/

    Så jag hade inte blivit förvånad om så va fallet.. Men din åsikt är helt klart logisk :P

    Undra om alla Xiaomi lurar som Netonnet säljer kommer ifrån East & West Distribution AB :P
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja de flesta som har Xiaomi tar in dem från East & West som jag förstått det. Det är nog främst Inet som köper direkt av någon annan distributör, men fortfarande inom EU. Det påstår i alla fall inet om man frågar dem.

    Man kan kika vilka som får in på lager samtidigt som på mi-store.se. De uppdateras ungefär på samma datum, medan Inet brukar stå ut med egna datum.
     
    Kingson gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 18 sept 2019
    bernard gillar detta.
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag förstår fortfarande inte vad ni menar. Det enda sambandet jag ser mellan de två facebook-sidorna är att Mi Store har delat två inlägg som som Xiaomi Sverige gjort, hur skulle detta bevisa något? Om det hade varit tvärt om hade det ju varit konstigt däremot.