Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej Androidvänner.

    Jag tycker inte att mobilutvecklingen går åt rätt håll. Dagens mobiler är sköra, otympliga och svindyra.

    Jag söker tåliga mobiler i komposit med superskarpa skärmar i handvänlig storlek där man själv kan byta batteri och bygga ut minnet och koppla in hörlurar enkelt samtidigt som man laddar mobilen supersnabbt. Ingen notch, grymma kameror. Mobilerna ska tåla att tappas och inte bara en gång, mobilen ska vara anpassad till användaren och inte tvärtom. Mobilen ska uppdateras ofta och under mycket lång tid.

    Detta finns inte på marknaden. Istället har vi svindyra, opåverkbara skitmobiler med kurvade skärmar i glas(!!!).

    Det är faktiskt helt bedrövligt dåligt i dagsläget, så som jag ser det. Ingen tillverkare gör riktigt bra mobiler som är gjorda för att användas på riktigt. Ingen.
     
    Kate, Corran_Horn, Helge67 och 4 andra gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    chraist, stelex och Ara gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Men då behöver man ju inte köpa ny mobil efter max 2 år.
    Hur ska tillverkarna kunna tjäna pengar då? :ehm:

    Med din modell skulle mobilerna behöva bli minst dubbelt så dyra.
     
    tobias84, Gorgeous och Jörgen Ö gillar detta.
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Mobilerna har ju knappast blivit sämre. De har bättre skärmar, batteritid, prestanda osv.

    Bygga ut minnet, menar du sdkort? Isf finns det ju rätt många sådana mobiler som erbjuder det.
    Byta batteri går ju alldeles utmärkt att göra själv. Folk som köper telefoner där det dels inte går få isär telefonen utan att den går sönder eller som någon samsung jag såg där batteriet inte hade några pulltabs och satt som det vore fastsvetsat får ju skylla sig själva. Lite forskning innan man köper något får man väl ändå göra kan man tycka.

    Mobilerna laddar ju snabbare än förut också. Att de flesta saknar 3.5mm är ju trist. Dock har ju utvecklingen på trådlösa lurar gått framåt. Mina tex har ett batteritid på ca 90tim speltid.

    Man hör ju ofta att det är bättre kvalitet i 3,5mm men det är väl i princip bara lg som kör med en bra dac där man märker skillnad? aptx finns ju nu på blåtand så....

    Angående uppdateringar så uppdateras väl pixel och tex android onetelefoner rätt länge och ofta?
    När man inte längre får uppdateringar kan man ju gå över till lineage os om man så vill?

    En telefon med android one kostar ju inte så mycket, köp till ett skal och typ 10 skärmskydd av glas för en hundring(tempered glass) så kan man tappa den hur mycket man vill i princip.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man behöver inte köpa ny mobil idag. OnePlus 3 håller fortfarande alldeles utmärkt, bortsett ifrån kamera.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mobilerna har blivit sämre på så vis att de tål mindre stryk, de går inte att byta batteri, det finns inget hörlursuttag, det går inte att bygga ut minnet, de är obekvämt stora i handen och de är extremt dyra. Till och med OnePlus är dyra idag.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Visst, ibland känns det som att utvecklingen går bakåt. Typ notch, försvunna hörlursuttag och att de enda förändringarna tycks vara "for the sake of change", utan att tillföra något av värde. Men kom ihåg att smartphones för några år sedan fungerade mycket sämre än idag. Mina telefoner 2012-2013-2014 och runt de åren hade alla kasst batteri, de höll knappast en hel kväll på stan. Många grejer var buggiga och opålitliga på den tiden, tycker jag, både appar och OS:et brukade strula. Jag tycker att "peak-smartphone" var runt 2016, då gjordes de allra bästa telefonerna. Sen har det gått lite utför, som du säger. Jag har fortfarande en Pixel 1 (2016) som funkar jättebra. Trots att batteriet har blivit rejält mycket sämre på de 1,5 år jag ägt den så är det inga som helst problem att klara en helkväll på stan med den, och jag planerar inte att byta telefon på överskådlig tid. Så det är en väsentlig skillnad mot Samsung-telefonerna jag hade typ 2012.
    Pixel 1 är rejält billig idag också, jag köpte en sån åt en familjemedlem nyligen. Den är också precis så snabb som behövs för att klara alla de appar jag använder. Nexus 5X, som kom ett år tidigare, är däremot alldeles för slö att använda idag i mitt tycke.

    Om man köper en sån billig telefon, som har några år på nacken, så gör det inget om den skulle råka gå sönder. Det är min filosofi. Jag har tappat min ett flertal gånger, jag har inget skydd (däremot en mobilplånbok som ger ett visst skydd). Inte en enda skråma har den fått. Jag har spillt vatten och grejer på den massor av gånger, använt den i regn, svarat på samtal när jag genomvåt stiger ur duschen och liknande. Funkar klockrent fortfarande. Så att smartphones är ömtåliga är förvisso sant, men en sanning med modifikation tycker jag.

    Så mitt tips till dig: köp en något äldre telefon. Den kommer inte vara lika hållbar och tålig som på Nokia 3310's tid kanske (i mitt tycke en dålig jämförelse, en sån telefon var knappast så bra som alla minns den, och på den tiden kunde telefoner inte göra något). Men är man hyfsat varsam och försiktig så kommer en sån smartphone uppfylla de flesta förväntningarna, inklusive att vara billig.
    Att gå tillbaka till en dumtelefon, aldrig i livet. Att gå "all mobile" är oerhört skönt. Jag öppnar i princip endast upp datorn om jag ska skriva längre texter. Jag har alltid tillgång till alla mina filer och alla mina konton från mobilen, oavsett var jag är. Det är frihet på riktigt. Att vissa inte kan hantera det och lägger massa tid på att alltid vara nåbara och aktiva på sociala medier osv, det är en helt annan diskussion, men har man lärt sig att hantera det digitala livet så är det en dröm. Jag använder knappt sociala medier, har inte kvar FB. Jag har inte ljud påslaget för nästa några notifikationer (förstår inte hur folk orkar pling hela tiden), de flesta notifikationerna syns inte ens på låsskärmen så som jag har ställt in det.
     
    dannejanne, Jörgen Ö, Kristy och 2 andra gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, du skriver mycket klokt. Att jag helt enkelt behåller min fantastiska OnePlus 6 är det klokaste jag kan göra. Du har rätt.
     
    Jörgen Ö och N6290 gillar detta.
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag vill ha utbytbart batteri,det är det enda jag saknar,edge displayer har jag aldrig nånsin haft problem med, föredrar nog det nu när jag tänker efter . Önskar att fler tar efter faktiskt.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  10. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    fairphone 3 <3
     
    Droid82, ajo.lill och bernard gillar detta.
  11. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Håller med. Runt denna tidpunkt insåg nog tillverkarna att enheterna inte skulle generera tillräckligt snabb nyförsäljning, och de skulle inte klara av att leverera prestera bättre och bättre för varje ny modell.
    Ett exempel är den faktiska kamerakvaliteten som runt denna tid tog ett raskt kliv bakåt, för att börja cykeln på nytt, uppbackat av nya floskler varje år. (Minns den faktiska fotokvaliteten från bl.a. LG G4 och samsung S6:an) Tror att de inte än uppnått 2015-2016 års detaljnivå igen. Men när det händer så kommer det plötsligt att ta ett steg bakåt igen, bara för att hela tiden kunna erbjuda "något nytt och förbättrat". Minns mina ord.
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Henrik_A, N6290 och Kristy gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du är medveten om att "edge" displayer är 5x mer sannolika att gå sönder vid ett fall?
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Utvecklingen går dit pengarna finns, mobiljättarna skulle tjäna bra mycket mindre pengar om det var enkelt att byta ut batteriet på din 2-3 år gamla mobil. Tyvärr verkar folk inte vara villiga att rösta med plånboken.

    Men om man ska se någon ljuspunkt så blir mid end mobilerna allt bättre, det är faktiskt inte en lika enorm skillnad mellan en mid end och en high end lur nuförtiden. Det kunde man inte säga för ett par 3-4 år sedan.
     
    H-M och Jörgen Ö gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men man kunde ju tycka att det skulle finnas en öppning på marknaden för de som ville bygga mobiler så som jag vill ha dem. Det borde gå att ta marknadsandelar genom att inte bygga mobiler så som alla andra gör.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Hur många kan du tänka dig att köpa? 100000? 1000000?

    Problemet är nog snarare att din kravspecifikation inte efterliknar den hos gemene man. Till och mer nördmärket nummer ett, Oneplus, har övergett hörlursuttaget och försöker vinna köpare med heltäckande skärmar, popupkameror, osäkra fingeravtrycksläsare i skärmen och kurvande skärmhörn.

    Det stora problemet som jag ser det är att de flesta Androidtillverkare kopierar ytan från Apples produkter utan att lyckas kopiera det viktiga - som finns under ytan. Ta notchen som ett exempel, den du sitter med i din Oneplus 6. Den ser snarlik ut Apples notch, men saknar all den teknologi som möjliggör säker ansiktsupplåsning.

    Jag säger inte att Apple är bäst och gör allt rätt, men jag säger att branschen kopierar Apple, ofta på ett korkat sätt, istället för att innovera själva. Då blir det precis som du beskriver. Tråkigt, själlöst och dyrt.

    Sitt du lugnt med din Oneplus 6 som är en grymt fin telefon och avvakta vad som händer på marknaden under 2020. Kanske vågar nån innovera på riktigt.
     
    Gorgeous, R3b0rn och Rospigg gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag hävdar tvärtom att Apple har en fullständigt groteskt ful notch och OnePlus har lämnat detta groteska stadium bakom sig. OnePlus 7 Pro har ingen notch. Apples iPhone har ingenting av intresse överhuvudtaget, det är rena dyngan rakt igenom.

    OnePlus 6 som kom 2018 har en långt mindre notch än den groteska notch som Apple uppvisar 2019. Och det till halva priset. Faktum.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Du verkar inte ha hängt med riktigt, men det är okej.

    Huvudsaken är att vi är överens om att vi önskar mer av framtiden än vad som levereras just nu. :-)
     
    laserturken och Rospigg gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Klart jag hänger med, du säger att Apple har något av värde och jag säger att Apple bara har skit.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja ja, det är en debatt jag inte är intresserad av att ta.

    Lycka till med jakten på en mobil som du blir nöjd med.
     
    IAMMA, sydeu, kissidor och 6 andra gillar detta.