"ok Google" triggar alla enheter

Diskussion i 'Google Assistant' startad av Carpe_Me, 22 sept 2019.

  1. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hallå

    Assistenten kom nyligen till Sonos som självklart aktiverades direkt.

    Men mitt problem är att när jag triggar assistenten på någon av mina mini eller via mobilen så triggas även mina Sonos högtalare (de är inte inom hörbart avstånd) vilket gör att högtalarna piper till och musiken pausas.

    Skulle behöva hjälp att få detta att sluta. Gör jag tvärt om och triggar assistenten på någon av Sonos enheterna så är de övriga icke Sonos tysta. Har kollat igenom inställningarna i Sonos och home appen men hittar inget.



    EDIT: tjejen kom hem och det visade sig efter lite meck att mikrofonerna i mina Sonos är lite väl bra så de blir oavsiktligt triggade när de inte borde höra något. Återstår bara att få bort plingandet och att de sänker volymen
     
    Last edited: 22 sept 2019
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har funderat lite på detta jag också. Har en Harman Kardon citation one och den hör också otroligt bra. Nu har jag inga fler google högtalare (än) men jag funderar på att skaffa och känslan är ju att flera kommer uppfatta hej Google fastän det inte var just den man ville skulle uppfatta det. Har inte sett några justeringar för detta.

    Hur har ni som har flera löst det?
    Eller är det så att det finns risk för att flera hör kommandot
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Finns absolut risk för att flera här och plingar till. För mig känns det dock bara som ett problem om jag ber den släcka ljuset och fel rum reagerar (vilket faktiskt inte hänt ännu).
    Högtalarna ska ju försöka beräkna vilken som är närmast dig och välja att bara lyssna med den.

    Det bör gå att stänga av "sänk volymen när du pratar" i Google Home appen, men jag har inte Sonos så kan inte kolla det.