Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Känns som om det händer mest med KaiOS enheter:
    Nokia 800 Tough

    Möjligen att det kan spilla över på android sidan också med tiden.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tekniskt sett är iphone givetvis inte skit, men den saknar det viktigaste och det är Android och sen har vi ju den otroligt fula notchen.

    En sak som jag gillar med Apples iPhone är dock att de inte hoppat på det där obegripliga med kurvad skärm.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt totalsågat alla tillverkare här i tråden. Ingen tillverkare erbjuder en riktigt bra mobil så som jag ser det.

    OnePlus har lyckats väldigt väl med mjukvaran, men jag tycker inte att designen med kurvad skärm, tyngden och längden är lyckad. Och så glasbaksida, det är ju så fel.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu släpper vi Apple vs android och fokuserar på kärnfrågan i topic istället.

    T.ex Vad tror ni kommer komma gällande nästa generationer under 2020?
    Kamera under skärmen?
    Ny batteriteknik?
    En ram som tar upp stötarna vid tapp?
     
    Fille84, Ekman, Jörgen Ö och 3 andra gillar detta.
  5. Vince G

    Vince G Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2018
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jo, dom flesta företagen satsar mycket på det estetiska.

    Snygga och ömtåliga designer. Som de förstås får in en god tacka av alla reparationer osv.
     
    Ara gillar detta.
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Är ju inte så insatt som många i tråden men glädjande är väl ändå att det går att få en ganska duglig mobil under 2000? Givetvis beroende på ens egen krav.Tror Mobil testade en, minns ej namnet, som trots inte allt för imponerade specar kändes helt ok. Kameran i dagsljus var svår att skilja från flera flaggskepp.

    Måste finnas bättre material än glas på baksidan. Var det inte Nokia - länge sedan - som fick till ett bakstycke som kändes påkostat i nåt komposit?

    Galet ta fram mobiler som är hala som badtvålar. Man har ju läst tester av telefoner som glidit av bord. Nog borde de ha någon sträv beläggning?
     
    Jörgen Ö och Ara gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nokia hade mycket riktigt högklassig plast/komposit. Snyggt var det också. Min gamla LG G3 var fantastisk vad gäller design, komposit som såg ut som metall, lätt, utbytbart batteri och minneskortplats. Liten bezel för sin tid. Trådlös laddning. Sen hade den en massa andra bekymmer tyvärr.
     
    Jörgen Ö och H-M gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror att selfiekamera under skärmen kommer att bli standard så småningom, men 2020 är för tidigt. Vi kommer dock att få se några modeller med denna finess, det är jag övertygad om.

    Det kommer att komma en hel del mobiler med vikbara skärmar och till betydligt lägre pris.

    Sen så tror jag vi får se ännu fler kameror, det är den rådande trenden.

    Det finns också risk att skärmarna blir ännu större och längre. Det är vansinne enligt min uppfattning. Ska skärmen bli större så ska den vara vikbar så som jag ser det. Mobilerna idag är för stora och då särskilt på längden.

    Jag gillar stora skärmar och stora mobiler, men det har gått för långt. Det är inte bekvämt längre.
     
    Kristy, chraist och H-M gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja håller trenden i med långa smala skärmar som t.ex Sony framför allt pushar för kanske även mobilväskan gör intåg på nytt. Dock kanske mer i "liggande" format. Hoppas dock inte på detta.

    [​IMG]
     
    Ara gillar detta.
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Vilka telefoner jämför du med? Smartphones har ju i princip alltid haft framsida av glas så ingen skillnad där. Sen att vissa har det på baksidan också är ju rätt kasst. Men det är ju inte så att varenda telefon har det. Inte heller böjd display.

    Batteri går ju utmärkt att byta, tar inte mer än 10 min på de flesta mobilerna. Som sagt köper man en där man måste sabba displayen för att få isär den och batteriet är limmat med pl400 typ får man skylla sig själv. Många har ju stöd för sdkort, alla telefoner är inte stora så de är obekväma och alla är inte dyra. Att vissa är det är en annan sak.

    Det finns ju bra mycket mer telefoner på marknaden än vad det fanns förut också.

    Att det finns telefoner som är dyra är det ju inget snack om, men det är ju bara låta bli att köpa skiten?
    Xiaomi tex håller ju rätt skapliga priser på sina mobiler.
     
    Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Att byta batteri kräver trots allt en del kunskap även om det är en "lättare" modell. Fast med en Youtubefilm går det säkert för många.

    Fanns viljan skulle det inte vara svårt att göra mobilen både fuktskyddad, med gedigen känsla och med möjlighet att byta själv..En lucka med skruv. Men det passar illa på en baksida av glas kanske.

    Sony tog åtminstone tidigare 700 kr för att byta batteri. Nog ett ok pris men undrar hur många som nappar?
     
    Ara gillar detta.
  12. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Att mobiler generellt är vattentåliga är ju bra men problemet med min galaxy s7 (inte edge) som jag köpte ny för ett par tusen från en abonnemangsförlängare är batteriet. Det börjar ge sig lite. Verkar inte helt lätt att byta själv + att vattentåligheten kanske ryker. Annars är jag än så länge nöjd, har enkelt skydd på den och har tappat Otaliga gånger utan problem. Men vilken mobil som ska ersätta den, men det vettetusan. Jag tycker om bezel och hemknapp.
     
    H-M gillar detta.
  13. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Kolla vad Samsung tar. På märkesverkstad skall vattentåligheten återställas. Kanske värt en slant att förlänga livet två år
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ta en titt på premiummobilerna. Vad hittar du där?
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Från Mr ara

    "Att det finns telefoner som är dyra är det ju inget snack om, men det är ju bara låta bli att köpa skiten?"
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vill ha det bästa på marknaden. Tyvärr är inte det bästa på marknaden särskilt bra.
     
  17. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du menar dagens premiummobiler? Och då jämföra med premiummobilerna förr i tiden?

    Jag kan väl ta ett exempel, galaxy s2 kostade väl lite över 6000 kr då den släpptes 2011.
    Jämfört med dagens premium:

    Upplösning? Kass.
    Batteritid? Kass.
    Minne? Kass.
    Lagringskapacitet? Kass.
    Partionerad "disk" som gav problem med appar osv: Check.
    Ljud i externa högtalaren? Kass.
    Stora bezels? Check.
    Seg laddning? Check.
    Kamera: Kass.
    Prestanda: Kass.
    3.5,mm-uttag: Medioker kvalitet.
    Pris: Same shit.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=cVOFMZ53ssM



    View: https://www.youtube.com/watch?v=rIbysRUsOzI
     
    Puttesson gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag syftade på hur dagens premiummodeller är gjorda. Stora, långa, tillverkade helt i glas, ofta kurvat glas och allt är fastlimmat. Det är dom delarna jag pratat om.
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Nu med swipe på tangentbordet på mobilen tycker jag att det går fortare att skriva texter på mobilen jämfört med datorn så det är inget skäl som håller för mig, däremot gör jag webutveckling på datorn som inte funkar att göra på mobilen och ur ergonomisynpunkt så tycker jag att datorn slår mobilen med hästlängder.

    Det som jag tror att trådstartaren skulle uppskatta (och som finns idag) är de modulära telefonerna där man kan byta delar själv.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Enda fördelen med Apple är att grejerna fungerar som de borde (det är ju trots allt en väldigt styrd miljö och Apple behöver inte ta hänsyn till andra tillverkare) men sen är användarvänligheten (som iPhone-nördar prisar så högt) riktigt usel i väldigt många sammanhang, man kan inte bifoga annat än bilder (och filmer om man filmar dem direkt) när man skickar mail eller ska bifoga något i en ansökan, man kan inte byta tangentbord till ett något som man trivs med och man måste ofta leta efter back-knappen i appar (och många appar kan man inte ens backa i trots att man kan göra det i motsvarande Android-app), det finns fler problem som jag inte kommer på just nu.
     
    Jörgen Ö, eastbound, Kristy och 3 andra gillar detta.