Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    1) Jag kan bifoga vad som helst i mail via Files-appen eller Google Drive (skickade en APK med Apples mailklient tidigare idag).
    2) Det går utmärkt att byta tangentbord. GBoard och Swiftkey t.ex
    3) I princip alla appar på iOS använder en swipe gesture för att backa, så du behöver inte leta efter någon back-knapp. Detta infördes som en developer guideline och kort därefter anpassades de flesta apparna, t.ex. Googles.

    Så alla punkter du tog upp är felaktiga.
     
    IAMMA, lulzfactor, Aniquibobo och 6 andra gillar detta.
  2. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Apples telefoner har på många sätt blivit bättre, men det vägs också ner av att de gått från att vara dyra till att bli larvigt dyra. För 9k+ får du inte ens en oled-skärm, vilket du t.om får på budget-androider för under 2000..
     
    Ara gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    En dålig OLED-skärm är inte per automatik bättre än en grym LCD bara för att det är OLED...
     
  4. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Men billigare. Och det är ju det som är poängen, det är rätt sniket av Apple att sätta in en billigare panel i en mobil för det priset.
     
    Jörgen Ö och Ara gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Billigare än en tillräckligt bra OLED, ja, men inte billigare än de OLED-paneler du hittar i telefoner för 2000kr.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är till och med så att du hittar väldigt bra OLED med högre upplösning i långt lägre prisklasser än Apples billigaste modell.

    Dåliga skärmar existerar knappast längre. Vad som däremot existerar är lågupplösta skärmar med gårdagens LCD teknik och de säljer Apple för hutlösa pengar. Det är fakta.
     
    Jörgen Ö och laserturken gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är bra att vi har dig Ara som objektivt delger oss fakta medans vi andra bara har subjektiva åsikter :-)

    Nu känns det som att vi har lämnat topic dock.
     
    Psicosis och Bakgrund gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du är inte "vi andra". Du är du och jag har motiverat mina faktabaserade åsikter som bevisligen fler delar.

    Vi vet också att även Apple anser att LCD är en underlägsen skärmteknik. Det är därför man använder Samsungs OLED skärmar i sina Pro modeller och inte LCD.

    LCD använder Apple till sin fattigmans-mobil, andra tillverkare erbjuder OLED med betydligt högre upplösning och till långt lägre pris.

    Faktum.

    Därmed inte sagt att Apples LCD skärm är dålig, absolut inte. Men skärmen borde vara bättre i den prisklassen.
     
    Last edited: 23 sept 2019
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Vad har det med topic att göra?
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Apple höjer priserna kraftigt trots gammal LCD teknik och låg upplösning. Det har i allra högsta grad med topic att göra. Mobilerna blir allt sämre.

    Jag tycker det är rätt bedrövligt att folk ska betala 9000-10 000 och då inte ens kunna kolla på Netflix i full-HD. Det känns väldigt antikt 2019. Full HD är ett minimumkrav för en anständig smartmobil 2019.
     
    Last edited: 23 sept 2019
    eastbound gillar detta.
  11. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Tycker faktiskt telefoner först nu senaste året blivit riktigt bra och har svårt att hitta något att klaga på. Då har jag ändå betat av i princip alla telefoner som släppts varje år. Men känner att det är först nu som jag faktiskt är riktigt nöjd med telefonen jag har. Känns inte som det kan bli så mycket bättre.

    Sen kan jag hålla med om att mobiler börjar bli lite dyra men samtidigt så säljer dem trots detta och för många så spelar det ingen roll om en telefon kostar 10000 eller 5000. Innebär ju för många bara att man har 5000kr mindre på sparkontot den månaden.
     
    Gorgeous gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har rätt på så sätt att mjukvara, kameror, skärm och hastighet/flyt har blivit fantastiskt bra och de delarna är super.

    Det jag inte är nöjd med är att mobilerna blir allt mer omöjliga att påverka, allt är fastlimmat, det finns inget hörlursuttag, det går inte att byta batteri, mobilerna är så stora och - framförallt långa - att de blir obalanserade i handen.

    Dessutom så envisas många tillverkare att göra kurvade skärmar och baksida i glas. Det gör mobilerna extremt sköra och inte gjorda för att klara vardagen.

    Ja, och sen så har ju priset gått upp rätt kraftigt dessutom.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tråd rensad, sista chansen att hålla tråden öppen.

    Släpp som sagt Apple vs valfri tillverkare då det endast skapat osämja.

    Varför tror ni att utveckling går som den går?
     
    Kristy, bernard och Droid96 gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror tyvärr att mobiltelefoner blivit en modegrej och en accessoar till övrig utstyrsel, framför en verklig produkt med sitt egna värde och sina egna krav.

    I mina ögon så bör mobiltelefoner tillverkas för att fungera på bästa sätt i vardagen och för användarens verkliga behov. Inte vara något som ska matcha kläderna och bilen.

    Självklart kan man tillverka modemobiller, för de som gillar sånt, men det bör inte vara så som alla mobiler ska tillverkas. Mer nytta, mindre yta, tack.
     
    Jörgen Ö och H-M gillar detta.
  15. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Gemene man "handlar" dock lika mycket med ögonen som med pengar idag, det är uppenbarligen en utveckling som inte faller alla på läppen. Om tillverkarna inte fokuserar på att tillverka produkter som tilltalar majoriteten skulle de dock inte tjäna pengar.

    Sedan har vårat sätt att använda och därigenom "förbruka" produkter förändrats ganska radikalt också. Backar vi bandet till t.ex sent 90 och tidigt 2000-tal så köptes en mobil i regel för att hålla och framförallt användas längre än vad de gör idag. En mobil kan absolut användas under 3, 4, 5 års tid även idag men återigen är det inte så majoriteten gör längre. Telefonerna *fungerar* bättre nu än vad de någonsin gjort, de är ju för tusan likvärdiga med eller bättre än en bärbar dator sett till rena specs i vissa avseenden. Nyttan finns där och har gjort länge. Hållbarheten på material och dylikt kan givetvis diskuteras, men om man nu ändå är villig att betala premium för en mobiltelefon tycker jag personligen inte att det är en så långsökt idé att försöka ta hand om den. Är det irriterande att behöva hantera sin mobil som om den vore gjord av äggskal? Ja, mer så för vissa än andra uppenbarligen. Men återigen, majoriteten vill ha produkter som är både estetiskt tilltalande och användbara..
     
    Kristy, Droid96 och chraist gillar detta.
  16. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018

    Förstår kanske din frustration om du sitter på en Oneplus och har massa design som inte ger funktion.

    Men för min egen del tycker jag det funkar fint med baksida i glas om jag får trådlös laddning. Jag köper även en limmat konstruktion för att slippa damm och vatten att tränga in i min telefon. Dvs jag tycker funktionerna överväger vad jag tappar i hållbarhet.

    Måste nog även säga att mina senaste telefoner med baksida i glas har klarat sig bättre än mina äldre i plast eller aluminium.

    Jag kan faktiskt till och med leva med min Notch för att face-id är så fruktansvärt bra som det är idag. Det är nog den funktionen jag uppskattar absolut mest på min telefon. Det är det jag saknar varje gång jag testar annat.

    Men överlag tycker jag nog ändå att mobilerna idag är väldigt bra.

    Det som jag tycker mig se är ändå att fler och fler vill ha mer utan att det skall kosta något. Det kommer ju aldrig att hålla i längden. Man vi ha alla funktioner fast man vill inte betala för det eller ta några kompromisser för det.
     
    spigen, Kristy, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Huvudet på spiken.

    Det var precis det jag försökte få fram i mitt första inlägg i denna tråd, när jag tyvärr råkade nämna tillverkaren som börjar på A och alltid rör upp starka känslor hos vissa forumdeltagare.

    Face ID är ett mycket bra exempel på en funktion som inte har något med design att göra utan enbart finns för att göra mobiltelefonens funktion bättre, och livet enklare för användaren.

    Jag håller med trådskaparen om att utvecklingen har gått bakåt i vissa avseenden vad det gäller mobiltelefoner. Den främsta punkten är just upplåsning. Jag hade nyligen en Note 10+ och den är kanske det bästa exemplet på detta. Dels har man tagit bort iris-scannern till förmån för en heltäckande skärm vilket innebär att telefonen inte längre har någon säker "ansiktsupplåsning". Man har dessutom satt in en fingeravtrycksläsare med ultraljud som fungerar dåligt. "Press harder", "Finger must cover entire sensor", "Finger moved too fast", "No match". Note 9 hade en utmärkt fingeravtrycksläsare på baksidan som fungerade 100% av gångerna. Det är svårt att acceptera en sån förändring tycker jag.

    Oneplus 7 Pro är ett annat exempel. Den har enbart en optisk fingeravtryckssensor som kanske inte kommer klassas som tillräckligt säker för t.ex. Bank ID i och med det nya biometric authentication-APIet. Oneplus 6 däremot har en säker läsare. En förändring som givetvis handlar mer om design och "imponatoreffekt" än funktion.

    Face ID däremot fungerar nästan som magi. Det är bara ett fåtal tillfällen där jag behöver tänka på upplåsningen, annars är telefonen alltid redo när jag behöver den. Det är dessutom avsevärt mycket säkrare än de bästa fingeravtrycksläsarna. Tekniken kräver sensorer som tar plats, men trots att vissa i den här tråden påstår att funktion går före design så vill man gärna ta bort notchen för att den är ful och därmed förlora en mycket användbar funktion.

    Det innoveras för lite och kopieras för mycket (åt alla håll!) och kopior blir sällan lika bra som originalet. Jag hoppas att mobiltillverkarna vågar gå emot trender och istället försöker skapa något unikt med syftet att förbättra användarnas upplevelse. Att funktion går före design eller specifikationshets.
     
    Last edited by a moderator: 24 sept 2019
    Kristy, Oneplus2, Psicosis och 1 annan gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men frågan är hur estetiskt tilltalande det är med en mobil som kräver skal? 87% använder skal till sina dyra mobiler och då ser man ju bara skärmen på mobilen och skalet. Påkostade baksidor blir bortkastat, de syns ju inte.
     
    flipp gillar detta.
  19. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    87%? Såpass högt alltså, vart kommer den siffran ifrån? Transparenta skal kanske? Jag personligen använder sådana om det inte finns solida med färger som matchar mobilen i fråga..
     
    Kristy gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man kan använda komposit, då fungerar även trådlös laddning. Glas är inte bara skört, det gör även mobilen tyngre.

    Det går att ha löstagbart batteri och vatten-dammskyddad. Det har gjorts tidigare.

    Ansiktsläsare har sina fördelar, men det borde finnas fingeravtrycksläsare också. Inte bara det ena.