Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det man kan misstänka är väl att iPhone XS ger upp tidigare än andra mobiler då täckningen försämras. Lägre hastigheter tyder på sämre antenner och de kräver bättre signal för att fungera. I så fall är det inte bra.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollar man så finns det egentligen endast fyra stycken LTE-siter i "närheten". En som verkar sitta på Gavlehov, två i Sätra (en vid Mariakyrkan) och en vid Stiglunds skola. Spontant känns det lite snålt med siter i området kan jag tycka.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om man ska jämföra 2 telefonerna mottagning, ska man bara gå efter dBm styrkan, eller även asu? För i så fall undrar jag vilken av dessa två som man kan säga har bättre mottagning än den andra
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  4. DiXie17

    DiXie17 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2019
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23 FE
    Kan någon förklara vad det betyder att Telenors nät är underdimensionerad och har så dålig med kapacitet? Jag vill förstå vad de har inte gjort vs Telia till exempel.

    Och för att rätta till det, hur stor investering kommer krävas? Pratar vi om att alla basstationer måste "uppgraderas" eller bara core noder?

    Snälla kan någon förklara på enkla termer för oss? :)
     
    Matte1976 gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    När jag läser den här tråden undrar jag varför folk klagar på att Telia är så dyra :)
     
    NotRyan, Matte1976, pumpe3 och 1 annan gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svarar dig här istället.

    Att Telenors nät eller snarare Net4Mobility nätet (Tele2 och Telenor) verkar vara underdimensionerat märks genom att hastigheterna ofta är låga på ställen där man kunde förvänta sig att hastigheterna var högre - exempelvis i centrala Stockholm. Ett enkelt sätt att se om nätet är överbelastat är om uppladdningshastigheten är högre än nedladdningshastigheten. Att N4M har god tillgång på frekvenser visar också att deras hastigheter skulle kunna vara bättre än vad de faktiskt är.

    Jag vet inte exakt var nätet är för dåligt utbyggt, men troligtvis handlar det delvis om radionätet, mer specifikt antalet antenner och basstationer de har satt ut - detta eftersom det verkar påverka både Tele2 och Telenor. Jag vet inte om Telia eller Tre egentligen har många fler basstationer på samma yta, men det är troligtvis så, samtidigt som antagligen färre antal kunder delar på stationerna.

    Troligtvis behövs en uppgradering av kapaciteten till basstationerna man har idag, samt en ökning av antalet basstationer som finns. Hur det ser ut i corenätet kan jag inte svara på.

    Ganska bristfällig beskrivning av mig, men för att förenkla det är det nog detta som det handlar om i slutändan.
     
    Matte1976, DiXie17, 6150 och 1 annan gillar detta.
  7. Matte1976

    Matte1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    103
    Det sämsta dom kunde göra var att välja Huawei bara för att det skulle vara billigt en anledning är att Telia kör med Ericsson och Nokia vilket är kvalitet!!
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Går det att sammanfatta tråden och säga att Tele2 och Telenor har halkat efter vad gäller kapacitet och hastighet? Vilken operatör av de två ligger sämst till?
    Telia ligger ju bäst till helt klart. Tre har traditionellt sett haft sämre täckning, särskilt i glesbygd, men är Tre i våra storstäder idag nära Telias nivå gällande kapacitet och hastighet tro? Vissa mätningar i tråden tycks göra gällande att Tre ligger bra till, bättre än Tele2 och Telenor iaf.

    Vilka har valt Huawei (Telenor? Tele2?) och för vilken utbyggnad (4G? 5G rentav?).
    Huawei bör väljas bort av säkerhetsskäl, om inte annat. Om du menar 4G-utbyggnaden så visste jag inte att Huawei fanns med i leken redan då. Det är ju nu i samband med 5G som Huawei blivit en snackis i många länder.

    Är det Telenors fel eller N4M:s fel att läget ser ut som det gör? Tänker vart felet begåtts.

    Roaming brukar alltid funka sämre, är min uppfattning. Din telefon har antagligen inte tillgång till alla frekvenser som en USA-såld telefon kunde ha använt. Sen finns det säkert i avtalen mellan mobiloperatörer vissa tak och gränser, kanske gällande hastighet och liknande. Vissa avtal medger inte roaming över 4G osv. (Vissa avtal kanske inte ens över 3G? Hmm).
    Jag spenderade en hel dag i en nationalpark i Kalifornien och varken jag eller någon familjemedlem, med flera olika svenska operatörer, fick mobiltäckning överhuvudtaget i nationalparken på hela dagen. Vi kunde inte ens ringa samtal, det bara pep en felton typ. Det var ganska konstigt, jag har inte än idag förstått varför det blev så. Amerikaner hade uppenbarligen mobiltäckning där. Vi var helt utestängda från täckning redan på en stor allmän väg som ledde till nationalparken. Kanske var det dåliga roamingavtal och frekvenser som våra telefoner inte hanterade som ledde till detta?

    Sen använder ju två av operatörerna i USA - Verizon och Sprint - CDMA-tekniken istället för GSM-tekniken. I och med 4G tror jag inte det spelar så stor roll längre, men jag gissar att CDMA komplicerar roaming och innebär tekniska begränsningar. Eller är det ens möjligt för en "vanlig" GSM-telefon att roama i ett CDMA-nät? Vet ej. Nu nämnde du inte Verizon eller Sprint i ditt inlägg, vilket gör frågan om CDMA mindre relevant, men samtidigt kanske det pekar på att roaming i deras nät inte funkar för oss svenskar med GSM-telefoner.
    Detta är mina bästa gissningar till varför roaming funkar sämre iaf.

    Du jobbar ombord på Birka eller?
    Hur vet man att det är 4G+, ska man se ett plustecken i notifikationsfältet eller liknande? Kan inte minnas att jag brukar se något sånt tecken på min Pixel, det var flera år sen på Samsung-telefoner jag såg plustecken senast nog.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det kan man säga. Vilken operatör som ligger sämst till av de två kräver mer ingående statistik och tester för att kunna svara på.

    Jag vill påstå att där Tre har 4G-täckning så presterar de oftast bättre än N4M-operatörerna. Gällande Tre så har de inte lika god tillgång till frekvenser som Telia, Tre har också en annan typ av frekvensutrymme på 2600-blocket vilken inte kan ge lika höga hastigheter. Vilket nät som har bäst kapacitet Telias eller Tres blir därför svårt att svara på utan mer ingående tester. För att avgöra det behöver man exempelvis göra flertalet tester på olika platser, under olika tider på dygnet med båda operatörerna för att se hur de presterar när olika mängder människor befinner sig på platsen och jämföra det med ”maxhastigheten” på platsen. MEN - hastighetsmässigt presterar Telia generellt bättre än Tre.

    Det som antagligen drar ner Tre i tester som görs av olika mätföretag är nog avsaknaden av 4G i mindre orter och i norra delen av Sverige.

    Alla telefoner visar inte + symbolen i statusfältet. Det går alltså att ha ”4G+” trots att det inte syns.
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Telia är 20 kr dyrare än Telenor & 90 kr dyrare än Tele2 på abonnemang med obegränsad surf, så jag förstår inte heller hur folk kan tycka att Telia är dyra sett till den grymma kapacitet Telia erbjuder.
    Dessutom erbjuder ju Telia publik ip-adress på mobilabonnemang om man vill ha det.
    Tele2 & Telenor kör med NAT.
     
    Yoko666 gillar detta.
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Varför citerar du så många inlägg i ett inlägg ? Rörigt att ge bra svar.
     
    Matte1976 gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, 4G+ (om tillverkaren valt o visa + tecken, inte alla tillverkare har valt det)
    Pixel telefoner visar inte + i stock mjukvaran så du kan ha både 4G och 4G+ det visas bara 4G ändå. Samma sak på iPhones. Samsung och de flesta andra Android telefoner visar + ikon
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Trodde inte att någon av våra operatörer hade så hög uppladdningshastighet? Det där är första gången jag ser en sån hög uppladdningshastighet iallafall
     
  14. Matte1976

    Matte1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    103
    Hejsan! Jag vet ej om jag hamnat rätt admin får flytta inlägget isf men undrar är så mycket klagomål vad det gäller hastigheter när det gäller n4m nu när det skiljer sig så pass lite i kostnad mot Telia varför stannar ni kvar ? Är det fritt byte av hårdvara eller andra orsaker som gör att ni stannar kvar? Läste idag att Telia och Halebop har dom nöjdaste kunderna men Tele2 dom mest lojala ! Kan ni som har n4m förklara vad det är som gör att ni stannar kvar!
     
    Moby och 6150 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig har det med priset o göra. För 319:-/mån (399:-/mån ordinarie pris) får jag ha upp till 9 extra datakort utan extra kostnad. Jag använder 4 extra datakort. 1 i min bärbara dator, 1 i en 2:a telefon, 1 i en Wi-Fi router. Det i kombination av att jag, vid normalt användande inte har märkt av att surfen går segt, dock så använder jag 3G nätet när jag inte reser men det har mer med att täckningen på 4G finns det en radioskugga rätt nära mig när jag åker tunnelbana. Och så har det varit väldigt få ställen som Tele2 haft dålig/ingen täckning. När jag var på kollo (2005-2015) så hade N4M operatörerna bäst täckning under de åren jag hade telefon
     
    Matte1976 gillar detta.
  16. Matte1976

    Matte1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    103
    Ok låter fair jag har 1 data kort extra till priset av 129 kr som jag kompletterar mitt Telia obegränsat med , men har sett inlägg från fler än du som får högre hastigheter med 3g men behoven och kraven man har på sin operatör skiljer sig ju åt från person till person jag hade aldrig accepterat det min sambo t ex dumpade t2 efter ständiga avbrott 2018 och använder nu Halebop.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är ju mycket individuellt, jag t.ex. har haft väldigt få avbrott med Tele2.
     
    Matte1976 gillar detta.
  18. Matte1976

    Matte1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    103
    Min familj har sommarställe i arkösund på Vikbolandet där Telia reste en mast 2017 kör 800,700,2600 1800 medans t2 hyrde in sig på samma mast och bara kör 800,700 vilket gör att man har täckning men ingen kapacitet blir obrukbart på somrarna trots klagomål och löften om bättring varför inte göra saker rätt från början det är en av orsakerna till att det ser ut som det gör på många ställen med överbelastade nät .
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har N4M 4G på 700-bandet?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror ej det. Men kan ju vara något nytt. Mest troligt är väl att det är 800/900 som används, det är ju det vanligaste hos N4M.
     
    bernard gillar detta.