Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, mitt syfte med att nämna produktionen av B12-kapslar var inte att jämföra det med något. Bara att det också är en produktion som är helt onödig när man konsumerar animalier. För jag konsumerar inte animalier enbart för B12.

    Att hälften av befolkningen köper kosttillskott istället för att äta en fullvärdig kost är inte mitt problem. På en bra kost behöver man inga kosttillskott. Jag lägger hellre mina pengar på bra mat än kosttillskott.

    Miljö och hälsosam mat – ingen enkel ekvation

    Du representerar inte 7.7 miljarder människor heller. Du verkar tro att alla är med på tåget att plocka bort animalier från kosten, men där har du fel. Det finns väldigt många människor som äter både LCHF, keto och rent av carnivore (sen har du alla som äter vanlig allätarkost). Många av dessa gör det inte för att de "älskar kött" utan för sin hälsa.

    Förstå att en vegansk och vegetarisk kost innebär samma sak, inga animalier. Plantbaserat kan man också säga. Sluta att lägga din energi på ordval.

    Att förespråka en vegetarisk/vegansk kost såsom du gör är indirekt att hålla med veganer, vilket jag inte gör.

    Jag har heller aldrig förnekat att köttindustrin är en del av problemet, men jag anser inte att lösningen är att lägga ner köttindustrin eller jo, kanske industrin, i förmån till småskalighet. Det är där vi skiljer oss åt.

    Vad bra, då lägger vi ner diskussionen då vi uppenbarligen inte kommer att komma någonstans. Många äter kött för sin hälsas skull, men du kan ju fortsätta att intala dig själv att det beror smaken.
     
    Last edited by a moderator: 3 okt 2019
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det var också ganska ironisk när hon seglade över Atlanten, när besättningen på båten flög hem, sedan ska man flyga dit ett helt annan besättning som ska segla hem henne. Det hade varit mycket bättre för klimatet om hon och hennes farsa flög dit själva... Rena hyckleriet.

    Sedan påstår hon själv att någon (högst otydligt vilka "ni" är) har stulit hennes barndom, när det finns barn i tredje världen som har det väldigt mycket värre än Greta. Det är hennes föräldrar som har stulit hennes barndom.

    Att man också använder ett barn som en sköld mot kritik är helt beklagligt, håller verkligen med om att vanliga barn inte ska bli allt för kritiserade på det sättet Greta har blivit. Men när man bjuder in henne till diverse toppmöten inom UN eller diverse parlament, då måste man vara bered att ta på sig kritik. Då kan man inte komma med undanflykter om att hon bara är ett barn.
     
    Last edited: 3 okt 2019
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    [emoji106]
     
  4. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Älskar henne främst för att reaktionen från diverse män är så bedrövlig och osaklig.
    Sen håller jag med om att historian om den eviga tillväxten med oändliga resurser har nåt sitt slut.
     
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ganska så hycklande när man ser i din signatur vad du har konsumerat......
     
  6. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Det som står i min signatur är dels ingenting i relation till hur mycket jag reser sen så är allt köpt i andra hand. Som sagt, reaktionerna som kommer med Greta gör mig ett fan av henne. Sen att hon inte har fel i sak gör saken bara bättre.
     
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Vad exakt har hon rätt i? Jag har inte sett några gångbara förslag från henne, utan allt har varit fingerpekande.

    Reaktionerna mot Greta är helt i sin rätt, då hon har haft en stor platform, då får man räkna med kritik.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tror att de flesta är mer eller mindre skyldiga till detta. Det enda man kan göra är att göra bättre ifrån sig fortsättningsvis. Har själv slutat att köpa saker och planerar att varje framtida köp ska hålla länge. Jag är dock hårt drabbad av minimalism, jag vill ha så lite saker som möjligt och att alla saker jag äger har ett ändamål.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte för att det har med Greta att göra, men stör mig på sidodiskussinen om köttätare/vego.
    Man kan vara miljö/klimatvänlig respektive miljö/klimatbov vilken av dessa grupper man än tillhör. Ingen automatik alls i detta, även om det kanske kan luta åt ena eller andra hållet.
    Jag som bott på landet har t.ex varit omgiven av folk som ätit väldigt mycket (egenjagat) älgkött kompletterat med egen potatis och grönsaker. Kanske egna höns. (Under senare år sällan mjölkkor utanför mjölkgårdarna - annat var det när jag var liten...). Dessa personer kan knappas ses som miljöbovar och jag gissar att deras klimatavtryck kommer från annat än maten.
    Nu när jag inte har samma tillgång till t.ex. älgkött är jag "halv-vego" av olika skä. Bland annat för att det är ganska lätt att göra bra miljöval då (och rotfrukter är gott, nyttigt och billigt och det är roligt att odla egen sallad och örter...). Men det är absolut inte någon automatik i det!

    Angående Greta då: Kul att hon verkar ha blivit så stor i USA. Där finns ju, lindrig sagt, en del att göra...
     
    R3b0rn gillar detta.
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Hon pekar på att klimatförändringar är ett problem, och det är världsledarnas uppgift att ta tag i det. Det är svårt för henne att stifta lagar och regler som tvingar storbolag att bättra sig, det är en grej som regeringar måste göra.
     
    jnsson gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    [emoji106]
     
  12. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    När ska hon då peka finger på Indien? Eller Afrika som kommer att ha en helt enorm befolkningsökning.

    Vad ska Tysklands eller Sveriges regeringar göra åt det?

    Roligt när Greta och hennes följare pekar finger, för att sedan åka hem och pilla på sina nya Iphones.
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Hon pratade inför FN, vad jag vet så är de flesta länderna representerade där.
    Man kan kalla det för en slags föreningsverksamhet för nationer...
     
    jnsson gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Tyskland och Sverige ska visa Indien och Afrika hur man kan ha en dräglig standard utan att belasta miljön. Alla vet hur viktigt förebilder är inom olika områden, u-länder behöver i-länder att se upp till. Samtidigt bidrar vi allihopa.
     
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Sen när bryr sig Kina, Indien etc om vad UN säger?

    Har aldrig hört hur hon har belyst verkliga problem som den framtida överbefolkningen i Afrika, eller hur Kina förorenar våra hav.
     
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Fast Tyskland och Sverige är redan extremt bra när det kommer till utsläpp. Kina och Indien kommer att bygga nya kolverk oavsett vad vi gör i Sverige.

    Just i Sverige ska vi dessutom stänga mer kärnkraftverk, ivrigt påhejat av diverse miljöaktivister, visar bara hur löjligt deras argument är.
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    tycker om debatten
    den klassiska "cant someone else do it" är det som satt mänskligheten där den är.... det är dags för alla att sluta skylla ifrån sig och ist göra vad man kan för något bättre för oss alla och inte för DIG... Det är det som kommer ge en förändring i det långa loppet..
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Du är medveten om att mycket av vår produktion inte sker i Sverige? Vi är faktiskt medskyldiga till utsläppen som våra storföretag gör med sin produktion i utlandet.
     
    jnsson gillar detta.
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Återigen, HUR ska vi få Kina och Indien att leva som vi lär? Har inte sett ett enda vettigt förslag.
     
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det har jag inga svar på, men det finns säkert rapporter om hur de följer FNs förordningar.
    Om du faktiskt är intresserad.

    Jag såg en gång en person bajsa på gatan i Afrika. Det ska jag göra från och med nu, då det alltid är lägstanivån som skall följas. Varför ska jag använda en toalett när andra inte gör det?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.