Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Självklart, samma personer som pekar finger är också delaktiga i konsumtionen.
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Vilket löjligt argument, alla miljöaktivister har absolut noll vettiga förslag som vanligt.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du lyckades verkligen missa hela innebörden i inläggeT? det är fan stjärnstatus på :D
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Men du använder ju samma form av argument?
     
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det är inte jag som pekar finger eller avgudar Greta....
     
  6. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Ja reaktionerna och kritiken har ju varit fantastisk saklig från män. Speciellt från tex borgerliga politiker. Sjukt osakliga och bra för framtida väljare att känna till.

    Hon har pekat på:
    -att människan är en stor del av utrotningen av ett gäng djurarter
    -att människan påverkar klimatet på ett negativt ohållbart sätt (se hanteringen av skogarna i Sverige och Amazonas)
    -vårt nuvarande system kommer inte direkt lösa problemet de två ovanstående punkterna
     
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Allt jag efterfrågar är faktiska lösningar... Det är sjukt lätt att peka finger. Det ni säger är ju faktiskt ingen nyhet precis.
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Skönt, ingen får någonsin uttala sig om de inte har den ultimata lösningen. :)
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Precis, vi är alla medskyldiga och därför är det helt logiskt att även vi (länder som Tyskland och Sverige) ser över sin faktiska miljöpåverkan. Det är inte ok att bara räkna hur mycket vi släpper ut i landet när vi samtidigt producerar och konsumerar i dessa länder som vi nu menar är värstingar. Allt hör ihop. För att förbättra det i länder som Indien, Afrika och Kina, så måste vi förändra oss själva.

    Det är lite som tjuvjägare. Ingen gillar dem, men det riktiga problemet är inte tjuvjägarna utan västerlänningarna som köper troféerna.
     
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Efterfrågar inte en universal lösning... Utan faktiska förslag på några av problem som Greta och andra påepkar.
     
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Kinesen kommer skratta hela vägen till banken om vi sänker våran konkurrenskraft samtidigt som dom själva producerar på topp med alla kolkraftverk.
     
  12. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ja, men det blir otroligt löjligt när du ens försöker göra en grej av produktion av B12-piller som kosttillskott. Att ta B12-pillar och äta vegetarisk mat är generellt förenat med ett gigantiskt mycket bättre miljöalternativ än köttätande, så ditt trams om plastproduktionen av en pillerburk och effekten av utvunnet B12 i pillerformat och dess miljöpåverkan blir ju tämligen löjligt i kontexten av köttindustrin.

    Jag har aldrig påstått att jag representerar 7.7 miljarder människor, jag har aldrig skrivit att du eller någon annan ska bli vegetarian. Jag skrev att köttindustrin som för en enorm majoritet av alla människor i väst är en fråga om lyxkonsumtion och inte för vår överlevnad, har en miljöpåverkan som är väldigt negativ.

    Du fick då för dig att vräka ur dig ett helt påhittat påstående som går tvärtemot forskning om att vegetarisk kost inte är lämplig för människor, vilket är ett påstående som inte har någon som helst akademisk förankring. När du blev ifrågasatt så skrev du att du personligen inte tål några som vegetabiliska proteinkällor, vilket är en väldigt ovanlig åkomma som inte på något sätt kan appliceras på resten av västvärldens befolkning. Det är lika löjligt som att jag ska skriva att ingen ska äta kött och att mänskligheten inte är gjord för köttätande, detta för att en otroligt liten minoritet av befolkningen som lider av sjukdomen PKU och som inte klarar av att äta kött på grund av dess proteinhalt.


    Problemet är att du blandar ihop termer som du uppenbarligen inte har någon koll kring, du skrev ju tidigare om "folk som äter kyckling kallar sig vegetarianer" trots att vem som helst förstår att vegetarisk kost innebär att man helt utesluter nötkött, fisk och kyckling.

    Vegetarianism är en enbart en diet och veganism är en livsfilosofi, du kan vara vegetarian endast för kostens skull och inte alls för det etiska. Vegetarisk kost är en diet och inget mer, sluta blanda ihop saker och jag har endast utgått ifrån ett dietperspektiv och dess miljöpåverkan.

    Jag intalar mig inte, det är faktum att en enorm majoritet i Väst äter kött på grund av smakens skull, om du påstår dig lida av en ovanlig åkomma som gör att du inte tål några som helst vegetabiliska proteinkällor så tillhör du en väldigt liten minoritet. Det är som sagt som att jag ska ska utgå från att kött är olämpligt för människor för att den obefintliga minoritet som lider av den sjukdomen PKU plötsligt ska representera alla och därför påstå att kött är olämpligt för människors hälsa. Lägg ner.

    Det blir således skrattretande löjligt när du utgick från dig själv när du påstod att vi inte är gjorda för att leva på en vegetarisk kost och när du tvärtemot forskning väljer att göra påståenden som du inte har några som helst belägg för.

    Människor utan ovanliga åkommor har inga som helst problem med proteintaget om de förhåller sig till en vegetarisk kost. Antar att du fortsatt kommer vägra tro på akademisk forskning som professorn i länken nedan refererar till. Du ska nog inte försöka "lära" folk om näringslära i fortsättningen.

    https://www.lakartidningen.se/Klini...brist-pa-protein--for-hogt-intag-storre-risk/
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag älskar Greta Thunberg, hon tar verkligen fram det värsta hos människan, i alla läger :)

    Tycker det är helt befängt hur man kan avguda eller hata en (ung) person så som man gör med Greta Thunberg.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Minska våra utsläpp, minska skövlingen av skog, minska vår överflödiga konsumtion. De två första ligger på regeringsnivå att lösa med lagar och regler, den tredje kan du själv bidra till.
     
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Just överbefolkningen är det största problemet, om hela världen skulle ha levt som oss i Sverige, fast med samma låga befolkning så hade Jorden utan problem ha klarat av det.

    Det största hotet mot miljön är befolkningstillväxt i utvecklingsländer som sakta kommer att vilja ha samma levnadsstandard som oss i väst. Det finns inga enkla etiska lösningar på dessa problem.

    "Many consider Africa's population growth a bit frightening, with predictions placing the continent's population at 2.4 billion by 2050. By 2100, more than half of the world's growth is expected to come from Africa, reaching 4.1 billion people by 2100 to claim over 1/3 of the world's population. Most countries will at least triple in population as the region has very high fertility rates and very little family planning in most regions."

    http://worldpopulationreview.com/continents/africa-population/

    Dessa problem är mycket mer verkliga... Inte många som pratar om det dock.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Du missar hela poängen. Skit i konkurrenskraft och växande ekonomi, det är dags att tänka annorlunda. Om inga köpte vad de producerar, på vilket sätt ska de då blir vare sig en konkurrens eller växa i oändlighet? Hur mycket exporterar Kina av det som de producerar? Jag vet att Kina har en stor befolkning, men Kina känns ändå som att de påverkas av omvärlden. De vill bara ha samma standard som oss.
     
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    All right, vi får be till Greta att resten av världens miljarder människor följer oss.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kina satsar extremt mycket på förnybar energi och det bygger nya kärnkraftverk bland annat thorium reaktorer. Det är väl medvetna om att de inte kan fortsätta på den inslagna vägen. Har det mycket att jobba på? Självklart.
     
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Återigen, hur vill du övertyga oss i Sverige men även andra mer "svårflörtade" nationer att överge hela sin ekonomiska filosofi?
     
  20. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    App app, du frågade precis efter vad hon har haft rätt om. Kommer du inte ihåg det? Att du nu börjar efterfråga något helt annat känns ju inte korrekt om man vill ha en saklig diskussion.
    Reaktionen från män när Greta kommer på tals är fantastisk, du bekräftar det.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.