Söker laddare samt kan jag steama musik i bilen med tillbehör?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 8 okt 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Aningen bråttom nu på morgonen*

    Har ägt bil på över 20 år så jag har inga tillbehör, nu har jag några frågor om min "nya" bil

    Ladda mobil (Pixel 2 Xl med usb-c) i bilen? har ett cigg-uttag i armstödsfacket samt tror jag en usb (tror den heter A det är av större typ) på samma plats, vad är bästa att ladda med?
    Jag tänker att usb-A till usb-C är enklast men just nu vet jag inte hur mycket ström den ger, kan man anta att cigg-uttaget ger mer ström och alltså är snabbare? (jag skall kolla men hinner inte nu då jag skall iväg på en kortare resa)

    Fråga 2
    Jag har anslutit telefonen via blåtand och det funkar kanon och var enkelt men nu säger en bekant som tidigare haft en dylik bil att man inte kan strömma musik till den, tänker då på Spotify via telefonen?
    Det finns ett till uttag, tror det är Aux 3.5 mm

    Bilen är en bmw 320d Touring från 2012

    (Hittar i manualen följande)
    det står att usb ger 500 mA, hur är det väldigt lite för laddning av ovan telefon? skall man förlita sig på cigg-uttaget?
    Samt det står också under Anslutningsanvisningar "Usb-ljudgränssnittet får inte användas för att ladda externa enheter" är det bara skrämsel propaganda eller har det någon faktisk betydelse?

    Skall iväg om 3 timmar och det skulle vara trevligt med spotify och laddning men skall kolla allt detta noggrant senare, bara lite sressad just nu ;)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Adapter i cigg-uttaget bör kunna ge åtminstone 2A så det skulle jag rekommendera. Speciellt med tanke på skrivningen om att inte ladda, det kan hända att uttaget inte är rätt konstruerat för långvarig strömförbrukning som laddning.

    Bluetooth har flera "profiler" med olika ljudkvalitet och syften. Så det kan gå att streama men det är inte säkert. Det kan också vara så att det ger sämre ljudkvalitet än via aux. Så det är nog bara att prova skulle jag tro.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Buzz@Buzz
    Aha tekniskt kunnande det gillar jag tack!

    Angående blåtand så måste jag kolla det noggrannare, det är lite tvetydigt i manualen, tror den är generell för 320 serien och det kan nog skilja en hel del på den specifika bilen.

    @keyser@keyser
    Aha intressant!
    Jag googlade lite snabbt för att kanske finna någon film om just denna, hur den används och sitter, jag har ju mitt cig uttag i sida armstödet mellan sätena, vilket betyder att det är under en lucka, så jag funderar hur denna ganska stora manick sitter, kan man ta den i och ur snabbt kanske och den bara funkar när den väl är inställd?
    Om du kan får du gärna lite kort beskriva funktionen på den för en som inte vet :)
    Och så att det är klart, min telefon ÄR inkopplad på ljudsystemet och funkar perfekt, den kan bara som jag tror inte strömma musik.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag har också uttaget mellan stolarna fram (Audi A3), själva armen upp till display-biten är ledad och kan böjas ganska bra, så jag har helt enkelt böjt ner den åt sidan så den inte är i vägen för växelspaken. Funktionsmässigt så är det inte mer än en enkel Bluetooth-mottagare som där du sen kana antingen plugga en 3,5mm vildare till bilen, eller om du inte har möjlighet till det - ställa en frekvens på FM-bandet som du sedan kan ta emot via bilens radio. FM-sändare är dock sällan optimalt, även om det faktiskt fungerar bra i just min bil. Förmodligen då antennen sitter som en slinga i ena bakrutan och inte en faktiskt antenn utanpå bilen.
     
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @keyser@keyser
    Aha ok då är jag med bättre!
    Jag skall definitivt undersöka det.
    tack för tipset!
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om det inte funkar med den inbyggda blåtanden så tycker jag att detta är en smidig lösning som ofta går att placera diskret: Bluetooth-mottagare med NFC för bil | Clas Ohlson
    Nackdelen är att den bara laddar med 1A.
     
  8. matte03

    matte03 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER