Diskussion: Hur länge ska detta försvårande av mobilreparationer fortgå?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 8 okt 2019.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det fler än jag som reagerat på hur enormt svårt det är att laga en mobiltelefon idag? Inte för att det är tekniskt lurigt att t.ex. byta skärm eller batteri, men det är nästan omöjligt att få tag på originaldelar.

    Piratdelar av originalkvalité kan säkert finnas. Men det är hopplöst att veta vad man får om man beställer något. Jag vågar påstå att det mesta på marknaden håller sämre kvalité än original..

    Visserligen finns det officiella service-ställen som använder originaldelar, men det innebär flera problem:
    1. Inte säkert att det finns något i närheten
    2. Man måste oftast vara utan sin mobil ett tag
    3. Dyrt.

    Ett batteri eller en skärm byter man hemma på en halvtimme om man är normalhändig.

    Jag är förvånad att detta får fortgå i tider av miljödebatt. Om vi drar en parallell till bilindustrin så ser det helt annorlunda ut.

    1. Du får lämna in din bil på vilken verkstad som helst. Om du har garanti så påverkas den inte så länge som delar av föreskriven kvalité används och jobbet görs enligt tillverkarens normer (som de också måste dela med sig av!)
    2. Vem som helst kan köpa originaldelar
    3. Underleverantörerna har rätt att sälja samma delar under eget namn vid sidan av. Även om det inte finns några garantier för att det är exakt samma del så har jag aldrig stött på några problem när jag handlat grejer från kända leverantörer så som Bosch, Mahle, Mann etc. De skulle knappast riskera att sätta sitt namn på dåliga grejer heller.

    Man kan alltså köpa garanterat bra delar till en bråkdel av originalpriset och man kan dessutom byta själv om man vill.

    Hur länge tror ni detta vansinne får pågå i mobilbranschen?
     
    chraist, bernard och Kristy gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tyvärr ett rätt bra tag till. Enligt Wikipedia klubbade EU igenom ett förslag nu i Oktober att vitvaror tillverkare ska tillhandahålla reservdelar i 10 år. Något som träder i kraft 2021. Snackar vi om EU lär mobiltelefoner ligga ännu längre bort.

    Electronics right to repair - Wikipedia

    Om nu inte Sverige vågar försöka lagstadga något vilket jag tvivlar på att de vågar eller ens kan göra.
     
    bernard gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Att lagstifta i Sverige är nog verkningslöst. Det slutar väl bara med att mobiltillverkarna lämnar Sverige helt enkelt. Den globala Reparationsmarknaden är nog värd mer än den svenska mobilmarknaden
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det ska väl även sägas att vissa tillverkare är bättre än andra. Samsung vet jag erbjuder åtminstone batterier om man hör av sig och frågar. Hos Apple är det tvärstopp..
     
    Kristy gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Precis, då har vi väl vara EU kvar. Och det tar alltid en drös med år iom alla länder, företag etc måste ha tid att ställa om. Vet inte om man kan se om det finns något aktivt snack om det men känns som om de är väldigt många år bakom oss iom de just nu klubbade igenom för vitvaror.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tiden är helt klart förbi för att hemma användaren ska kunna vara där och pilla... har full förståelse att tillverkarna bryter garantin om man är där och pillar själv... de var stor skillnad... 4-5 år sedan.. då kunde man i stort sett använda sina kunskaper från att mecka med datorer i telefonen.. idag är det något helt annat... inte minst är det mer fullproppat och trångt i mobilerna idag..

    Risken är väldigt stor att du får icke orginal delar om du beställer själv...
    Risken finns att du får det via verkstad också..beroende på lite hur seriösa dom är...

    Men ja jag håller med dig de finns stora problem... många klarar inte sig utan en mobil i en dag... pga tex jobbet.. så man behöver nån tillfällig mobil...detta borde en verkstad kunna erbjuda tycker man att dom skickar en innan man skickar sin eller något... vore bra service..Bästa vore om dom hade något avtal med något lokalt företag där man kan hämta låne telefonen.

    Det har hänt att jag fått köpa en skit mobil att ha tillfälligt medans jag skickat in på verkstaden helt klart en onödig uttgift..

    men faktum är ju att man inte vet hur lång tid det tar det kan ta veckor och månader...
    jag har haft tur de gånger jag skickat in då har det gått mkt snabbt..via mobylife tror jag det hette..

    I nästan varje köp center finns det dock ställe där man kan laga mobilen medans man väntar detta är riktigt bra.. och man kan även kolla på samtidigt... vilket känns tryggt.. känns annars lite olustigt att ge ifrån sig de mest privata man har...Så denna trend tycker jag är bra... och hoppas på flera sånna men borde finnas i de flesta medelstora städer..
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja det är ingen raketforskning att byta skärm eller batteri (vanligaste reparationerna) ens i dagens mobiler. Är man lite pillig så fixar man det med en youtube-guide. Problemet här är tillgången på delar.

    Att garantin generellt ryker köper jag inte heller. Det borde vara som i bilindustrin. Där är tillverkarna skyldiga att ange specifikationer på samtliga delar och instruktioner för hur man gör när man byter dem. Uppfylls dessa krav så fortsätter garantin att gälla, oavsett vem som bytt eller vem som tillverkat delen.

    När det gäller Apples mobiler så får du alltid piratdelar när du lämnar till en icke-auktoriserad verkstad. Ingen annan får nämligen köpa originaldelar. Från Samsung får vem som helst köpa. Men det är varken enkelt eller billigt..
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, piratdelar är ett ofog. Det är även mycket svårt att hitta originalbatterier då de är så enkla att fejka.

    Det vore roligt om någon kunde sticka ut lite och faktiskt erbjuda reservdelar online. Exempelvis OnePlus ligger ju nära till hands. Hade varit en fin goodwill-gest.

    Det är väl egentligen bara Fairphone som har ett fullgott sortiment med reservdelar online? Spare Parts

    En motsvarande sida hos Samsung, Sony, Apple etc. hade varit helt fantastiskt och medfört att många telefoner levt vidare längre.
     
    Kristy och Kate gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är väl precis det senare som man inte vill. Särskilt inte när de inte klarar av att förbättra produkterna i den takt som konsumenterna förväntar sig och locka till nyköp den vägen.

    Ännu mer förvånande tycker jag dock det är att det inte dykt upp en tillförlitlig onlinebutik för piratdelar. Det finns säkerligen piratdelar som håller ekvivalent kvalité med original och som till och med kommer från samma fabrik. Problemet är att hitta dem. Om man drar en parallell med bilindustrin så är det ju många underleverantörer som väljer att sälja samma delar under eget namn vid sidan av. Ibland står till och med underleverantörens namn tillsammans med biltillverkarens om man köper originaldelar.

    Det vore ju en affärsidé att ta in kvalitetstestade piratdelar och sälja tillsammans med instruktioner. Med tanke på vad tillverkarna själva tar för reparationer så måste det finnas rätt stora pengar att tjäna.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    iFixit säljer batterier till iallafall iPhone, vet ej hur det är med övriga telefoner, och de borde väl ändå ha kvalitetssäkrat batterier?
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte säkert.

    Men annars är ju just batterier en sak som är enkel att testa.

    Beställ hem 5 sampels och cykla 500 ggr. Mät kapaciteten. Då har man svart på vitt om batteriet håller måttet
     
  12. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Jobbar själv i branschen och det stämmer bra, men de flesta tillverkare gör redan detta idag. Det som är nytt är att det finns krav på att i stort sett alla delar ska finnas tillgängliga som reservdel och att dessa ska levereras till kund inom rimlig tid.
     
    Zooklubba och Kristy gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Här känns Apple långt före. De har lanserat ett program som fristående reparations firmor nu kan använda:
    Apple presenterar nytt reparationsprogram

    Sen har de sina egna officiella butiker/verkstäder också.
    Inom Android världen är vi långt efter.
    Den som vill fixa en iPhone har många alternativ helt enkelt och behöver sällan vänta länge.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast Samsung har väl officiella verkstäder också?
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det har de, Samsung service.
    Servicebutiker

    Gällande Apple gäller deras nya verkstäder än så länge endast i USA.
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    När jag köpte min Asus Z6 E. 30 ingick en 30 månaders "VIP garanti" där det utlovas prioriterad service samt en gratis lånemobil.

    Med tanke på att allt har skickats från Nederländerna, misstänker jag att service sköts där också, men har inte kollat.

    Med frågetecken för leveranstiden för lånemobilen, är denna service modell en möjlig variant för små tillverkare utan egna service verkstäder i landet

    Men detta var inte någon jätteviktig punkt för mig vid köpet, jag kör som tidigare med egna reservmobiler, 2st. f.n., fullt fungerande och färdiga att tas i bruk direkt.
     
    Last edited: 10 okt 2019
    Kristy gillar detta.
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ändå osmidigt ju. Problemet är allt innehåll man har i mobilen. Inte minst BankID osv.. Tar en halv dag att återställa allt.

    Det enda vettiga är att erbjuda originaldelar till vem som helst. De som vill/kan har då möjlighet att göra det hemma.

    Om man inte vill/kan så går det att beställa delar och ha med sig till en reparatör. Alternativt att reparatören kan beställa delar och ha i lager/ta hem om det gäller ovanligare modeller.

    Något annat är helt vansinnigt!
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Dock ganska bra ändå. Det lär göra att originaldelar i massor snart läcker ut på eBay :)
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tar under 1 timme för mig o fixa allt. Android hämtar hem alla appar man haft installerat på föregående telefon numera och även i stort sett alla inställningar. Bara Bank-ID/Swish som man måste göra lite mer med
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har aktiva BankID samt alla bankappar på alla mina 3, däremot Swish & Whatsapp fungerar bara på en åt gången.
    Kanske finns något mer, minns inte just nu.