Övrigt: Bara kreditkort, inget bankort?

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 10 okt 2019.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Funderare på skippa det vanliga bankkortet och bara ha ett kredit kort på Länsförsäkringar bank,slipper kortkostnaden då ,vad finns det för nakdelar?hur gör ni?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns väl egentligen ingen nackdel. Det finns många kort att välja på även utanför de traditionella bankerna. Varför inte välja ett kort som ger dig bonus när du handlar? Som Komplett Mastercard t.ex.

    Sedan har vi alternativ som Curve, Revolut eller P.F.C. som öppnar nya möjligheter. Svårt att säga vad som är bäst för dig utan att känna till dina behov. Det finns många intressanta trådar i Fintech-arean du kan läsa: Betaltjänster och fintech
     
    bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enligt mig finns det en "nackdel" beroende på hur man ser det, men man kan ju handla för hur mycket som helst (om man inte sätter någon gräns) och sedan när fakturan kommer så kan man inte betala den.
    Själv har jag ett bankkort från Handelsbanken som inte kostar något (går ej o teckna längre) dock så fungerar det kortet ej om terminalen är offline det har jag dock i stort sett aldrig varit med om. För handling på nätet använder jag Revolut och därmed inte har någon kortavgift för det heller
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Du kan troligtvis inte ta ut kontanter (eller behöver betala ränta från dag 0). Kan också bli problem om du behöver betala för något större än vad ditt kreditutrymme klarar. Men dessa saker går det ju såklart komma runt genom att skaffa gratiskort från andra.
     
  5. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Nackdelen som jag själv märkt är att de är lite enklare att spendera mer än man trott, men det är ju bara hålla koll på sina kreditkorts inloggningar och se vad saldot ligger på hela tiden.

    Har komplett mastercard till att handla i butiker där american express inte stöds.
    Har norwegian visa till att ta ut kontanter.
    Har American express till de allra flest köp i butik, samt online, det ger mig bäst bonus och amex kundservice är guld om något strular.
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hade somfolk säger här kikat på ett kort som ger cashback av någon form. FInns många sådana gratisvarianter och du kan samla allt från cash till poäng hos någon hotellkedja, flygbolag, eller poäng hos amex som kan växlas till att möjligt.
     
    bernard gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Självklar att man måste ha koll på hur mycket man handlar,det har jag även
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här är det bra om man t.ex. använder Revolut där man kan sätta upp en budget direkt i appen och då bli påmind av sin spend utöver notiserna man annars får.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    En nackdel om man har en lite lägre kredit (eller spenderar mycket) så kan man som sagt behöva putta in pengar innan fakturan kommer. Kommer något oförutsett man behöver handla eller betala så tar det i regel 2 dagar för att en banköverföring ska registreras för ditt kreditkort. Men som du nämner har man koll på sin spend så sköter man även denna biten ;-)

    Kör själv med SAS EuroBonus MasterCard och ett point earner för frun. Allt hamnar på "min" kredit som handlas men fungerar bra.
     
    bernard gillar detta.
  10. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Har ett Handelsbanken Platinum sedan flera år och den enda nackdelen (förutom att det är förhållandevis hög avgift på det kortet) är att det är en avgift på kontantuttag. Jag undviker den avgiften genom att när jag handlar be dem debitera tex 200 extra och på så sätt få kontanter.
     
    bernard gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har både bankort (Swedbank Visa2 som inte längre kan tecknas, 50 kr/år) och kreditkort. Använder i princip aldrig bankortet. Någon gång per år gör jag uttag i bankomat med det - that's it! Ser inga som helst nackdelar med kreditkortet för min del. Den som vet med sig att man har lätt att överkonsumera kan förstås bli extra frestad att göra det med kreditkort, men man MÅSTE ju inte handla "i förväg" om man vet med sig att man kan ha problem med det. Själv håller jag alltid kreditkortskontot på plussaldo då det passar mig att göra så.
    Gör man många kontantuttag får man kolla vad som gäller för det. Kan vara avgifter.