Första intrycket

Diskussion i 'OnePlus 7T' startad av thr, 17 okt 2019.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag fick min 7T idag och har väl mest pillat med att få alla appar och widgets som jag vill ha det.
    Tänkte skriva ner några punkter som jag har upptäckt under dagen, ifall någon är sugen på att köpa en.

    Fingeravtrycksläsaren på skärmen fungerar bra. Inte lika bra som en vanlig, men med tanke på placeringen så väger det ändå över. Väldigt bekvämt att kunna låsa upp med pekfingret när den ligger på bordet.

    Notchen stör inte så mycket som jag trodde, men jag föredrar ändå att ha den dold. Dock har OnePlus av nån anledning valt att ta bort inställningen för att dölja den, så jag har laddat ner appen Nacho notch. Jag har aldrig haft notch förut så vet inte om appen är bättre eller sämre än OnePlus egna inställning.

    90 Hz på skärmen kommer att bli den nya standarden. Det skulle vara väldigt svårt att gå tillbaka till 60 Hz igen när man har vant sig, och det gör man snabbt. Bara det här är värt köpet tycker jag.

    Kameran verkar hyfsad, bättre än jag förväntade mig. Dock känns det inte som att den kommer i närheten av dom bästa och det är här man känner att mobilen inte är lika dyr som andra flaggskepp. Vidvinkel känns som en användbar grej, det har jag inte haft tidigare.

    Oxygen OS skiljer sig antagligen inte nämnvärt från tidigare modeller (bortsett från det som är specifikt för Android 10), men jag måste säga att jag tycker att det är riktigt bra. Från att ha levt med Nexus, Google play edition och Android one i många år så tycker jag att Oxygen OS är det som Android borde vara. Så länge OnePlus sköter uppdateringarna så kan det bli en fullpoängare.

    Batteritiden vet jag inte så mycket om än. Är van med batterimonstrer Nokia 7 plus och räknar väl inte med att den här ska komma upp i Nokians skärmtid med tanke på att batteriet är lika stort och 90 Hz-skärmen. Snabbladdaren är grym, även om jag inte anser att det är en ersättning till lång batteritid. Hittills verkar batteriet hålla helt ok i alla fall.

    Baksidan är för övrigt sjukt hal. Jag tyckte att min Nokia var hal men när jag jämför dom så är det ändå som natt och dag. Kommer inte att använda 7T utan skal, vilket jag annars brukar göra.

    Hastigheten på wifi och 4G är väldigt mycket bättre på 7T än på Nokian. Jag led inte speciellt mycket av det i praktiken, men tyckte ändå att det var lite klent. Inser nu att det troligtvis berodde på mobilen inte mitt nätverk eller min operatör.
     
    Puttesson, jimmyle, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  2. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Hur är skärmen då enligt dig?
    Jämn kvalitet på den?
     
  3. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Just ja, det glömde jag att skriva. Nu har jag varit ifrån AMOLED ett tag och märkte direkt att främst det vita ändrar nyanser så fort man vinkar mobilen lite. Det är något jag har märkt på tidigare mobiler och inget jag märkte på min förra som har LCD, så jag antar att det har något att göra med just AMOLED? Gissar på att det är nån ytbehandling som gör det, det är vad jag har läst mig till på tidigare mobiler i alla fall.
    Se det inte som någon jättestor grej, jag är nog lite extra känslig för sånt här.

    Det finns möjlighet att ställa in skärmen på flera sätt varav en har möjligheten att ändra mellan kalla och varma färger. Jag gillar när det vita är vitt, nästan så att det har en nyans av blått och kunde ställa in den som jag ville. Tumme upp på det! Hade jag inte kunnat ställa in en kallare ton så hade jag nog stört mig på det i en vecka och sen vant mig.

    I övrigt märker jag inga ojämnheter eller andra negativa saker. Svärtan är naturligtvis grym, men även LCD har kommit långt där så tycker inte att skärmtypen är jätteviktig idag.
     
    NiQ3 och flipp gillar detta.
  4. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt något alls fel med skärmen. Använder den på lägsta ljusstyrkan nu i ett mörkt rum. Upplösningen är bra också. Jag har märkt av pentile på nån gammal mobil förut, men märker inte av det alls på den här. Kan jämför lite med min gamla mobil senare.
     
  6. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    @thr@thr hunnit få någon uppfattning om batteritiden?
     
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jadå. Jag tömde inte ur batteriet helt innan laddning men om jag hade fortsatt att använda mobilen lika tills den var nere i noll så hade jag fått ungefär 9 timmar skärmtid och 26 timmar total tid.
    Jag spelar ingenting utan surfar, kollar lite appar och videos på Youtube. Det har naturligtvis varit extra mycket tryckande nu när man har en ny mobil, men det borde mest betyda lite kortare skärmtid och längre total tid vid ett mer normalt användande.
     
    crf_niklas och M203 gillar detta.
  8. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Upplever den efter 1 dygn som likvärdig med min 6t på batteri om inte bättre mycket nöjd
     
  9. anderzohn

    anderzohn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Extremt nöjd med batteritiden! Var lite orolig över detta för ett antal tester har nämnt att den bara var ok men inte mer.
    Har idag en SOT på 4 h 30 min och batteriet står på 50%.
     
  10. Krillz

    Krillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Helt fantastisk telefon, har svårt att se hur denna telefonen kan kosta lite drygt 6500kr när alla andra tar ockerpriser för sina telefoner som inte ens kan tävla med denna.

    Svårslagen skärm, även tester visar att den ligger i par med note 10's skärm bortsett från upplösningen.

    Stereo högtalare, 30w laddning och en 90hz uppdateringsfrekvens.. är det nåt som hade kunnat vara lite bättre så hade det varit batteriet men det duger helt klart för en dags användning. Dessutom när det tar en timme o ladda från 0-100% så är det svårt att klaga.

    Det är ju mer eller mindre en OnePlus 7 Pro utan kurvad skärm och popup kamera, och snabbare processor för 2000kr mindre. Otroligt prisvärd telefon.