Samsung Galaxy Fold Sverige

Diskussion i 'Samsung Galaxy Fold' startad av night77, 21 feb 2019.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det värsta att böjbara skärmar är ingen ny teknik och trots allt så har ingen gjort nytta av det. De enda ställena de använt det i mobilen och redan är en jobbig sån, tror inte nån gillar de böjda kanterna på sina telefoner, mer frustration än nytta!
     
    Ara gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hade köpt tekniken om den var i vikbara telefoner från förr men inte i vad som finns idag.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Microsoft, världens största mjukvarutillverkare, gör hårdvara för Googles mjukvara Android. Det är rätt fantastiskt och helt otänkbart för bara något år sedan. Jag håller med om att det ska bli intressant att kolla in.
     
  5. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag hade köpt den om min ekonomi såg bättre ut, tycker att 23 000 antagligen är mer än vad det är värt ANTAGLIGEN men det är verkligen telefonen jag vill ha om jag fick välja fritt, ser många användningsområden där den hade varit riktigt bra för mig.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hade gärna testat den men är för rädd för att klanta till det och förbruka ångerrätten, tex repa den på något vis.

    Blir ju inte så roligt om det samtidigt visar sig att den inte fungerar som en daily driver :)

    Gissar att den blir nästan omöjlig att sälja i andra hand utan ett kännbart tapp. Om man tycker att Note-serien inte håller andrahandsvärdet så bra, så fasar man ju för hur det ser ut med Fold:en (speciellt om den visar sig ha några barnsjukdomar...).

    Vore möjligen en annan sak om Samsung gav någorlunda inbytesvärden, men det vägrar de ju göra. Lustigt nog värderar Samsung Apples telefoner högre än sina egna när det gäller inbyten.
     
    RuffyMan, Dno, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Nej men precis! Sen så tänker jag liksom... Jag tror stenhårt att den håller om man bara tar hand om den, men om man skulle ta den på 24 månaders delbetalning (personligen har jag inte 23k att kasta ut bara sådär) så är det över 1000:- i månaden i två år liksom, och jag vet faktiskt inte om jag tror att telefonen kommer vara speciellt sweet I slutet av 2021 liksom, att fortfarande betala så mycket för...
     
    kissidor och bernard gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man får vänta 6-8 år innan det händer något intressant på riktigt jämfört med vad som finns idag. Citera mig gärna.
     
  9. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tycker att det dom gör nu är intressant men kanske inte hundra procent stabilt. Så länge intresset finns hos konsumenterna så kommer foldables vara RIKTIGT intressanta om två till tre år redan skulle jag säga.
     
    Kristy och Ara gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi får se vem som får rätt.
     
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Absolut! Jag tror att foldables är framtiden och kanske når dom kulmen om 6-8 år, men tror att dom kan ses som "riktigt bra" långt innan det och att om 8 år börjar man närma sig nästan nya formfaktorer för smartphones eller vad man nu använder då.
     
    Ara gillar detta.
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Var och kände på Galaxy Fold:en idag och lekte lite med den snabbt på Samsungs butik i Stockholm... vill ha-faktorn är STOR. stora skärmen är så jävla mycket finare irl än den upplevs på video. Enda som stör mig är att man inte kan crop:a in 100% på youtube om man vill, så vissa videos blir inte mycket större än på en "vanlig" telefon ändå.
     
    Kristy, kissidor och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som slagit till?

    Har beställt en, men det är väl ytterst tveksamt om man kommer behålla den givet prisbilden. Det kommer i alla fall bli intressant att prova den lite närmare. Lite hyggligt av Samsung att ge 30 dagar öppet köp i alla fall, även om det vore trevligare med 90 som Netonnet ger. Köper i regel mina telefoner där just av den anledningen, så man hinner bekanta sig med enheterna ordentligt.

    Det här var för övrigt mycket lustigt. Man kan alltså inte få telefonen levererad till sin hemadress, utan bara till några få utlämningsställen i de större städerna, där man sedan behöver genomgå en utbildning.

    Blir intressant att se om de ger några särskilda skötselråd med tanke på att den verkar vara rätt ömtålig, även om Samsung rättat till de värsta bristerna.
     
    Last edited: 18 okt 2019
    Kristy, nexus^6 och cobben gillar detta.
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså jag tror att dom bara försöker banka in det som står på det lilla pappersinlägget som följer med telefonen, men tycker också att det känns groteskt överkurs, tycker inte om att man ska öppna telefonen och hålla på med den när man står med personalen i Samsung-butiken... nej tack.

    Men jag vet inte, vad det gäller att köpa den... Jag överväger, jag vet att jag inte har råd, men fan vad den är fin ändå, känns sjukt bra i handen och skulle vara perfekt för att läsa mycket text på, typ plugg, böcker från kindle-appen, etc, och spel blir ju en helt annan grej också.
    Tror inte att dom kan ha 90 dagars öppet köp för att dom vet att hela skärmen kommer vara sönder efter dom dagarna. ;):teeth:
    Skämt åsido så, med så dyra produkter skulle man absolut vilja ha mer chans att testköra för att se om en foldable phone passar bra för en, det är ju onekligen en ny typ av produktklass liksom.
     
  15. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    En genomgång är antagligen så att de säkert kan hävda att du informerats om telefonen brister och ömtålighet. Bli inte förvånad om någon sorts avtal skall skrivas på.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag återkommer med en rapport på måndag, blir ju onekligen intressant att ta del av i alla fall.
     
    Kristy gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eh, tittade nu på mailet, och de skriver ju "upp till fyra veckor". På hemsidan stod det att den var tillgänglig. Förvisso inget lagersaldo eller dylikt, men då förutsätter man ju att den ändå är så gott som på lager.

    upload_2019-10-18_20-34-49.png

    "Finns nu i en begränsad upplaga".

    För att sedan i ordermailet skriva:

    upload_2019-10-18_20-35-35.png


    Så här ser sidan för orderstatus ut. Undrar vad "Anpassa Galaxy Fold" innebär.
    upload_2019-10-18_20-36-36.png
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var precis förbi servicebutiken och ”wallraffade” lite samtidigt som jag hämtade upp telefonen. Återkommer med en rapport ikväll :)
     
    Kristy, Juturna, kissidor och 2 andra gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    _DSC0720-2.jpg
    Samsung skickar inte Galaxy Fold, utan man behöver hämta den antingen i Samsung-butiken i Stockholm eller på deras serviceställen om man handlar den på nätet.

    I mitt fall låg servicestället i Malmö bäst till. Eller bäst och bäst, den ligger som brukligt för serviceställen i ett industriområde en bit utanför centrum, så det är inte helt okomplicerat att ta sig dit.

    samsung_1.jpg

    Precis som framgick av orderstatusen på hemsidan var enheten redo att lämnas ut. Papperna ovanpå kartongen är en retursedel och information om öppet köp (30 dagar).

    Fick vänta några minuter innan personal dök upp, men det var inget större problem då det fanns plattor, telefoner och klockor att roa sig med medan man väntade.

    _DSC0687-2.jpg
    Personalen undrade om vi skulle öppna telefonen i butiken eller om jag ville titta på den hemma. Eftersom jag var nyfiken vad de hade att säga tog vi och öppnade kartongen på plats.

    _DSC0699.jpg
    Enligt personalen behöver man främst tänka på två saker. Det sitter väldigt kraftfulla magneter i Galaxy Fold vilket gör den olämplig om man exempelvis har en pacemaker eller annan utrustning som är känslig för magnetism.

    Den andra punkten är att man under inga förutsättningar skall trycka på skärmen i samband med att man viker ihop telefonen även om det är väldigt frestande. De var väldigt noga med att understryka detta och sade rakt ut att panelen inte klarar av den påfrestningen.

    _DSC0705-2.jpg

    På det här viset skall telefonen vikas ihop. Det vill säga genom att lägga större delen av trycket om ramen/baksidan.

    Det mest naturliga viset att fälla ihop enheten på är genom att trycka på mitten av skärmen med pekfingret eller tummen medan enheten vilar i andra handen, vilket alltså skärmen inte tål.

    garanti.jpg

    De redogjorde också för garantivillkoren. Det ingår 12 månader Samsung Care+ med en gratis reparation, därefter behöver man betala självrisken om man råkar ha sönder tel Följer också med support 24/7, så man kan ringa Samsung när helst man vill om man behöver hjälp med enheten på något vis.

    _DSC0711.jpg
    Jag behövde också underteckna en kvittens om att jag hämtat ut telefonen, men det var allt.

    Passade så klart på att fråga om de lämnat ut många telefoner. De ville väl inte direkt uppge någon siffra, men sa att den givetvis inte säljer som S- eller Note-serien. Fick intrycket av att det i alla fall inte handlade om något överväldigande intresse så här inledningsvis, för då hade de rimligtvis sagt att den gått bra :)
     
    Last edited: 25 okt 2019
    Kate, Nat, Kristy och 4 andra gillar detta.
  20. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kul att höra! Men det är ju inte heller oväntat, folk inser att för 23 000:- så måste man antingen ha riktigt fett med cash, eller vara en riktig telefonentusiast, eller både och. Foldables är framtiden, jag vill ha en som FA-AN, men som student så kan jag definitivt inte motivera 23 000, eller 1000 spänn i månaden på en vikbar telefon, så jag får väl fortsätta drömma tills Xiaomi eller någon kommer ut med en i 10 000-kronor prisklassen, och det lär väl knappast hända förrän 2020 eller 2021 hahah.