Fråga: Hur väljer man en Miracast-produkt?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Haider, 19 okt 2019.

  1. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Behöver du verkligen Miracast? Det är ju egentligen en snudd på död standard som har många brister.

    Någon särskild anledning till varför en Chromecast inte kan göra jobbet?
     
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Chromecast kräver att du ger det ett wifi med internetaccess och kör särskilda appar, Miracast finns inbyggt i Windows och samsungs telefoner och sätter upp egen AP. Det gör en rejäl skillnad om du sitter på ett företagsnätverk med massa säkerhet o grejer. Sen är Miracast ganska crap och microsofts dongel drar mer ström än de flesta skärmar ger ifrån USB-porten, men chromecast är ingen bra ersättare för det.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns förstås fall där det kan ha ett syfte, men överlag fungerar det så dåligt att HDMi-kabel kan vara att föredra, speciellt om det handlar om en affärskritisk miljö.


    Men det var också därför jag ville dubbelkolla om det verkligen behövdes, då en Chromecast kan göra det mesta med mindre sannolikhet för att problem uppstår.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Kan hålla med om att Miracast är en crappy standard/lösning. Vi hade en Benq miracast mottagare på mitt gamla jobb, och visst funkade det att skicka bild ut till tv:n vi kopplade den till. Men på grund av att det blev sådan latens på signalen så dög det inte för annat än att spegla över Paessler PRTG monitor-dashboard:en över Miracast. [emoji38]

    Jag skulle nog hellre sätta upp ett separat SSID/trådlöst nät på AP i anslutning till skärmen och ansluta en Chromecast till det nätet för gäster som ska kunna cast:a och sen sätta upp multicast routing i brandväggen så att enheter i andra nät också kommer åt Chromecast:en. Om man nu vill uppnå hyffsad säkerhet med smidig cast-funktion då Chromecast är i princip den den enda lösning som ger acceptabel kvalité och latens på trådlösa videoöverföringen.
     
  6. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard huvudskälet är DTS. Jag upptäckte detta när jag skulle streama till Chromecast. En sökning på nätet klargjorde dessutom att min telefon tyvärr heller inte stödjer USB > HDMI (har en OnePlus 6). Försökte strömma med Plex från telefonen till Chromecast, utan annan förklaring än "this server is not powerful enough to convert video" gick inte det heller, troligen pga DTS.

    Mycket pekade på att Miracast stödjer DTS.

    Som det även påpekades så kan man kringgå nätverkshinder, exempelvis på hotell. HDMI gick som sagt inte på min telefon...

    Men om ni har en dålig erfarenhet av Miracast, så får jag väl stå över. Hittade några videos på att det fanns lite olika chipset osv, så prestandan är kanske förbättrad sedan ni senast provade era enheter?

    Till slut hittade jag en lösning som kanske tillfälligt eller permanent löser problemet: BubbleUPnP. Licensen var inte dyr och det återstår o testa att strömma film med DTS (troligen transcodad) till Chromecast med undertext i 2h och utvärdera.