Fråga: Varför fungerar min USB-C laddare från Pixel 3 inte med andra USB-C enheter?

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av FedUp, 26 okt 2019.

Taggar:
  1. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Jag har börjat samla på mig fler och fler enheter som laddar via USB-C för att slippa ha massor av olika kablar, men jag har stött på ett smått frustrerande problem. Vissa enheter kan inte ladda från den medföljande laddaren som kom med min Pixel 3.

    Laddaren har USB-C i båda ändar, och har output på 5V/3A samt 9V/2A. Den fungerar utmärkt för att ladda min Pixel 3, samt mina Jabra Elite 85H hörlurar. Men när jag köpte ett par billiga Airpods-kopior med USB-C från kina visade det sig att de inte alls kunde ladda från laddaren. De fungerade dock jättebra med en vanlig USB-A till USB-C laddare jag köpt på IKEA eller från min powerbank med USB-A.

    Min tanke har varit att det är för att den kinesiska tillverkaren inte uppfyller kraven för USB-C på riktigt, vilket känns ok för ett par hörlurar för 200 kr. Men så idag fick jag leverans på en Hövding v3 med USB-C laddning, och inte heller den kan ladda via Pixel 3 laddaren. Det här känns oacceptabelt för en produkt för 3000 kr.

    Vad är problemet här? Är det så att även Hövding bryter mot en standard som de borde uppfylla? Finns det någon officiell mesvariant av USB-C som bara kan ladda via gamla protokoll? Är det något fel på min laddare eller min sladd?

    Vad tror ni? Sjukt frustrerande.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för laddare är det du använder. Det hjälper nog en del i felsökandet iallafall
     
  3. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det står i inlägget...

     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Oh, läste där, men måste ha missat den lilla delen. Ja du... känns väldigt märkligt att det inte går när det är Pixels egna. Kan det ha med USB PD o göra? Men då tycker man att den bara ska ladda med vanlig laddning om enheten inte har stöd för PD
     
  5. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER