Fråga: Vet ni någon snygg och bra smart klocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av BrearedsDea, 19 okt 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Är inte ute efter stegmätare och träning utan den ska mest ge mej en vibration när man får en notis. Eller om den har skärm så man även kan se vad det är för notis. Den får gärna ha bra batteritid och fungera bra. Har Apple Watch nu och den funkar sjukt bra med notiser och allt. Så vill inte ha en wear os för det har jag ingen bra erfarenhet av. Annars gör ju fossil snygga klockor. Kanske någon hybridvariant?
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Notiser och framförallt riktigt brutal batteritid skulle du kunna få från huawei watch GT. Batteritiden är uppemot 2 veckor! Vilket är värt djävligt mycket. Men notiserna ser likadana ut oavsett vilken app de kommer ifrån, så det kan ju vara en dealbreaker för dig.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Svenska Kronaby gör riktigt fina hybridklockor , annars är det väl fossil som du nämner. Garmin har några okej klockor utseendemässigt men dom ligger bra i pris.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja 2 veckor är riktigt bra! Är van vid att ladda varannan dag i nuläget. Ska kolla upp den och se om den kan vara intressant. Den är la inte allt för dyr heller vad jag förstått.

    Kronaby ser ju fina ut. Funkar ju även att ha på fest som till vardags. Någon som provat dom och vet att dom fungerar bra? Priset är ju också en faktor som spelar in. Budgeten är begränsad då jag är osäker på hur mycket jag komme använda den så vill inte lägga ner för mycket pengar i första skedet. Trivs jag med den så lägger jag lite mer pengar då.
     
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Nej det är den inte, samt att av oss som fick den på köpet med en p30 pro är det säkert några som kan tänka sig att sälja sin här i forumet :). (Själv behåller jag nog min dock, har en AW5 nu, men tänker att det kan lätt vara värt det att ha kvar huaweien för att tillfälligt byta till när man åker bort och inte har laddning lika lättåtkomligt)

    Fast bör kanske påpeka att om du jämför den med din AW så kommer du inte att tycka att det fungerar lika bra med notiserna, men det kanske du inser :). Vibben är inte lika kraftfull, det kan ibland vara lite fördröjning, och som sagt så ser alla likadana ut - vilket kan kännas lite fattigt om man tänker på den som en smartwatch, men som i ärlighetens namn aldrig har varit ett problem.

    (Sen brydde du dig visserligen inte alls om stegräkning och sånt, men i vilket fall så upplever jag att den känns ganska tillförlitlig där, har inga problem med den att den tycker man varit ute och gått när man snott runt i sängen på natten vilket en hel del andra klockor kan få för sig.)
     
    Last edited: 20 okt 2019
    BrearedsDea gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Nej jag förstår att den inte kommer vara i närheten av min aw. I funktionalitet och hur väl den fungerar. Men tänker att det kan vara ett billigare och enklare alternativ. Tack för bra input. Ska kika lite reviews på den och se var jag tycker. Läste bara lite om den när dom släppte den men det var ju ett taggen nu så får uppdatera mej lite :)
    Jag tycker det här med stegräkningen är så jäkla löjlig egentligen. Man plockar ju på sig jäkligt många steg bara på att hänga i soffan, käka frukost och borsta tänderna typ en morgon. Och provade en gång att sätta på mej min samsung s3 frontier på samma arm som aw s3. Aw visade ganska många steg efter en promenad än vad samsungen gjorde. Kan inte avgöra vilken som visade mest rättvist men att det skulle skilja så mycket trodde jag inte. Har bilder på det för tyckte det var lite lustigt
     
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ja då blir det ju betydligt mindre meningsfullt förstås. Men där upplever jag som sagt faktiskt att huaweien nog visar hyfsat riktigt jämfört med många andra (som exvis min aw5 och min galaxy watch). Ivf så visar huaweien noll när man vaknar på morgonen, det är ju alltid nåt :teeth:. (Jag har stillasittande jobb samt är en soffgris till läggningen, så för mig är det ändå bra att få en liten check på om jag har lyft på ändan alls under dan :), och använder man samma klocka varje dag så kan man ju åtminstone jämföra med sig själv)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag skaffade mig en Amazfit GTR nyligen och den fixar vad du behöver och mer. Den har en batteritid på uppåt 24 dagar (har inte haft min länge nog för att ge en IRL mätning men med always on display innan min första laddning hade jag 8-9 dagar). Du kan få och läsa notifikationer och se vem som ringer men inte svara. Finns 47 mm med den stora batteritiden och 42 mm med hälften av den stora variantens batteritid och med ett par olika färger och designer. Tycker själv att den är snygg :) (har 47 mm stainless steel varianten).

    Kostar 1500 kr.
    Amazfit GTR 47mm Stainless Steel (Pulsklocka & sportklocka)

    Review från M3
    Amazfit GTR: Snygg sportklocka med fantastisk batteritid
     
    Gunr och BrearedsDea gillar detta.
  9. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Hmm. Den ser ju väldigt intressant ut. Den stora ser lite stor och klunpig ut. Men man vill ju åt den långa batteritiden. Har du haft något strul med gpsen? Jag sätter aldrig igång min klocka för träning eller mäta hur långt jag går osv så jag kan lätt tänka mej att stänga av den funktionen för att spara mer batteri kanske.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Skulle vilja ha en Amazfit Bip med sim slot i. Finns det?
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jo stod och vägde mellan lilla och stora men batteritiden fick mig att ta den stora ändå. Den är jämförbar i storlek med Samsung Gear S3, väger dock mindre och är aningens tunnare. Så har du möjlighet kan du ju gå till någon elektronikbutik och kolla på Gear S3.

    GPSen fungerar sådär. Den är inte helt kass men den visar inte korrekt resultat när du jämför med andra bättre GPSer. Så när folk joggar eller är ute och går så kan den fela några procent. Se mitt länkade inlägg nedan med screenshot på en promenad på 8-9 min. Jag promenerade längst med gatorna på trottoaren men tittar man på bilden ser det ut ibland som man genar lite genom byggnader (GPSer fungerar dock allmänt sämre när det är höga hus jämte, promenaden är i centrala Växjö). Jag tror den är mer för casual träning där du kan ha lite lagom koll, inte för den seriösa användaren.

    Xiaomi Amazfit GTR, vad är haken?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ah jag hade en s3 ett tag och den tyckte jag ju var helt ok i storlek. så det bör ju inte vara några problem. Jag struntar nog i det där med GPS ändå. Ingen funktion jag använt i någon tidigare smartwatch så kommer nog inte göra det nu heller. Lite offtopic men är Venezia lika bra fortfarande? Har för mej att jag var där för några år sedan och att det var jäkligt bra lite lyxigare pizzor eller? Kanske minns fel namn
     
    milky81 gillar detta.
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER


    Hur kan en smartwatch kolla hur långt man sprungit tillförlitligt om den inte har GPS?
     
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Haha ja den är kvar, bra pizza. Lite finare än vanliga pizzor och de har öl, vin och annan mat som är helt ok med :)

    Lite så jag tänkte med, har använt smartwatch i 5 år och har egentligen bara använt den för dessa saker:
    - Kolla notifikationer
    - Se vem som ringer
    - Styra spotify
    - Sömntracking
    - Pulstracking

    Det är svårt :) Men både S3 och Amazfit GTR har GPS.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Fasen vad du säljer in den. Nu blev man riktigt sugen :)
    Synd att den inte finns att få tag på begagnad än. Jag gillar att köpa begagnade klockor då jag har bytt rätt ofta det senaste och det inte blir riktigt lika dyrt då. Men det är ändå inte mycket pengar så kanske slår till med en födelsedagspresent till mej själv :)
     
    milky81 gillar detta.
  16. Backwards

    Backwards Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2016
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    ASUS RogPhone 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ASUS RogPhone 2
    Jag har en Matrix Powerwatch! Den ger notiser i skärm och vibration och behöver ALDRIG laddas. Nu väntar jag ivrigt på att få hem nyaste modellen i brevlådan
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja den där har jag läst om tidigare. Låter ju väldigt spännande men vad fick du ge för den nya modellen? Och vill du sälja din förra till mej? :)
     
  18. Backwards

    Backwards Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2016
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    ASUS RogPhone 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ASUS RogPhone 2
    Det var så länge sedan jag betalade för senaste och var med från start då alla erbjudanden är billiga. Sen dess har kronan fallit och dom har spikat dom riktiga priserna. Dock så tog jag toppmodellen av dom 3 man kan välja på.
    Djäklar såg nu att dom kostar 699$ och jag har inte gett i närheten av det.

    Jag kan absolut sälja min gamla då jag inte har en aning om vart den ska annars. Den är svart med en kant runt om så det har blivit lite slitage och metallen träder fram det är dock väldigt lite och ser värre ut på bild. En 5-hundring är bättre än byrålådan.
     

    Bifogade filer:

    bernard och BrearedsDea gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Troligen genom att analysera rörelserna från accelerometern, man kanske bör göra några mätningar med den i början och lägga in värden i tillhörande app för att det ska bli någorlunda korrekt.
     
  20. Backwards

    Backwards Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2016
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    ASUS RogPhone 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ASUS RogPhone 2
    I tex Powerwatch fallet så anger man sin längd och då kan man kanske göra en hyfsad beräkning.
     
    BrearedsDea gillar detta.