Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 28 okt 2019.

  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    AI-UPPSKALNING
    Skala upp HD-video till 4K med hjälp av kraften hos AI. Skarpare, tydligare video förbättrad till 4K-upplösning i realtid.

    Är det något man kommer att märka och se skillnad gentemot den tidigare generationen?

    Sedan ser den nya fjärrkontrollen mycket bättre ut än den nuvarande som jag inte alls kommer överens med.

    Annars vet i fan om det är värt att uppgradera i dagsläget? Kanske om man konsumerar mycket media med diverse Dolby atmos/Vision.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, har du redan en Shield och inte behöver utökat stöd för formaten/HDR finns det nog ingen mening till att uppgradera. Hårdvaran ger så klart lite mer must/högre prestanda, men det är ingen omvälvande skillnad av specifikationsbladet att döma.

    AI-uppskalning fungerar i regel lite bättre än ren interpolering, men det är ju fortfarande rätt bristfälligt och inget jag skulle påstå kan motivera en uppgradering. Bör mer ses som en "trevlig bonus" framför en "USP/unique selling point".

    Jag undrar om man kan para den nya fjärrkontrollen med gamla Shield. Jag kan testa om ingen annan hinner före, för då kan du ju bara uppgradera kontrollen om den är lockande. Är nästan övertygad om att det kommer fungera då bägge bygger på BT.

    Det förutsätter ju bara att kontrollen går att köpa separat till att börja med förstås :) Den finns ännu inte listad här: KÖP SHIELD-PRODUKTER


    Det är förmodligen först om man har en TV/anläggning med Vision-stöd eller vill mata ut Atmos det blir mer intressant med en uppgradering, eller om man behöver en mer kompakt mediaspelare.
     
    Last edited: 28 okt 2019
    Pienso och Ascended gillar detta.
  3. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Nån som vet om det finns nåt smidigt sätt att föra över inställningar mm från den gamla modellen till den nya? Tänkte framförallt inställningar/plugins i appar som Kodi tex.
     
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    @bernard@bernard

    Det går att använda den nya fjärrkontrollen med äldre Shield, nuvarande Shield matar ut Atmos, det är bara Vision som inte dyker upp pga licenskostnader, hårdvaran klarar det.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan testa den här metoden om du inte kör root: How to fully backup and restore your Android device without root - 9to5Google

    Du behöver aktivera utvecklarinställningarna, ansluta till datorn och sedan köra ett par kommandon över ADB.


    Det vill säga om Kodi inte har stöd för att exportera/importera inställningar med plugins på något vis. Jag har inte testat själv.
     
    Last edited: 28 okt 2019
  6. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Tack för det utförliga svaret. Från tidigare teaser bilder hade jag hoppats att att kontakten ovanför HDMI-porten var USB-C och att ström kunde tas in den vägen.
     
    bernard gillar detta.
  7. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    En fråga från en Boxee supporter...

    Jag letar efter en ersättare men har fortfarande hittat någon som hanterar alla typer av filer som Boxee gjorde. Den var/är underbart snabb när det gäller zip formatet. Utan att diskutera källa för zip-filerna så slutar det ibland med att det ligger som detta på bärbar hårddisk och Boxeen startar filmer utan några som helst problem.
    Vidare är Boxee smidig när det kommer till undertexter. Smidig nedladdning.

    Är Nvidia något jag bör spana in/köpa?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan spela upp både zip och rar om du installerar rätt plugg för ändamålet och använder exempelvis Kodi. I Kodis plugin-repository (binary add-ons) finns en plugg som heter: vfs.rar. Den bör göra jobbet.

    Gå hit: Add-ons > Install from repository > Virtual file systems


    Boxee byggde ju på en Fork av Kodi, eller XBMC som det hette då, så du bör känna dig som hemma med den mjukvaran.

    Har avverkat en rad mediaboxar och aldrig hållit fast vid en box så länge som Shield TV. Den gör i princip allt, är snabb och uppdateras som sagt regelbundet. Dessutom finns många inställningsmöjligheter vad gäller videoutmatningen, vilket många andra boxar saknar. Community-stödet är också väldigt bra för Shield TV.

    Nvidia är också bra att göra med vid garantiärenden. I regel skickar de bara en ny box utan att krångla så mycket, så supporten är värd en del också.
     
    Last edited: 28 okt 2019
    DanceNation gillar detta.
  9. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Litar på dig så slängde in en beställning på en Pro. Återkommer med kravbrev om jag inte blir nöjd. [emoji41]
     
    bernard gillar detta.
  10. Ånéus

    Ånéus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    16
    Någon som vet om man kommer få ut Dolby Atmos på Netflix med nya Pro modellen? Hittar ingen info om det.
     
    bernard gillar detta.
  11. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  12. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Emby "is da shit'!
     
  13. Ånéus

    Ånéus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    16
    bernard gillar detta.
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Kan inte ha varit en hardcore användare av chromecasten i denna då dessa 2 modeller släpptes idag! Möjligtvis har du testat 2017 modellen inte 2019 modellen.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har plöjt igenom det stora flertalet recensioner nu och även om det handlar om en putsning av Shield TV 2017 så verkar så gott som samtliga recensenter positivt inställda.

    Även minstingen får fina vitsord med beröm för god prestanda trots att den endast har 2GB RAM.

    Till nackdelarna hör att de saknar WiFi 6-stöd och HDR10+-stöd. Vissa nämner också att de saknar HDMI 2.1-stöd, och det är ju så klart något av en brist om man nu har eller planerar att inhandla en 8K-TV i nära tid.


    Lite oväntat verkar AI-uppskalningen fungera rätt bra också, så det kan bli intressant att testa. Å andra sidan är det kanske inte förvånande om Nvidia gör ett bra jobb på den punkten eftersom de har stort fokus på maskininlärning i andra sammanhang och dessutom har stora beräkningsresurser.
     
    Last edited: 28 okt 2019
    Vispen74 gillar detta.
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    En undran, vilket skulle ni ha gjort, koppla in extern hårddisk i Shielden eller i routern?
    Kommer dela disken på nätverket
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Prestandan blir nog bäst om du ansluter till Shield TV direkt, speciellt om det handlar om en SSD.

    Du kan dela ut mappar genom Shield-mjukvaran (SMB), så om du vill att disken skall vara åtkomlig för andra enheter på nätverket är det inge begränsningen att disken är ansluten till Shielden.

    Har du plats för det och har en tyst disk kan det med andra ord vara bäst med direktanslutning.
     
    S-Droid gillar detta.
  18. RoosterX

    RoosterX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bestilte en Pro 2019 fra Komplett rundt klokken 2 i dag, og iflg. lager status da skulle det väre 19 st. fra i morgen av. kommer vel på torsdag håper jeg, eller iallefall för helgen.

    Jeg har hatt både en 2015 pro, og 2017 16GB(en kort stund) men har fortsatt min 2015 Pro fra 2015 som er oppgradert med en 240GB SSD, noe som gjör at den selvsagt starter program raskt + omstart, og helt sikkert raskere enn hva 2019 modellen kommer gjöre.

    Hva jeg har savnet på min Shield TV har värt DV, og stötte for VP9.2, desverre virker det ikke som vi får det siste. Begge er egentlig pga at min Sony TV har en SOC som er så treg at jeg tror mine gamle RPI 1 som ligger noen plass er raskere!

    AI scaling blir mere som en bonus for meg, lar min Sony TV ta skaleringen av allt som kjöres gjennom Kodi med Emby addon, noe som ser fantastisk bra ut, og det er faktisk vanskelig se forskjell mellom 1080p i bra kvalitet, og samme film i 4k(uten HDR), HDR er jo selvsagt det som er viktigst for bildekvaliteten.
    Men lurer på om ikke AI scaling kan gjöre IPTV noe bedre? Kvaliteten jeg får der er stort sett relativt bra, jeg mener for hva det er! Men kan man få det enda bedre, ja da klager man ikke.

    Og til sist opp til 25% forbedring av hastigheten sier man aldri nei til, ikke bare for emulatorer som muligens kan få litt boost der, men bare at det kanskje 'flyter' litt bedre på sier man aldri nei til.

    Er det alene verdt kostnaden? Skulle kunne påstå at egentlig er det ikke det, men teknikk nerd som man er, så klarer man ikke la väre og bestille, gamle Shield TV får flytte til barnens TV, som forenkler oppsettingen der stort, bort med RPI 4 for Kodi, bort med RPI 3 for emulatorer, og til sist bort med min gamle förste generasjons Chromecast. :)

    Tror du skrev feil Jellyfin ;)

    Nei alvorlig talt så har jeg selv Emby som backend, och har hatt det en stund nå, etter flere år med Plex, men Plex ble man jo bare lei av med at den alltid skulle transcode alle filmer som hadde eksterne undertekster. Da ble det Emby som har fungert bra, men nyskjerrig på hvor bra/dårlig Jellyfin er.
     
    Last edited: 28 okt 2019
    pmugghc och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det blir kul att testa till exempel Dolphin för att se hur det flyter på. Kanske kan Gamecube också fungera. Har inte testat på länge, men minns att upp till Nintendo 64 fungerade fint när Shield 2017 kom ut.

    Antar att Nvidia använder en nyare Linux-kärna med dessa också, vilket kan medföra en del prestandaförbättringar i sig. Normalt sett brukar inte Linux-kärnan uppdateras med nya versioner av Android, utan tillverkarna ligger i regel kvar på den version som enheten levererades med.
     
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag är rätt så oinsatt men jag antar att pro-versionen är att föredra om man vill spela en del på den, med tanke på kylning, extra ram osv. Eller är det fel tänkt? Så då blir alltså priset om man vill ha två handkontroller cirka 2549 + 699 * 2 = 3947 kr. Är det någon som har god koll på hur priser och utbud på spel (och eventuella abonnemangstjänster som Xbox Game Pass eller liknande tjänster) ser ut på Nvidia jämfört med tex Xbox och PlayStation?

    NVIDIA SHIELD Controller - Spelkontroller och rattar