Är tres nätverk synligt om telefonen är låst till annat

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av knaspia, 24 okt 2019.

  1. knaspia

    knaspia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop,
    Telefon:
    Xiaomi Redmi 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop,
    Telefon:
    Xiaomi Redmi 10
    Övrigt:
    Hp slate book 14 med android 4.4
    HJÄLP!! Jag har fixat ett abonnemang hos hallon och bor i norr, enligt täckningskarta är det helt okej täckning i Övertorneå sex mil bort, och i Pajala även de sex mil bort. jag har haft hallon förr en kort period,minns inte om sufr funka då,men jag kunde ringa med det.
    Jag har bra 4g via halebop, och har en Xperia xa från halebop som jag inte vet den är op låst. min tanke var att nyttja mobilen som modem. Men jag hittar inte nå nätverk för hallon på telefonen, och vet inte om det beror på att det inte finns täckning eller om det inte syns om den är låst till halebop? Behöver reda ut det, så jag vet om jag ska avsluta abonnemanget
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du går in o manuellt söker efter nät (Inställningar -> Nätverk och Internet -> Mobilnätverk -> Avancerat -> Välj nät/sök efter nät) så ska telefonen alltid visa alla nät, oavsett om den är låst eller ej. Kan dock säga att Halebop/Telia inte låst telefoner på 4-5 år nu
     
    bernard gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Operatörerna har inte använt så kallad operatörs låsning på mobiler på flera år nu. Osäker hur det är med mobiler köpta från 3.

    Men med tanke på var du befinner dig geografiskt så hade jag inte förlitat mig på ett abonnemang som går på 3s nät. Speciellt där uppe så är nog en operatör som går i Telias nät att föredra för dom flesta och då finns det faktiskt några alternativ att välja på:

    Fello
    Mybeat
    Och såklart Halebop.

    Ex fello har vad som kallas tipslänkar. Så om du använder nåns tipslänk vid registrering så får du rabatt i 3 mån på månadsavgiften. Dessa tipslänkar ser du i i olika användares signaturer om du tittar i ex fello tråden.

    Edit: En tråd där Telia vs Halebop vs Fello kanske också kan vara av intresse, den hittar du här
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller helt med dig angående 3s nät i Norrland, däremot så har också Tele2 och Telenor bra täckning i Norrland numera, så man har väldigt mycket val där uppe :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att se om du hittar nät på en annan plats? Exempelvis i centrala Övertorneå eller Pajala? Om du kan ringa med Hallon fungerar surfen med, men hastigheten kan självklart vara väldigt låg trots att samtal fungerar. Din telefon bör inte vara operatörslåst utan fungera med Hallon.

    I norr är mitt bästa tips att använda ett abonnemang som använder Telias nät, eftersom det är det överlägset bästa norrut - ingen av de andra operatörerna kan riktigt jämföra sig med Telia där. Du har redan fått tips på andra operatörer som använder Telias nät. :)
     
    bernard gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Förutom det jag skrev tidigare, så är det 6 mil till Övertorneå eller Pajala tror jag att Tre helt enkelt inte har täckning där du är. Tres täckning däruppe, alltså omkring Övertorneå/Pajala, är det bara inne i byarna som de har täckning i princip, inte utanför, iallafall inte 6 mil. Det är vad jag tror
     
    bernard gillar detta.
  7. whak

    whak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6
    Med tanke på att halebop slutade sälja operatörslåsta telefonee i maj 2014 så kan du avskriva den biten.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja, bättre har det blivit. Men N4M är inte i närheten av Telia när man rör sig uppe i norra Norrland. Har provat, så jag vet.

    Däremot kan ju N4M funka för stationärt användande för att t.ex. leverera internet till en bostad, om täckningen är bra på platsen. Det är även drägligt om man är på tillfälligt besök.

    Men en som bor däruppe kan knappast rekommenderas något annat än Telia.
     
    bernard, iterva och emerge gillar detta.
  9. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    N4M är inte i närheten av Telia uppe i norr. Visst har N4M blivit mycket bättre på de senaste åren, men nätet gick från mycket dålig täckning och då är det inte svårt och påstå att det blivit mycket bättre, men det är fortfarande inte i närheten av Telia.

    Om jag bodde norröver skulle jag definitivt välja en operatör som går i Telias nät, vid tillfälliga besök går det bra med N4M. Kom hem från Norrland förra veckan och det räckte ett jag från gågatan i Luleå gick in i någon butik/galleria för och tappa 4G och hamna på ganska seg 3G, samma telefon med Telia full täckning och mer än godkänd hastighet.
     
    bernard och Kate gillar detta.
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja de har nog i första hand satsat på att nätet ska fungera hjälpligt för tillfälliga besökare (vilket nog är en riktigt prioritering. Att försöka sno Telias kundbas däruppe kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart). Då är det få och höga stationer med hög effekt som gäller.

    Det är väldigt tydligt när man bygger på det sättet. Jag körde Gällivare - Saltoloukta förra året. Stationerna stod så glest att det var täckningshål på vissa ställen och så fort man hamnade bakom ett berg försvann täckningen. Men det blir ju så när det bara är en station är gången som man har kontakt med..
     
    Moby och bernard gillar detta.