Antivirus?

Diskussion i 'Applikationer' startad av bittin, 8 nov 2019.

  1. bittin

    bittin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Min licens för F-Secure till iOS/Android går snart ut och vill ha lite feedback om vad folk tycker är det vanligt med virus till mobiltelefoner så man borde ha antivirus, eller borde man klara sig i vilket fall som helst, då Apple och Google försöker stoppa att ilsinnade appar dyker upp i deras appbutiker ?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har aldrig använt ett virusskydd till telefonen. Det finns inbyggt i Android och det räcker absolut.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Enda skälet till att installera ett så kallat antivirus program på en Android telefon är om du inte själv litar på vad du installerar på telefonen. Orsaken är den att Antivirus program under Android inte får mer rättigheter till att titta under huven, t.ex filsystemet och händelser i detta, än vad alla andra appar får eftersom båda körs i begränsat userspace-läge med dess restriktioner. För att ett antivirus program under Android ska kunna göra verklig nytta så krävs root på enheten samt ett antivirus program som utnyttjar detta. Men om du har gått så långt som att root:a enheten så har du verkligen öppnat upp möjligheter för andra appar att göra skada så då blir det ännu viktigare att du tänker på vad du installerar och jag du tilldelar root-rättigheter till.

    Däremot så finns det ju antivirus appar som försöker göra nytta på andra sätt såsom att t.ex poppa upp med varningsrutor om du ansluter till potentiellt skadliga öppna wifi-nät, eller erbjuda speciell webbläsare som filtrerar bort sånt du inte ska/vill kunna surfa in på. Så om det är vad du är ute efter så kan det vara vettigt att ha en antivirus app i telefonen.

    Android Antivirus Apps Are Useless - Here's What to Do Instead - ExtremeTech
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Installerar man enbart från Google play och håller lite koll på vad man laddar ner (tänker tex vilka permissions appar har etc) så behövs det inte.

    Tvivlar på att antivirus ens fungerar vettigt om man inte gör det jag skrev ovan. Vi har en icke uppdaterad Sony med AVG som test-telefon på jobbet, den gör inget annat än spottar ut sig false positives.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  5. bittin

    bittin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER