Problem med wifi (telenor) och positionering

Diskussion i 'Galaxy S10E' startad av art0101, 12 nov 2019.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Jag har en 10e och har stött på ett lustigt problem jag inte hade på min Note 9 tidigare. När jag är hemma och kopplar upp mig till wifi (har telenor), så blir gps-positioneringen "galen". Visar att jag är på Arbetargatan när jag inte är det. Kopplar jag bort mig från Wifi, så visar GPS rätt position igen.

    Detta ställer till irriterande problem med bl.a. Philips Hue som då tror att jag har lämnat hemmet och släcker ner alla lampor.

    Vad är det som orsakar felet?
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har du aktiverat ökad precision under plats inställningar?

    Gå till Biometrik och säkerhet > scrolla ner till Plats, är den aktiverad så klicka på raden så du kommer till nästa sida. Där finner du Öka precisionen > när du klickat på den så har du wifi och/eller wifi för ökad precision.

    Vad det sedan är som gör att din wifi placerar dig på fel adress kan jag inte svara på, men troligen hämtar den någon info från en wifi-hotspot som ligger på den adressen.

    Hur långt från den adressen som visas med wifi på befinner du dig i verkligheten och är det i google maps du kollar positionen eller är det i annan app?
     
  3. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Ja, öka precisionen är på. Men när jag släcker ner wifi för ökad precision så blir GPS positioneringen rätt.

    Det är kanske 5 km mellan Arbetargatan och där jag bor.

    Mycket märkligt. Hade inte liknande problem med Note 9.
     
    bernard gillar detta.
  4. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Troligtvis är det problem med bredbandsnätet jag har hemma (Fibernät via Bredband2). Måste vara IP-adressen som ställer till detta. Detta leder som sagt till knasigheter med Hue när jag har "platsnärvaro" på. Finns nog ingen väg runt antar jag än att stänga av den funktionen i Hue.

    Hade Telia innan Bredband2, och vill minnas att jag inte hade dylika problem. Får se. Ska gå över till Telia igen i december.