Hur gruppera app-ikoner i Android 9

Diskussion i 'Applikationer' startad av Rotegubben, 17 nov 2019.

Taggar:
  1. Rotegubben

    Rotegubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    En fråga som inte berör någon specifik app, utan organisation av app-ikoner på startskärmarna i Android 9. Hittar ingen grupp om OS:et Android så jag provar här!

    Jag har blivit med surfplatta med Android 9. Har tidigare erfarenhet endast av Android 7. Där har jag grupperat app-ikonerna i undergrupper som jag själv tycker hör ihop. Detta för att reducera det evinnerliga scrollandet över alla ikoner. Tidigare har jag bara behövt dra en ikon och släppa den på en annan ikon så har det bildats en grupp som jag kan ge godtyckligt namn. Det funkar inte så i Android 9 och jag har Googlat intensivt för en lösning men inte funnit något svar.

    Någon har som kan förklara?
     
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Det är precis så jag gör i min S8.
    Det går alldeles utmärkt i min telefon.
    Sedan gör jag mapparna transparenta så att de smälter in bättre.
    [​IMG]
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Grupper eller mappar som det egentligen är ska gå att skapa på hemskärmen, svårt att tror att någon tillverkare har stängt av det på sin launcher.

    I app-lådan brukar det dock vara väldigt dåligt med support för mappar. Skulle då rekommendera att du installera en tredje parts launcher. Kan varmt rekommendera Nova Launcher.

    Edit: Vad är det för märke på plattan ifråga?
     
    Last edited: 17 nov 2019
  4. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

  5. Rotegubben

    Rotegubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Min tidigare erfarenhet är från Samsung Galaxy S7 med Android 8. Men Samsung har, som jag förstår det, lagt på ett eget UI ovanpå Android. Misstänker att funktionen jag söker kanske är just något som Samsung lagt till i sitt UI.

    Plattan är en Lenovo P10. Verkar ha en helt ren Android.
    När jag lång-trycker på en ikon får jag upp något som liknar en "tool-tip" med texten "Info om appen". Klickar man på texten kommer man till exakt det: en informationssida om den specifika appen.

    På Samsung finns en ikon på startskärmen som heter "Apps" som leder till en eller flera startsidor. Den ikonen saknas på plattan. Istället får man svepa uppåt på startskärmen så öppnas en jättelång skärm med alla app-ikoner i bokstavsordning som är installerade!

    Ska kanske sluta grotta i problemet och satsa på en annan launcher som rekommenderats. Har hört om andra launchers tidigare men har aldrig behövt gräva i det eftersom jag är helt nöjd med den jag fått från Samsung.

    Tack för tipsen så länge!
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Dem flesta tillverkare lägger på sina egna UI ovanför Android.

    Det ska gå att skapa appar genom att dra och släppa en ikon på en annan på hemskärmen.
    How to create folders - Lenovo Tab4 10 Plus (Lenovo TB-X704V) - GR

    Ikonen apps på Samsung är det som kallas applåda eller app drawer på engelska. Och i den visas alla appar som är installerade på enheten. Alla tillverkare har inte så en sådan ikon, hos visa måste man aktivera det. Men mig veterligen ska inte den funktionen borde påverka möjligheten att skapa mappar.
     
  7. Rotegubben

    Rotegubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Det var "app-lådan" jag saknade. Har tidigare organiserat alla appar i den. Men nu har jag hittat ett annat sätt att uppnå samma sak. "Luringen" var att den ikon man placerar ovanpå en annan för att skapa en grupp krävde att den andra ikonen behövde vara EXAKT ovanpå den första. Minsta lilla miss i positioneringen gjorde att den första ikonen "hoppade undan" för att ge plats för den andra. Men med ihärdighet och en absolut stilla andra ikon så skapades en grupp.

    Så mitt problem är löst. Ett stort tack till er som engagerat er i mitt problem!!