Stadia - Intryck och omdömen

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 19 nov 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Chrome strömmas spelen endast i 1080p just nu, vilket gör att det ser rätt dåligt ut på WQHD eller bättre. De behöver verkligen lägga till stöd för WQHD samt UHD så snart som möjligt.

    Ge det en till chans när du testat köra med Chromecast i 1:1 på TV:n med kontrollen ansluten över WiFi.
     
  2. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Det förklarar en del!

    köpte dessvärre främst stadia för att köra rdr2 med mus och tangentbord eller liknande spel. Hatar att spela med kontroll annat än på bilspel haha.
     
    Tjotte och bernard gillar detta.
  3. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Testade lite på jobbets 200/200 fiber lina idag via Chrome browser (LAN). Det var väl inte riktigt någon höjdarupplevelse. Om det beror på att det finns 50+ klienter anslutna, DPI och IPS i påslaget i routern så vill jag inte göra någon större höna av den fjädern. Får prova hemma på en dator istället. Men kan förstå en del dåliga omdömen om tjänsten man sett på div. reviews om de testat i tjänsten i liknande förhållanden. Även om min anslutning låg på bra så såg jag lagg och hickups i menyn på Destiny2 (inget som jag såg när jag provade hemma på min 100/100 lina via Pixel4XL+PS4 kontroller).
     
    Tjotte gillar detta.
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Nej kontorsinternet hade jag nog inte chansart på. Om inget annat än för att de som klagar mest verkar ha recenserat från kontoret.

    Sen är det tydlig skillnad på vilket kontroll/input man använder. En podcastare hade testat med Xbox Elite-kontrollen och hade en jättetråkig upplevelse som fixades så fort hen fick Stadia-kontrollen. Mus och tangentbord verkar ju vara svårast.
     
    Tjotte och patts gillar detta.
  5. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kontorsnät har ofta mycket skit i sitt nätverk som ger hög latens. I värsta fall så kan du skickas via andra länder trots att du ska till Sverige om du sitter på ett storföretags nät.
     
  6. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag gillar inte riktigt fps och jag gillar verkligen inte fps med handkontroll. Annars funkar det himla smidigt även om jag märkte lite lag på 100/10 fiber trådad lina till Google wifi.

    Jag vill verkligen ha fler spel och då jag föredrar långsammare spel gör inte latens mig så mycket.
     
    bernard, Dadde och Tjotte gillar detta.
  7. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Då kanske Farming simulator är något för dig? :) Eftersom det ändå blir gratis nu.
     
    bernard, Dadde och Tjotte gillar detta.
  8. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Inte så lugnt! 10 år med WoW, det hade varit något eller varför inte Fallout 4?
     
    Dadde, Tjotte och kirkx10 gillar detta.
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Har väntat ett tag med att skriva om mitt första intryck då jag hade lite blandade känslor inledningsvis. De gånger jag provade Destiny 2 så hackade det bitvis ganska mycket men gick ändå att ta sig framåt med en spelkontroll. Mus och tangentbord hackade alldeles för mycket och det blev totalt ospelbart.

    Testade istället Tomb Raider och det fungerade helt okej med spelkontroll.

    Under denna tid noterade jag även att då jag körde Bredbandskollen så fick jag inte ut så hög hastighet som jag betalar för, eller ens i närheten. Betalar för 250 ner men fick bara ut 97. Under mätningen svajade det även otroligt mycket upp och ner i hastighet. Jag reflekterade inte över detta jättemycket utan tänkte att det ändå är en ganska okej hastighet och bör fungera med det.

    I förrgår la internet av helt och jag felrapporterade detta till min bredbandsleverantör. Passade då även på att nämna att jag inte fick ut så hög hastighet som jag borde.

    Igår löstes problemet och vi hade internet tillbaka.

    Idag när jag testade hastigheten så får jag ut vad jag ska. Startade med spänning Destiny 2 igen. Denna gången flyter det så otroligt bra även med mus och tangentbord. Om jag inte hade vetat att det som jag ser på skärmen strömmas så hade jag aldrig gissat det. Märker inte av något lagg eller fördröjning alls. Känns så kul att det fungerar så pass bra nu!

    Det bör alltså ha varit något mer fel på mitt internet än bara hastigheten. Det måste ha varit att den svajade upp och ner så mycket i hastighet som ställde till det. 97 ner bör ju annars flyta fint även det.

    Nu väntar jag bara på att mitt paket med spelkontrollen och Chromecasten ska komma. Får väl uppdatera texten då.

    Uppdatering:
    Nu har jag fått paketet från Google och har spelat Destiny i ca en och en halv timme. Det fungerar klanderfritt.

    Måste säga att jag gillar kontrollen bättre än min Dualshock 4. Framförallt triggerknapparna. Har hört flera som har tyckt att de är lite mjuka men jag tycker det funkar ganska bra. De känns i alla fall bättre att trycka in.
    Hela kontrollen ligger dessutom skönare i händerna.

    Allt som allt så är jag mycket nöjd med Stadia så här långt!
     
    Last edited: 27 nov 2019
    wook, matssoderstrom, patts och 5 andra gillar detta.
  10. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Har spelat runt två timmar Destiny 2 nu, med handkontrollen och CCU över wifi. TV:n i game mode. Allt förutom ljudsynk fungerade över förväntan. Upplevde inga konstigheter med bild eller inputlag under dessa två timmar, var som att spela på en knäpptyst konsol. Dock var ljudet runt en halvsekund fördröjt, vilket verkar vara ett ganska vanligt problem. Någon mer som har det?

    Hade tänkt dra en ethernetkabel, men kan ljudsynken fixas utan det (folk med trådat verkar ha samma problem på reddit) så skippar jag nog kabel så länge, så bra funkar det över wifi i övrigt. Hittills.

    Handkontrollen gillar jag skarpt. Skön textur och bra knappar. Gillar att styrkorset har lite mer klick än dualshock 4, som jag tycker känns lite svampig. Tycker även det verkar vara lite mer drag vibrationsmotorerna.

    Var lite orolig för vilken frekvens CCU:n skulle ansluta till eftersom vi kör Google wifi, som inte låter en bestämma sånt själv, men den valde 5GHz (puh..). Har inte fixat stadia-prio som man kan göra om man lägger in Google wifi i Google home heller.

    Riktigt nöjd än så länge. Hade hoppats på ännu lite kortare laddtider dock. Ljudproblematiken borde inte vara så svårlöst hoppas jag.
     
    patts, Dadde och kirkx10 gillar detta.
  11. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Spelar drygt en timme över Chromecast nu också. Den är kopplad via sladd.

    Tyckte det fungerade lite bättre jämfört med att spela på min dator. Men som föregående skriver så var ljudet lite efter. Kopplade dock in hörlurar i kontrollen och efter det tänkte jag inte på det. Riktigt skönt att kunna koppla i lurar så man inte stör resten av familjen.

    Förutom lite med ljudet så flöt det på bra, märkte inget input lag eller problem med bilden. Är imponerad av tjänsten. Spelat några dagar Playstation Now och jag tyckte det fungerade helt okej, men Stadia är klart bättre. Tycker Destiny 2 är ett riktigt kul spel också. Lagom långa uppdrag så man inte är fast hela kvällen utan kan spela kortare stunder.
     
    Dadde, patts, percoolio och 1 annan gillar detta.
  12. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Gav Destiny en chans till med kontrollen och det gick mycket bättre. Spelade nästan en timme och jag suger men märkte ingen som helst lag eller latens. Tekniskt är jag riktigt imponerad.
     
    Dadde, bernard, patts och 3 andra gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, man bör nog ha klart för sig att Stadia inte är riktigt redo för mus/tangentbord (naturligtvis lite beroende på hur känslig man är för latens, men har svårt att se att den stora majoriteten skulle trivas med den latens som infinner sig vid mus/tangentbord i Chrome).

    Det lär säkert bli bättre med tiden, men under överskådlig tid är det nog handkontroll som passar bäst ihop med Stadia.
     
    Tjotte gillar detta.
  14. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag upplever ju ingen latens med den konfigurationen. Men jag kanske är ngt okänslig? Har ändå försökt hitta fördröjningar men känner som sagt ingen skillnad mot att spela Destiny 2 från HDD mot Blizzards servrar.

    Har dock råkat ut för några sekunders hackande i streamen vid ett par/tre tillfällen men sånt kunde även hända mot Blizzard.
     
    Dadde gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju samtidigt individuellt. Vissa är helt löjligt känsliga för det medan andra inte märker det.

    Jag märker dock av det själv, men det beror kanske på vilken setup man har också. Typ av mus/trådat/trådlöst, vilken uppdateringsfrekvens skärmen har (högre uppdateringsfrekvens gör latens mer påtagligt eftersom det är mindre tid mellan varje ny bildruta) etc.
     
    Tjotte och Dadde gillar detta.
  16. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Ja, jag har ju aldrig varit en hardcore CS-spelare :) så det kan absolut vara så att jag är mer bekväm med en "mjukare" spelupplevelse. Som nämnts tidigare så spelar jag (iaf Destiny) på en lite äldre Asus ROG laptop, ingen värsting, över 5GHz wi-fi med en säkert 10 år gammal trådlös optisk Logitechmus och Google pixel buds 1gen. Men jag tycker ju att när jag trycker på spacebar, då hoppar gubben, utan fördröjning ;)

    Edit: jag kan ju ha tur med närhet till fibernod också, vet inte var min närmaste finns, om det inte är skåpet utanför grannens hus där fibern kommer ifrån som agerar förstärkare?
     
    bernard gillar detta.
  17. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Idag ville inte Destiny starta alls på jobb, den kollade nätverket och sen bara stängde ner. Det känns ganska segt idag men så jag antar det beror på något lokalt. Ändå tydligt att på stora nätverk är Stadia känsligt.

    Kan heller inte släppa den enorma skadeglädjen som finns i gamercommunityn över att tjänsten inte är helt perfekt och vid launch bättre än alla andra sätt att spela på. Jag är säkert ganska förlåtande för jag vill det ska funka för det är precis den sortens tjänst jag velat ha men att det hoppas upp och ner av förtjusning vid minsta lilla motgång och ingenting av det som funkar lyfts upp annat än som en bisats.
     
    kirkx10, bernard och Bakken gillar detta.
  18. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kan inte annat än hålla med dig om att det är tråkigt. Jag kan förstå dem som är rädda för att ha allt digitalt, men det båten har redan seglat med den snart färdiga konsol-generationen. Att Xbox One skulle kräva att internet alltid var på kan jag förstå att man klagade på. Det har dock ändå gått några år nu, att Stadia fungerar för alla som har ett fungerande internet bör ses som en milstolpe i mina ögon.

    Men Gaming-världen är som den är.
     
    kirkx10 gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag uppskattar tjänsten mer ju mer jag spelar. Det är så oerhört simpelt och bekvämt samt tidseffektivt. Att köra en session på någon enstaka timme då och då är väldigt trevligt utan att behöva ägna tid åt något annat, som att tex uppdatera spelet/logga in på diverse klienter etc. som i sin tur också skall uppdateras.

    Stadia är ju dessutom tillgängligt överallt. Att byta mellan olika skärmar är gjort i två knapptryck. Inget kopplande med sladdar eller dylikt. Portabiliteten är dessutom enastående. Vill jag spela någon timme hos en vän eller på sommarstället behöver jag bara två handkontroller och en Chromecast. Inte särskilt bökigt, speciellt om en Ultra redan finns på plats.

    Fått bilden av att många i forumet som hoppat på Stadia-tåget är sådana som inte spelar så mycket längre på grund av tidsbrist och att man fått andra prioriteringar som innebär att man inte längre uppdaterar sin workstation så ofta/eller rentav släppt det till fördel för en laptop osv.

    Denna skara "casual gamers" är av uppenbara skäl välkomnande till alternativ som Stadia eftersom alternativet är att inte spela något alls.

    Tjänsten är däremot mycket enkel att avskriva för de som inte tillhör denna skara. De som är mycket engagerade i gamer communityn har nog inte samma utgångspunkt helt enkelt, därav krocken.

    Sedan är det ju generellt så att ny teknik ofta möter lite motstånd inledningsvis. Förmodligen för att vi är vanedjur och därför inte alltid uppskattar förändring.


    Jag undrar därför om Google inte gjort fel som valt att satsa på vad som primärt verkar vara spelmedia för att marknadsföra Stadia. Det vore nog en bättre strategi att lägga mer resurser på kanaler som når Stadia-publiken bättre (för publiken är knappast hardcore gamers, även det naturligtvis finns sådana som uppskattar Stadia också).
     
    Last edited: 28 nov 2019
    Tjotte, Dadde, matssoderstrom och 5 andra gillar detta.
  20. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Tror du har helt rätt, Stadia är inte för gamers. Snackade lite med min lillebror som kanske inte är superhardcore längre men har ändå lite av det mindsetet och han ansåg att Stadia var en bra kompromiss för casuals. Det är just vad det är. Heltidsarbetande småbarnsföräldrar som skulle vilja kunna lira lite då och då när tillfälle ges men inte vill investera klumpsumma i hårdvara men inte heller bostadsutrymme. Min fru kanske är mer emot att ha en dator stående än vad jag är men jag är inte särskilt taggad på det heller. En kontroll tar inte så mycket plats.

    Så som du säger, Stadia skulle inte lagt krutet på att imponerande på nuvarande gamers utan på oss trötta gubbar som mer eller mindre slutat spela men är sugna om det gick att göra utan en massa kludd.
     
    ca6, Tjotte, matssoderstrom och 6 andra gillar detta.