Laglig Live TV på Android TV?

Diskussion i 'Android TV' startad av rodak, 13 feb 2019.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du kopplar ju intaget till Silicondust

    Så har du en digitalboxer så kopplar du den till SiliconDust och sedan får ju SiliconDust kanlerna från kortet ditt, sedan kan du ta emot kanalerna upp till 4 enheter.

    Ett exempel är typ Viasat du har flera TV i huset normalt sätt vill Viasat sälja dig familjkort eller något där du betalar för typ 3 kort för 3 TV, men då räcker det med 1 kort för sedan till SiliconDust för kunna ta emot kanalerna upp till 4 enheter, splitningen gör dem i SiliconDust istället än viasat då.

    De innebär att du har din utrustning, som vanligt men du har bara SiliconDust som en extra enhet som tar emot kanalerna. För kunna sprida kanalerna till IPTV appar som typ HDHomeRun för ta emot kanaler på sådan väg.

    Men du kopplar fortfarande in programkortet i din tillverkares box, sedan istället dra kabeln från box till TV så drar du den från boxen till silicondust enheten för sedan ta emot kanalerna via appar istället.
     
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    aha då är jag med, och så är det någon ir-repeater då så man kan styra kanalbyten med? vore ju smidigt att ha i förrådet tex. för digitalboxen skickar ju inte ut alla kanaler samtidigt
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kanalboxen har tillgång till det kanaler som finns på ditt programkort, sätt sedan antenn kabeln från Boxern till Sillicon så får dem alla kanaler avkrypterad, sedan kan du bara helt enkelt välja den kanal du vill via Sillcon appen.

    SillconAppen har också stöd för Live Channels appen som finns på Android TV.

    Så istället från Boxern till TV, så blir det Boxern till Sillicon, sedan kör du bara sillcons app/Live Channel Appen för hantera kanalerna som om du hade haft boxern till TV.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER


    Fast det står i deras FAQ:
    "Can I use the HDHomeRun with a set top box from my cable provider?
    No. Set top boxes do not output a digital signal that the HDHomeRun is capable of receiving. "
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Fungerar dock felfritt för mig här i Sverige, dock vet jag inte hurvida det kan fungera i alla länder, så länge digitalboxern har en avkodning som typ DVB-C och har en SillonDust som tar emot DVB-C så fungerar det.

    Många kör denna lösning för ta emot sina TV kanaler på Nividia Shield TV som totalt avsaknar atenn uttag. Det här är för S modellen för sateliten, men C för kabel fungera på ungefär samma sätt.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Vad har du för digital-box som skickar vidare DVB-C avkrypterad?
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju inte det som gör det, boxern har krypterad, men har du en mottagare som sillicondust som tar emot krypterningen och hanterar dem om du har en boxer med typ DVB-C, och en sillicondust med DVB-C så tar den emot kanalerna, Sillicondust sedan strömmar kanalerna, och du tar sedan emot kanalerna i SilliconDust egen app, fungera ungefär som

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.tv&hl=sv

    Så kan du ta emot kanalerna i din mobiltelefon, på din dator, på Android TV, Nivida Shield, ja du kan tomt se dina kanaler du har hemma medans du sitter på tåget och pendla med det på distans, då SilliconDust gör dina kanaler tillgänliga över internet så länge du kör med SillconDust apps så kan du ta emot kanalerna som SilliconDust tar emot från din Boxer, Atennuttag eller vart ifrån du tar dina kanaler från ursprunget.

    Själv kör jag SilliconDust och jag ser ofta mina Live Kanaler som jag har hemma när jag besöker mina föräldrar då de har färre kanaler än jag har, och när man pendlar för tidsfördriv, jag har dock aldrig någonsin stött på ett problem med det.

    Så här blir det på en mobiltelefon tillexempel, har du tomt Android Auto på bilen så skulle du kunna ta emot dina kanaler direkt där också, jag ser då inga problem göra mina kanaler tillgängliga så jag kan ta med mig dem vart än jag reser i världen, åker man sola på Thailand så kanske man vill följa lite TV från Sverige och det fungera ju fint.
     
    Last edited: 5 maj 2019
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Vad jag lyckas läsa om SiliconDust HDHomerun extend så dekrypterar den inget. Så jag förstår fortfarande inte hur det skulle gå till. Det finns väl inga kabelnät med DVB-C okrypterat idag? Åtminstone inte utöver public service kanalerna (typ SVT).
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju det du har sillicondust till deras boxer tar emot kanalerna som de skickas till dem, och sillicon hanterar den i det läget, för sedan skicka kanalerna vidare trådlöst. För hantera och läsa kanalerna så behöver dem hanterar i det form som dem skickas i som DVB-C/S/S1/T/T2 etc, Sillicondust är i bäst beskrivningen som en TV som avkodar.

    Dock kör jag mina kanaler via ComHem TV Guld för 299:- kopplar ComHem uttaget till min SilliconDust och för mig fungera det då utan problem. Och jag får då in samtliga kanaler från paketet från ComHem.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Nu säger du att Silicondust avkodar. Men det finns inte plats för comhem-kortet i den?

    Har du haft det så mer än en månad?
     
  11. JTOR

    JTOR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tag,
    jag blev intresserad av det du skriver om HDHomeRun EXPAND (P/N: HDHR5-4DC(EU). Du nämner att du kan se ditt Comhemutbud från digitlabox och HDHomeRun EXPAND (P/N: HDHR5-4DC(EU) inkopplad efteråt, stremad ut på Internet i ex din mobil med HDHomeRun appen.
    Det innebär väl att HDHomeRun EXPAND (P/N: HDHR5-4DC(EU) har streaming funktion inte bara i det lokala nätverket utan även ut mot Internet?
    När jag går inte på Silicondust hemsidan så nämns inget om streaming ut mot Internet. Endast lokalt i det egna nätverket. Det påpekas dessutom i Google Play, text längs ned:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.silicondust.view
    Kan du berätta hur du gått tillväga med hård o mjukvara för att få denna streaming att fungerar så du kan sitta på tåget o se ditt kanalutbud?
    Jag har använt Slingbox och Slingplayer i 15 år, som ska göra nåt liknande, men ger inte alltid så bra bild, då systemet är gammalt och inte uppdaterat på åratal
    Mvh
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du sätter upp en receiver, sändare efter HDHomeRun simpelt, från väggen till HDHomeRun, som skickar den till enheterna inom nätverket där har du också en receiver och en sändare som tillåter dig öppna upp den mot din IP och Port sedan kör du bara en app som tar emot dessa. Det blir som en IPTV adress då om du har jobbar emot sådan föreut typ url port typ användarnamn och lösenord för komma åt det, tänk bara på att HDHomeRun hur som helst stoppar dig efter antalet användare hur som helst.

    Men det skulle nog inte vara omöjligt och modifiera HDHomeRun och öppna upp den officiellt också med lite knak och hack, men lättare och köpa en Receiver och Sändare som tillåter dela den över internet.
     
  13. JTOR

    JTOR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tag,
    jag anade att du hade nåt mer efter HDHomeRun som skickar ut signalen mot Internet. Nu kallar du det för Mottagare/Sändare.
    Kan du vara mera specifik vad det för Mottagare/Sändare, var man kan få tag i dom, länkar etc.
    Hur blir bildkvalitén när du tittar i mobil på tåg och Android TV, av det som skickas från HDHomeRun och Mottagare/Sändare. Blir det stor försämring jmfr med orginalet?
    Mvh
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De heter egentligen på engelska Wireless AV Senders

    kan ge några exempel
    https://www.amazon.com/dp/B07BXRN5LZ/?tag=oid08-20
    WHD200 Wireless HDMI sender and receiver
    Wireless AV Senders

    Alltså du behöver ingen sådan själv kan inte ge något tips, eftersom jag vet inte vilken DVB-typ du kör med, eller vilken som skulle passa, men det finns gott om olika modeller från olika märken du kan nog gå köpa dem även i Sverige, vissa har stöd för skicka vidare över internet, och vissa har det inte, och vissa modeller finns det även möjligheter öppna upp vid sidan om.

    Det är bara leta efter en modell som du skulle känna passa dig.
    och har du en lö penna och kretskort och kretsar och ett micro sim så skulle du kunna lö ihop en produkt själv med egen programvara, finns gött med diådrar och köpa för WI-FI, kretsar etc. Så kan du nog komma under $10 i kostnad totalt. Inte så mycket mer avancerad lö ihop sådan som vi gjorde i skolan på teknik undervisningen i typ årskurs 8-9
     
  15. JTOR

    JTOR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tag,
    jo jag har samma som du Comhem DVB-C, en Humax och en Tivo box.
    Jag använde sådana AV sändare/Mottagare på 90-talet för att ta emot analoga TV signalen i ett annat rum i bostaden. Mest för att slippa dra antenn sladdar mellan rummen.
    Dom du länkade verkar inte alls kunna skicka ut någon signal mot Internet.
    Jag är bara intresserad av en lösning för att kunna titta på mitt kanalutbud Comhem Silver då jag befinner mig på resande fot, och på annan ort.
    Eftersom du fått det att funka för din del när du sitter på tåget, som du berättade. Kan du berätta mer i detalj hur du gjort och vilken hårdvara du behövt använda förutom HDHomeRun EXPAND (P/N: HDHR5-4DC(EU)? Länka till den hårdvara du använt för att få ut signalen mot Internet till din mobil o ev Anroid TB på annan ort.
    Mvh
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så här ser mitt hembygge ut i detalj plan, du har också alla namn på dess elektronik komponenter sedan löp enna bara, köp komponenterna så kan du bygga en transmitter för transformera information data vidare, Elektronik komponenterna är dock inte så dyra par kronor st.
    [​IMG]

    Finns också konverterar som konvertera från kanal till IPTV format.

    Här har du nog en box som skulle passa dig om du inte vill lö själv Tablo 4-Tuner OTA DVR | Over The Air (OTA) DVR | Tablo
     
    Last edited: 30 okt 2019
  17. JTOR

    JTOR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tag,
    det är svårt att bilda sig en uppfattning om ditt hemmabygge. Det är ju inte så mycket ett kopplnings schema utan olika komponenter uppradade...
    Jag har byggt massor av elektronik genom åren.
    Tablo verkar mest gjord för DVB-T = marksänd digital TV. Men signalen från Comhem är som sagt DVB-C, så Tablon lär väl inte funka...?
    Mvh
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    kan inte se vad Tablo kör med format, men det finns gott om olika typer av recivers, bara leta runt tills du hittar en som skulle passa just dig, eller bygg en själv, som nog ganska många gör. det är ju som sagt bara 1 punkts lödningar som krävs, vilket är den simplast formen av lödningar som går göra.

    Eller så sätter du bara upp HDHomeRun på din mediacenter hemma och kör fjärrstyrning och connecta den via det sättet och se vad som händer på Mediacentren hemma. Så kan du få in bild och kanaler på sådan sätt.

    Finns dussintals lösningar frågan är bara vad som passar dig.
     
  19. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Med C More får du livekanalerna SVT1, SVT2, Barnkanalen, TV4, SJUAN, TV12, samtliga C More-kanaler och några till. Bara ett tips. :)
     
    Vispen74, rodak och bernard gillar detta.
  20. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Japp, nu när cmore lanserat Android TV app. Synd bara att man inte är en av de 5% som fått tillgång till appen. Tråkigt med långsam utrullning ;)