Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Nu tycks du ha snurrat till det aningen, skulle jag tro, i dina försök att skapa en backup på din Samsung-telefon :) Du pratar om Google Drive, sedan om Google Photos och Samsung account. Jag ska försöka klargöra så gott jag kan, men dessa tre tjänster erbjuder olika saker och bör hållas åtskilda utan att blandas samman.

    Bilder bör du ladda upp till Google Photos, inte till Google Drive. Främsta anledningen är att det erbjuds gratis obegränsat lagringsutrymme i Google Photos (jag själv har 113 000 foton uppladdade som exempel). Du pratar om att "skjuta in" fotoalbum till Google Drive - det bör du undvika, för den tjänsten är knappast bra på att hantera foton och du måste ladda upp dem manuellt isf (ingen automatisk uppladdning). Att du har köpt 100 GB lagringsutrymme i Google-kontot var nog ganska onödigt, dels eftersom Google Photos har gratis lagring, dels eftersom datan man vill spara i Google Drive sällan tar någon större plats (beroende på vad du har för slags filer i din telefon), dels eftersom en hel del data i Google-kontot inte räknas mot lagringsutrymmet utan lagras gratis i Google-kontot.

    I Google Photos kan du slå på backup av alla foton i telefonen. Det finns en vy i appens inställningar där du ser alla mappar som innehåller bilder. Det är väldigt enkelt att kryssa i alla mappar alternativt enbart de du vill ha uppladdade. Fråga gärna om du inte hittar den vyn så ska jag guida mer exakt. Mitt tips är att slå på alla mappar, så sköter appen resten självt därefter. Då vet du att dina bilder alltid är säkerhetskopierade.

    Låt oss sedan övergå till Google Drive. "Drive backups" är marknadsföringsnamnet för motsvarigheten till Icloud. Funktionen erbjuder backup av huvuddelen av telefonens data. Funktionen är inte perfekt och har sina brister, men så gott som all viktig data kan du få backup på. Vad som saknas är t.ex. lokala filer i telefonen (dessa kan du ladda upp till Google Drive manuellt eller så kan du använda en tredjepartsapp för att synka filer automatiskt till Drive, t.ex. Foldersync). Efter en återställning kan det också bli en del pillande med enskilda appar om deras inställningar inte följt med i backupen - inte alla appar har backup av appdata påslaget men ganska många har det. Enligt min mening är detta det mest tidsödande efter en återställning, men över 50 appar på min telefon har backup påslaget idag så det funkar hyggligt. Bank-ID är ett exempel på en app som inte erbjuder backup av appdata, vilket du är inne på.
    Sammanfattningsvis: På din Samsung/Android-telefon kan du inte få backup av precis ALLT innehåll - så långt är svaren du redan fått ovan riktiga (det kan du inte heller på en Iphone för övrigt, du nämnde själv t.ex. Bank-ID som en app som saknar funktionen). Men på din Samsung/Android-telefon kan du få backup av huvuddelen av viktig data. Du måste vara beredd på att pilla lite och fixa några saker efter en återställning.

    Jag håller med om att Icloud funkar bättre men det innebär inte att Drive backups är helt värdelöst.
    Bristen i Drive backups är främst att du måste lägga telefonen på laddning en hel natt och sedan helst inte använda den under natten för att backupen ska köras. Då kommer all data laddas upp. Med Icloud kan du trigga en backup manuellt om jag förstår rätt, vilket Drive backups inte erbjuder ännu.

    Du styr backupen i Google Drive (appen) --> Backups (ett menyval) där du måste säkerställa att den är påslagen. Nånstans i telefonens inställningar når du samma backup-inställningar, men det kan bero på telefonmodell var det ligger (antagligen här du råkat komma in på Samsungs egen backuplösning istället). Därför rekommenderar jag Google Drive-appen som genväg till backup-inställningarna.
    Med denna backup påslagen bör wifi-lösenord, sms, bakgrundsbild, personlig ordlista, appdata och en massa inställningar sparas till molnet. För min telefon sparas även alla ikoner på hemskärmen, Samsung-telefoner borde ha samma funktion. Viktigt: kontrollera datum och klockslag för backupen innan du återställer telefonen, så du vet att backupen är färsk.

    Till sist lite om Samsung account:
    Ja, t.ex. Samsung erbjuder en egen backuplösning. Den kan du slå på om du vill, den är inte påslagen som standard (till skillnad från Drive backups som bör vara påslagen per automatik). Om du använder Samsungs backuplösning är det möjligt att ytterligare några föremål säkerhetskopieras och ytterligare lite inställningar följer med, t.ex. sådana specifika för Samsung. Men denna data går endast att återställa till en Samsung-telefon, så jag tycker att denna backup bör användas i andra hand. Rekommendationen är att du använder Google Drive backups som en grund, men du kan om du vill slå på Samsungs backup för att "vara på den säkra sidan". En hel del data kommer säkerhetskopieras dubbelt isf, såsom sms, kontakter och annat, men det bör inte orsaka några problem vad jag vet.


    Hoppas detta hjälper! Lycka till.
     
    brandten, Salvion, nagelsax och 1 annan gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Som ett tillägg till inlägget ovan kan jag citera mig själv i första inlägget i tråden.

    Vad ingår i det som marknadsförs som "Drive backups"?

    -Wifi-lösenord
    -Personlig ordlista
    -Bakgrundsbild
    -SMS (på Android 8.0 och uppåt. Pixel tycks ha haft funktionen sedan Android 7.0)
    -Samtalshistorik
    -Blockerade nummer
    -Hemskärmens ikoner (i varje fall om du har Pixel Launcher eller Google Now Launcher).

    Vad ingår INTE?
    -Ringsignal
    -Lokala filer i t.ex. Downloads-mappen laddas ej upp till Google Drive (krävs en tredjepartsapp).

    Vissa inställningar som INTE säkerhetskopieras:
    -Tillagda bluetooth-enheter och det Bluetooth-namn telefonen har försvinner
    -Notifikationsinställningar försvinner
    -Lockscreen-kod/PIN/fingeravtryck - du måste på nytt ange en PIN-kod/mönster/fingeravtryck om du vill ha det.
    -Smart Lock-data, till exempel att telefonen ska låsas upp när man befinner sig hemma måste konfigureras på nytt.
    -Om jag i appen Telefon har valt att en persons mobilnummer ska vara standardnumret vid uppringning eller liknande, så följer det inte med.


    Som du ser så laddas det mesta upp till molnet, men några inställningar måste göras på nytt, t.ex. Bluetooth-enheter, lokala filer och om du valt en egen ringsignal.

    Utöver datan ovan så är det självklart så att kontakter, kalenderhändelser, anteckningar m.m. säkerhetskopieras också (men det sker i respektive app, och inte genom "Drive backups").
     
    Salvion och bernard gillar detta.
  3. brandten

    brandten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Funkar dock särdeles dåligt om gamla telefonen ligger kvar i taxin i ett annat land. :)
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tex Samsung och Sony har dock automatisk backup också, som går att schemalägga, och då bör det ju fungera fint i alla fall/precis på samma vis som hos Apple.
     
    hahadaoc gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Nu har Google bakat in vissa backupfunktioner i Google One. När man köper lagringsutrymme i Google Drive - vilket numera säljs under beteckningen Google One i vissa länder - så får man alltså vissa backupfunktioner. Åtminstone inledningsvis så gäller det dels backup av MMS, dels fotolagring i hög kvalitet.

    MMS ingår inte i den vanliga Google Drive-backupen. Endast textmeddelanden/SMS laddas upp. Att behöva betala pengar för att ladda upp MMS verkar som ett mycket korkat beslut. Dels är det en grundläggande funktionalitet som borde ingå för alla användare av Android, dels finns det redan appar som erbjuder gratis backup av sms och mms, dels erbjuder Google redan fri lagring av foton i Google Photos så varför snåla när det gäller lite lågkvalitetsfoton som skickats till användaren över MMS? Jag är mycket besviken. Googles satsning på RCS och appen Android Messages är inte vatten värd förrän det finns en bra och pålitlig backup av samtliga sms och mms (och rcs-meddelanden) som skickas till användaren.

    Den andra saken är alltså att fotolagring i hög kvalitet ska vara möjlig genom Google One. Där verkar det oklart om Google faktiskt bjuder på lagring i hög kvalitet för alla One-användare, så som man bjuder Pixel-användare på det, eller om det enbart är att menyvalet från Google Photos har dubblerats och hamnat även i Google One. I så fall är det ju ingen ny funktion.

    Google har just brutit kopplingen som fanns mellan Google Photos och Google Drive, då den ansågs förvirrande för användarna. Nu har man dock bakat ihop tjänsterna igen på sättet som beskrivs ovan, dock inom ramen för Google One istället, vilket tycks ännu mer förvirrande...
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Jag försökte redigera trådens första inlägg men det gick inte. Finns det någon tidsgräns på Swedroid numera för hur långt efteråt man kan redigera ett inlägg? Tidigare kunde jag redigera det inlägget nästan ett år efter att det skrevs.

    Vad jag vill komplettera med är följande:

    En "Synkronisera nu"-knapp har introducerats och funnits i säkert ett år vid det här laget. Den finns under telefonens inställningar --> Google --> Backup.

    Ringsignaler tycks vara del av backupen nu, närmare bestämt på Pixel-telefoner som har appen "Pixel Sounds" installerad. Jag har fått en nästan säker bekräftelse på att den appen lagrar allting som rör ringsignaler i molnet, även egna mp3-filer som valts som ringsignal. Jag har dock inte testat att återställa telefonen ännu och se ifall det funkar som jag hoppas.

    Ordlistan i telefonen, som används av Gboard (Googles tangentbord) men som egentligen är en del av OS:et och kanske används av andra tangentbordsappar, har tidigare haft en fungerande backup, vilket framgår av startinlägget. Nu är det dock något problem med den backupen, inställningarna för säkerhetskopiering har försvunnit och uppladdning av data sker inte varje natt som tidigare utan snarare en gång i månaden eller liknande. Oklart om det funkar alltså, var vaksamma.
     
  7. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej jag har en köpt en motorola one zoom och nu skulle vilja ha tillbaka alla wifi lösenord!
    hur ska jag göra?:scared:
     
  8. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Om du var inloggad med ditt Google-konto kommer lösenorden över automatiskt. Om inte behöver du leta fram dem igen, det går inte att se dem i klartext någonstans.
     
    robert993 gillar detta.
  9. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej tack för ditt svar!
    ja den inte kommit in än och inte sms vänta sedan igår
     
  10. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Det tar några minuter på sin höjd. Kolla ditt konto i din förra enhet om du har den kvar.
     
    jnsson gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du måste välja att återställa från en backup under startup guiden första gången du startar telefonen för att få över Wi-Fi inställningar samt andra inställningar
     
    robert993 gillar detta.
  12. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska testa återställa på en gång, tur har man kvar den gamla mobilen, återkommer med med info
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du behöver inte ha kvar den gamla telefonen, så länge du haft säkerhetskopiering på så kan du återställa från den gamla telefonen upp till 90 dagar
     
  14. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    den hittar inga säkerhetskopierar...

    vad kan vara felet då?o_O
     
    Last edited: 14 dec 2019
  15. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Att du inte hade det aktiverat på gamla telefonen?
     
  16. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    det hade jag men håller på göra en ny backup från min gamla
    nu
     
    marr gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för Android version har du på din nya respektive gamla mobil?
     
    robert993 gillar detta.
  18. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    android 9.0 pie på båda, har gjort en ny säkerhetskopiera från den gamla men värka inte synca all info
     
  19. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Om du går till Drive och kollar, hittar du någon backup där då?

    upload_2019-12-14_23-27-2.png

    Om inte, kan du beskriva vad du gör på din gamla telefon, och om du får några felmeddelanden när du försöker köra backup?
     
  20. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Några felmeddelanden få jag inte
     

    Bifogade filer: