Övrigt: VARNING för Hallon och deras otrygga surf

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av mobilapan, 17 dec 2019.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tydligen betyder "Trygg ekonomi" och "Spärra betaltjänster och samtal från Sverige till utlandet" där beskrivningen är "[...]spärrtjänster för att undvika extra höga kostnader för betaltjänster, utlandssamtal och satellitroaming" att man ÄNDÅ kan få höga kostnader för utlandsroaming och detta måste man dessutom hitta på någon helt annan sida, det står inget om detta på "mina sidor" där man slår av och på detta. De har inte kommunicerat detta till kunderna eller skrivit något om det på "mina sidor".

    Hallon kan dra åt helvete!
     
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Hur dyrt blev det?
     
    sydeu gillar detta.
  3. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Vad har hänt då? I din beskrivning talar ju hallon om samtal till utlandet och betaltjänster men du talar om roaming i utlandet? Det är ju olika saker. Eller missförstår jag dig?
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det finns ingen inställning för roaming utan förut har utlandssamtal/betalsamtal gällt för allt som kostar extra inkl roaming.

    Nu har de ändrat det utan att det framgår någonstans utan tvärt om pratas det fortfarande om trygg ekonomi, undvikande av höga kostnader osv.

    Det är förvillande och kommer anmälas till lämpliga instanser.

    På Vimla kontrollerar utlandssamtal/betalsamtal fortfarande roaming.
     
    night77 gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Ja det låter ju verkligen förvillande. Inställningarna borde ju åtminstone finnas precis bredvid varandra. Jag tycker kundtjänst borde kunna återbetala eller dra av från de kostnaderna. Vad säger kundtjänst? Alltid intressant att höra hur företag löser rimliga kundklagomål.
     
    Kristy gillar detta.
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tråkigt värre men att roaming kostar utanför EU är ju inget nytt. Ett stort plus är dock att Hallon (och typ alla?) har ett tak på 625kr eller liknande. Sedan finns dock alltid problemet med att de utländska operatörerna ibland släpar med att rapportera surfen och då kan man trots det komma över 625kr :/

    Dataroaming är ju standard avstängt, har man satt på det så får man ju hålla koll på priser och sedan komma ihåg att stänga av det. Just pga detta så tror jag det blir svårt att få rätt mot Hallon trots att de ändrat hur det fungerar. Du har ju trots allt gjort ett aktivt val i mobilen.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det verkar som att detta blivit lite otydligt. Men kostnadskontrollen spärrar inte roaming längre, se här.

    Under "Trygg Ekonomi" kan man välja:
    - Spärra betaltjänster och samtal från Sverige till utlandet.
    - Spärra satellitroaming på t.ex. fartyg och flyg.

    Ser man till valen man har så framgår det tydligt vad som gäller. Det finns ingen möjlighet att spärra för roaming som inte är satellitroaming.

    Tycker absolut att det är udda att man inte kan spärra det på abonnemang som ska vara enkla, men det är alltid bra att dubbelkolla vad som gäller, alternativt byta operatör om funktionerna och spärrarna inte passar det behov man har själv.
     
    bernard gillar detta.
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, jag har också uppmärksammat att de verkar ha konstruerat ett system där dessa 13GB EU roaming man får använda ostraffat per månad övergår automatiskt i dyra betalMB, utan att man får någon förvarning.

    Kanhända jag har fel, har inte frågat, eftersom jag inte har behov av dessa 13GB ens denna gång.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Priset efter den inkluderade datamängden inom EU är 0,047kr/MB. Det vill säga strax under 50kr för 1GB. Speciellt dyrt? Nej. Men det är absolut dåligt om det skulle vara så att det inte skickas ut något SMS om detta.

    Men pga fördröjningar som kan uppstå ibland är det ju alltid bra att själv hålla koll.
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Med tanke på att jag betalar 29:-/ månad för 10GB hos Hallon, och 2,50€/vecka för obegränsat hos lettiska LMT, så är det fruktansvärt dyrt med 50:-/GB tycker jag.

    Borde kanske ändå ställa frågan till deras kundtjänst om det inte går att spärra detta på något sätt.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Allt är relativt. För roaming är det inte speciellt dyrt, men ser man till ordinarie mobilabonnemang kan det absolut vara dyrt. Allt beror på förutsättningar osv.
     
    hahadaoc gillar detta.
  13. Radioman

    Radioman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Varför ens har man en oseriös operatör å betalar för det? Det står väl i dit avtal vad som gäller? Säg upp direkt annars. Låt dåliga företag dö ut.
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Hur kan det vara tydligt när exakt samma val tidigare stängde av roaming och det heter "Trygg ekonomi","slipp höga avgiter" osv? Jättetryggt där man helt plötsligt slagit på global roaming...

    Det är inte det minsta tydligt. Hade det stått OBS! Utlandsroaming utanför EU spärras numera ej med valet XXX från och med YYY så hade det varit tydligt, nu är det verkligen inte tydligt. Samma val spärrar fortfarande roaming hos Vimla så det är inte alls tydligt. Där heter det inget med roaming-utanför-EU heller.

    Att det inte framgår alls på "mina sidor" utan man måste in och leta i olika forum är riktigt uselt och så långt ifrån tydligt man kan komma.

    I den andra tråden som länkas ovanför visste du själv inte vad som gällde innan du gick in och letade.

    Och vadå kolla upp innan man åker? jag kollade inställningen på mina sidor och det stod inget om ändrade villkor eller ändrad funktion. Skulle jag googlat på "har hallon ändrat hur utlandsroaming kontrolleras på abonnemang"??
     
    Last edited: 19 dec 2019
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ser man till de val som framgår så är det tydligt vad som spärras och inte spärras, det står faktiskt.

    Jag har inte Hallon själv, så jag har inte haft koll på den förändringen som skett. Men att det har skett en förändring är numer klart.

    Jag tycker personligen att en förändring i denna klass borde informerats tydligare om, exempelvis via SMS eller mail. Men det förändrar inte faktumet att det faktiskt framgår vad som spärras och inte spärras.

    Och det är tyvärr upp till varje användare att kolla upp vad som gäller, vilket du faktiskt gjort. Men tyvärr missade du att se vad som spärrades. Samtidigt kan jag tycka att Hallon borde informerat att en förändring på detta sätt har skett.

    edit/
    Enligt Hallon ska dock information ha gått ut till kunder som haft kostnadskontrollen aktiv, detta via mail. Det skickas ju också SMS med prisinfo när man ansluts till ett nytt nät utomlands. Detta tillsammans med att info om vad som spärras eller ej, kan jag tycka är tydligt.
     
    Last edited: 19 dec 2019
    e7andy och ambassaden gillar detta.
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Hur kan det vara tydligt när den underliggande funktionen ändrats men texten om "Trygg ekonomi" är den samma?

    SMS med prisinfo duger inte. Typiskt har man "Trygg ekonomi" påslaget på barns abonnemang där barnen inte kommer läsa något ändå.

    Vuxna behöver inte begränsa abonnemang ändå, inte jag i alla fall.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det står "Spärra samtal betaltjänster och samtal från Sverige till utlandet". Personligen tycker jag att det är tydligt. Det har ju även skickats ut mail gällande förändringen.

    Tidigare kallades det även "kostnadskontroll" och inte "Trygg Ekonomi". Texten kan såldes inte vara densamma - eftersom alternativen man har för att aktivera eller avaktivera funktionen är en annan, liksom namnet på tjänsten och beskrivningen.

    Som du även citerat i ditt orignalinlägg så framgår det av texten att betaltjänster, utlandssamtal och satellitroaming kan spärras. Det framgår ingenstans att roaming via mobilnät kan spärras. Det man kan missförstå är väl utlandssamtal, men det är ju sällan samtalen som gör att kostnaderna drar iväg.

    Hade det inte skickats ut någon information om en förändring av tjänsten hade det varit en annan sak, men nu har ju Hallon kommunicerat detta innan förändringen trädde i kraft i våras. Det verkar inte heller ha varit speciellt många som drabbats negativt av detta, absolut ett fåtal som har missat infon - men inte någon större mängd om man läser på deras forum.

    Var är det inte tydligt i detta? Sen att du utgår från att funktionen är densamma är tråkigt. Tur att spärren på 525kr finns!
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är inte tydligt att "kostnadskontroll" spärrar roaming och "Trygg ekonomi" inte gör det.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ser det som tydligt när man slår ihop att:
    • Hallon har skickat mail om förändringen.
    • tjänsten har fått ett annat namn.
    • beskrivningen för tjänsten är förändrad.
    • de val man kan välja beskriver vad de gör.
    Men vi får vara överens om att inte vara överens gällande vad som är tydligt och inte.
     
    Ircfox gillar detta.
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Men det är inte tydligt att man ska bokstavstolka beskrivningen nu när det inte var så tidigare! Funktionen är som sagt olika men beskrivningen är ungefär samma.

    Tidigare (och fortfarande hos Vimla) har det varit luddigt formulerat om "utlandssamtal" och höga kostnader.

    Namnet "Trygg ekonomi" är även det direkt felaktigt när kostnaderna kan dra iväg.

    Och vadå tjänsten har fått ett annat namn, ska jag komma ihåg vad den hette för ett år sedan när jag inte ens ändrat några inställningar? Hallon är de som slagit på roaming, inte jag.
     
    Last edited: 19 dec 2019