Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Tips är att minska självriskkostnaden men det innebär genast att försäkringen blir dyrare framöver.
     
  2. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    79EABC24-EA5E-4CC4-9D0D-EE0FF1FD84C5.jpeg

    Sista svängen för 2019 togs i torsdags!
     
  3. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Trevligt med långsäsong! Jag ställde bort min i augusti.. :eek:
    [​IMG]
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Lacken har spruckit på ett ställe tyvärr. Så man lär nog lacka om åtminstone skärmen. Men det får nog bli egen utbuckling och ev. fylla i med färgstift. Det är ändå en pendlar-/familjehäck som jag tänkt köra 10 000 mil till. (bilen har redan gått 10 000 mil).
    Tanken har slagit mig. Känns dock som man borde förlora på det i långa loppet. Att få 3000 kr i självrisk istället för 6000 kr kostar ca 100 kr extra i månaden. Det förutsätter i så fall att man får ett försäkringsärende mindre än var 30:e månad. Det känns osannolikt.
     
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Skulle handla 2 stötdämpare och 2 fjädrar, kollar mekonomen och de ska ha ca 4500 för delarna.
    Likadana delar och artnr på autodoc(monroe och kilen) gick på 1400 ink frakt från tyskland.

    Dessa mekonomenbutiker köper väl från mekonomengrossisten eller dylikt?
    Vad kan man gissa att denna grossist samt butiken betalar för dessa delar på ett ungefär?
    Är ju inte lite påslag de kör med om man som privatperson kan få tag i likadana delar för ca 70% mindre.
     
  6. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Köper också från Autodoc samt skruvat.se numera. Avsevärt billigare. Ändå från tyskland osv som fraktas hit.
     
    bernard gillar detta.
  7. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det är grossisten, bileko car parts ab som säljer till mekonomen och andra återförsäljare som har extremt hög marginal. Mekonomen har ganska dålig marginal alltså. Vissa produkter finns knappt 1% marginal på till några typ av oljor från annan leverantör som castrol så har man kanske 60% totalt i marginal...

    Thule har man också vettiga marginal på som ytterligare exempel.
    Men reservdelarna som är direkt från centrallagret/bileko så suger priserna.. [emoji23] Ganska sjukt att det är så..

    Fortsätt handla från utlandet, jag gör det också fast kör korsreferens med orginalnummer på varje del på autodoc eller trodo.se samt väljer erkänt bra märken så är chansen liten att få något skräp eller defekt och alltid rätt reservdel :-)
     
  8. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mekonomen är sjukt dyr, handlar aldrig mera reservdelar från dem. Ibland är dem t.o.m dyrare än vad original delar är.
     
    bernard gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur länge kan man egentligen köra en bil innan större reparationer kommer? Vet att det är omöjligt att svara exakt men ungefär.

    Jag en Peugeot 308 SW från 2015 som snart slår om till 10 000 mil. Vill gärna slippa saker som avgassystem, partikelfilter, bromsskivor/ok, stötdämpare, hjullager osv.

    Kan man sikta på 20 000 mil? Bilen går 15 mil per dag för jobbpendling. 90% motorväg. Ca 3000 mil om året.
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    20.000 mil med vanligt underhåll och byte av slitagedelar är normalt inga problem med en modern bil. Går den mest lands-motorväg och lite i stad är det bara plus. Partikelfilter behövs sällan bytas om det är ett ”självrengörande” vet inte hur det är på din bil, men min Kia har sånt filter som aldrig ska bytas.

    Det mesta du nämner är förhållandevis billiga/enkla jobb. Undantaget partikelfilter då. Störst risk är väl bromsskivor & avgasrör. Framförallt om du kör där vägsalt används. Förvisso är tiden mer en avgörande faktor än miltalet när det gäller rost på ex avgasrör.

    Kör tills det blir för dyrt att reparera, är det enkla svaret. Du får själv avgöra När det blir för dyrt :-) Men 20k relativt problemfria mil med en så oss modern bil är inga konstigheter.
     
    bernard gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Finns en bränsletillsats för partikelfiltret (eolys) som bilen pytsar i bränslet varje gång man tankar. Den tanken behöver fyllas efter ca 15 000 mil. Kostar ca 3000 kr. I övrigt är filtret underhållsfritt. Men livslängden är kanske inte lika lång som resten av bilen.

    På min förra bil (Citroën C3) började saker på allvar gå sönder strax efter 20 000 mil. Det var bromsok och -skivor, hjullager och avgassystem.

    Hade gärna sålt innan dess så här i efterhand.

    Edit: finns även adblue-rening på min bil. Är det något som brukar krångla med tiden?
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Okej. Låter som liknande funktion som på min bil, fast den skjuter in extra diesel och bränner bort det som ska bort. Kort förklarat :)

    Är såklart jobbigt när mycket börjar haverera samtidigt. Då blir det ju dyrt oavsett..

    Jag har nybilsgaranti till 7år/15.000mil på min bil. Så fram tills dess räknar jag med relativt problemfria mil [emoji3] Det kan man ju ha som riktmärke, garantitiden/sträckan.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja det är faktiskt inget dumt riktmärke! Min garanti är borta sedan 2 år. Men inget som jag lidit av. Det enda felet jag haft är trasig kondensor till ACn. Men det hade garantin knappast täckt ändå, eftersom det orsakades av stenskott.
     
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Skulle inte oroa mig med tanke på ditt körmönster :) Slitagedelar kommer ju givetvis behöva bytas, men det är ofta billigare än att köpa ny bil [emoji41]
     
  15. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Antingen har man det gamla möget eolys eller så har man ad-blue, peugeots dieselmotorer fick det ganska sent men 2014/15 bör va dom första har jag för mig där eolys försvann och adblue installerades istället.

    Vanligast fel på dom generellt om man tittar hos alla märken är värmelementet i pumpen/tanken på ad-bluen. Eller så är det pumpen alt munstycket som pajar pga riktigt billigt märke av ad-blue alt fukt/vatten hamnat i tanken, urean kanske kunnat kristalliserat sig osv.

    Det är inte super vanligt så att alla får fel på grejerna men mycket större chans på PSA fordonen att adblue prylarna pajar än deras gamla eolys-system. Men eolys-additivet var vidrigt å ta i och hantera, cancerframkallande t.o.m.

    Anywho...en beggad bil som inte kostar mer i reperation per år än sitt egna värde om man har en bil som är värd under 20 loppor. Så kan man se det för att det skall va värt det. Bilar värda mer än 30-40 tusen kan det va helt okej å göra underhåll eller rep gör 15 tusen som kommer va 5år eller 8-12.000mil exempelvis.

    Titta på nya fordon idag som är hybrid eller fossilt drivna, en hel del kostnader på dom nu och definitivt inte roligt med dom som är utsatta för nya skatterna bonus/malus, utsläppssskatter osv. Då är det mer värt å köra sin gamla bil å hålla igång så länge man kan om det är rimliga kostnader PER ÅR.

    Kör man mindre än 1000mil/år är det knappt värt å ha bil, hyra/låna är bättre. Eller ha rn extremt billig skitbil, toyota corolla.
     
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Slår man ut reparationer på körda mil kan man reparerar mycket vid 3000+ mil per år. Är så jag resonerar iallafall, vill ha billiga mil :)
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Njae, adblue är inte en ersättare till
    Eolys. Väldigt vanligt missförstånd.

    Eolys blandar bilen i bränslet när man tankar om jag förstår saken rätt. Adblue sprutas in i avgaserna för att reducera NOx.

    Helt säker på att båda delarna finns i min bil i alla fall. Båda är med i serviceschemat.
     
  18. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja förlåt, du rätt ute! Just PSA (BlueHdi motorerna) har valt att gå den vägen vilket är intressant, ford och volvo som köpte psa motorer förut använde ej denns lösning dubbla reningssystem.

    Tänkte på ford/volvo men du har rätt [emoji106] du har båda om du har Bluehdi. Vilket är ganska onajs tycker jag. Eolys håller oftast väldigt länge, 10-12.000mil och kostar runda slängor 2500-4500kr(beroende på vart i Sverige) å fylla på/byta eolys-påse. Men adbluen är lite dryg å fylla på.

    Det är adebluen som man har lite mer problem med som jag skrev tidigare, fabrikationsfel, fukt, kristaller som sätter stopp i system.
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja eolys är rätt onödigt underhåll. Om jag förstår saken rätt så gör det själva partikelfiltret billigare. Förmodligen därför man valt det.

    Adblue brukar räcka 2000 mil för mig. Tankar på mack som har pump, så det går rätt smidigt.

    Ang. nya bilar så är väl inte malus så farligt om man köper en bil i 308-storlek? Jag får det till att en 308 SW puretech 110 får en skatt på 3312 kr de första tre åren om jag matar in CO2 på transportstyrelsens hemsida. Sedan 800 kr/år. Mer än förut. Men ändå inte något som skulle skrämma mig från att byta bil om jag var sugen på det :)
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag köpte en ny Toyota Avensis 2006 som gått helt problemfritt. Har dock endast kört 10 000 mil så här långt, så det är kanske inte så konstigt.

    Enda problemet är att det börjat dyka upp lite ytrost på underredet, men det är kanske svårt att undvika efter ~13 år. Bilen har stått i kallgarage.

    Annars är det enda jag bytt batteriet utöver det vanliga/sådant som ingår i serviceintervallen. Lämnas in på service en gång om året. Mycket ekonomisk bil så här långt (...tag i trä).

    Det blir efter ~10 år nästan lite lite sport i att se hur lång tid bilen rullar innan den blir oförsvarligt dyr.
     
    Last edited: 11 jan 2020