Xperia 1.
Jag har haft bekymmer med min fingeravtrycksläsare sedan dag 1. Det har stört mig men då jag gillar luren i övrigt så har det inte varit en dealbreaker.
Min läsare vägrar läsa in de renaste av fingeravtryck. Det tog ett tiotal försök att ens registrera ett avtryck och när jag väl gjort det (flera ggr på samma finger) så ville inte läsaren känna igen det ändå. Samma sak efter återställning och efter update till Android 10 så funkar den inte alls...
På olika och ibland obskyra forum läste jag att andra hade samma fel och blev nästan alltid bemötta med "Du har ett smutsigt finger", "Regga samma finger 2 ggr" eller liknande.
Jag var i kontakt med Xperia-supporten i sept/okt och fick liknande svar därifrån. Deras bemötande var professionellt och trevligt men de hävdade där och då att de inte kände till problemet. Jag uppmanades att skicka in en buggrapport från telefonen, gjorde det och därefter hörde jag inte mer.
Till själva tipset...
Jag lärde mig ta fram servicemenyn för telefonen genom att knappa in *#*#7378423#*#* i dialler'n. Där kan man bl.a testa all hårdvara, en hel del mjukvara etc. Det visade sig att min fingerprint reader var "not OK".
Jag hörde av mig till supporten igen idag som denna gång berättade att de har bekräftat problemet på internationell nivå och att man jobbar på en mjukvarulösning i första hand/hårdvarulösning i andra hand. Tydligen var min och en del andras buggrapporter till hjälp och nu vill man åtgärda problemet.
Så, om du har en Sony Xperia 1 eller 5 med fingerläsar-bekymmer så är det en lösning på väg. Tråkigt att det skulle ta en sådan tid men samtidigt trevligt att de ändå vill göra något åt det
Click to expand...