Hemmarouter med Carrier Aggregation?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av nu1mlock, 19 jan 2020.

  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag är inte helt införstådd i hur CA ska fungera. Jag har Tele2 Unlimited och bor ca 1,1km från masten som endast verkar ha band 8 och 20 (900MHz och 800MHz). Jag har ganska bra signalstyrka enligt min router B525 (kommer inte ihåg alla siffror i huvudet).

    Har jag förstått det rätt när jag tolkar CA som att man kombinerar flera frekvenser för att få ut högre hastighet? Kan jag på något sätt kombinera band 8 och 20 hos Tele2 för ökad hastighet? Om ja, känner ni till någon 4G-router med stöd för detta?

    Som det är nu så låser jag routern mot band 20, då det ger mig högre hastighet än band 8 (dagtid ca 30Mbit jämfört mot ca 20Mbit).

    Tack!
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men inte alla frekvenser
    Vad jag vet har inte Tele2 CA för 8+20 utan andra kombinationer, så som 20+7, 1+3+7
     
    nu1mlock gillar detta.
  3. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Nej, vad tråkigt eftersom det är just dom som jag har här. Telia har band 3 och 20 här, men då jag kör med ett datakort hemma och Tele2 Unlimited i mobilen så skulle Telia kosta 400kr extra per månad.

    Nästa mast ligger ca 1 mil bort, så även om jag skaffar riktantenn så är det väl för långt bort. Jag vet dessutom inte vad den har för band (verkar dock vara band 7 och 8).
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kan du ringa in till Tele2 för o få veta den informationen, men 1 mil borde gå, om det är utan något ivägen
     
    bernard gillar detta.
  5. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Frågan är om jag får högre hastighet än runt 30Mbit då, annars är det ju inte värt det jämfört med nu.

    När jag gjorde en snabb mätning på Google Maps så ska det vara ca 7,7km fågelvägen till masten med band 7 och 8. Den masten är dock mitt i vår lilla stad (en av två i hela Askersund). Alla andra master runt omkring har endast band 8 eller i "bästa fall" 8 och 20.

    Det är inte fri sikt, och mer skog än den mast som är ca 1,1km bort, men den dumma masten har ju fel band!
     
    Last edited: 19 jan 2020
  6. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    30mbit i landsbygd är nog ändå att se som bra. Har faktiskt svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad med ca och riktantenn osv. Hastigheten räcker ju till det mesta om ni nu inte är många som delar bandbredden då.
     
  7. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Absolut, 30Mbit räcker för allt nödvändigt, men jag har inte tillräcklig hastighet för t.ex. Netflix i 4K och diverse andra krävande tjänster, speciellt inte kvällar. Om möjligheten att få tillgång till sånt finns så ser jag inte varför jag ska "nöja" mig med ett sämre alternativ.

    Sen tänker jag mig att det kanske framför allt höjer lägsta hastigheten när ett band är överbelastat (den närmaste masten blir överbelastad varje dag enligt Tele2s kundtjänst).
     
    bernard gillar detta.
  8. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    För att svara på min egna fråga så verkar Huawei B525 ha stöd för CA, annars skulle den förstås inte komma upp i högre hastigheter än 150Mbit.

    Tele2 har dock ingen aning om detta och påstår att den inte har stöd för CA. Tele2 påstod å andra sidan, efter att ha "dubbelkollat" med teknisk support, att dom inte har stöd för CA överhuvudtaget i deras nät om man inte är företagskund, så man kan ju uppenbarligen inte lita på kundtjänst.