Diskussion: Förtydligande med domän, egen mailadress

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dashio, 24 jan 2020.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Tja forumet! Lång historia kort så kommer jag att vara tvungen att exportera samtliga mail till en annan mailadress så då har jag gått i tankar om att starta upp en egen och försöka passa på att använda den som mitt företagsmail.

    Har läst en hel del på nätet och på detta forumet men frågor återstår fortfarande, det är kanske jag som rör ihop det för mig själv.

    Har förstått att det finns Gsuit och O365 som är de ledande idag men folk skriver att man måste ha en domän? Vad är det till skillnad från webbhotell? Sedan pratas det om DNS?

    Kan man inte skaffa domän via Gsuit/O365?

    Jag har inga problem med att betala utan för min del vill jag nog bara ha det så enkelt som möjligt. Har ni några tips på hur jag kan göra?

    Tl;dr Tillvägagångssätt för att skaffa egen mailadress? :)
     
    Last edited: 24 jan 2020
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har använt dessa i mer än 20 år utan större problem.

    Jag har kvar deras billigaste hosting paket av ren slentrian (sedan tiden med egna företag), men använder numera bara epost, så har funderat på att gå över till deras relativt nya ren epost hosting, som är billigare (25:-/månad).:

    24-7webhosting

    Finns uppe i Arktis någonstans, svenskt företag.

    Space2u Webhosting AB

    Viktoriagatan 2
    872 35 Kramfors
     
    Last edited: 24 jan 2020
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Är det dyrare där än hos andra sidor?
    Läste någonstans om att man också måste skaffa DNS också? :)

    Men då använder du endast denna sidan för email hosting eller har du hemsidor för det också?
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    DNS brukar ingå. Det såg ut att vara köpa och köra på hos gsuite/Google domains.

    DNS är en tjänst som behövs för att kunna peka domänen till rätt server. Även om du enbart ska ha mail så måste du ha DNS.

    Jag har flera domäner, ett par hos Loopia där man måste betala för DNS utöver domänen. Dessa pekar i sin tur till gsuite. Har 3 gamla gratiskonton hos gsuite.

    Har utöver det också ett betalande konto hos fastmail. Med egna domäner. Ganska smidigt och dess anti spam är ganska schysst.

    Lite osäker på priset hos Google, har tyvärr lite ont om tid att jämföra idag (priset beror också vad för domän du vill ha, .se, .com etc) men jag skulle rekommendera att köra allt via Gsuite för att det är enklare och Google är riktig duktiga med spam.
     
  6. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Funkar Googles domänregistrering för oss i Sverige? Enligt denna sida så finns nämligen inte Sverige med bland "Supported countries":
    Availability of Google Domains - Google Domains Help
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag försökte inte fullfölja den och jag får inte upp Google Sverige när jag besöker sidan så jag får ta på mig dumstruten och be om ursäkt. Fungerar det inte via Gsuite heller då?
     
  8. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Om det fungerar via Gsuite vet jag tyvärr inte heller, men enligt deras FAQ ska man åtminstone kunna beställa en domän i samband med att man registrerar sig:
    • Ingår en domän i G Suite?
      Nej. Kostnaden för en domän är separat från G Suite. När du registrerar dig ska du ange vilken domän du vill använda i företagets e-postadresser. Om du inte äger domänen ännu kan du köpa den från Google mot en extra avgift.
    Då jag själv har en gammal kostnadsfri personlig Gsuite, men med en domän registrerad från annat håll, blev jag mest nyfiken på om det hade gått att flytta även själva domänregistreringen till Google.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har ingen koll alls på priserna hos andra.

    Jag har haft flera webbsidor hos dem tidigare, men har inget behov sedan flera år.
    Använder bara epost numera, och egen domän för att kunna hålla koll på allt och vara oberoende av alla andra.
     
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag har ett och annat att flika in i denna diskussionen då jag har stenkol på DNS-registrarer, DNS-servrar och själv-hosting samt även Microsoft 365 och deras tjänster.

    Vad gäller registrering av domännamn så kan du i princip göra detta hos alla stora webbhotell (av de som finns kvar). Men nu har iofs både Space2U och Loopia rensat stor del av svenska marknaden och köpt upp allt från lokala webbhotell till Binero och liknande lite större.

    Du måste förvisso inte har egen domän för t.ex. Office 365 Business Essentials (52,40kr/månad) eller Office 365 Business Premium (131,10kr/månad), den senare inkluderar alltid senaste Office-paket och alla Microsoft tjänster i molnet, medans den första endast inluderar webb-baserad åtkomst till molntjänsterna (OneDrive för lagring/backup med 1TB utrymme per användare plus 1TB Sharepoint). Alternativt Exchange Online Plan 1 för 34,90kr/månad om du verkligen bara vill ha e-post. Det du får utan att köpa domännamn och knyta till Exchange e-postservern är en så kallad tenant domän med e-postadresser i stil med namn@dittföretag.onmicrosoft.com vilket kan fungera för mindre verksamheter. Annars kostar det runt 150kr/år för att registrera dig som ägare på en domän, plus eventuell kostnad för att hyra in sig på webbhotellets DNS-servrar för hantering av DNS-pekare såsom MX (Mail Exchange) för att peka in e-post till e-postservern och alla CNAME-pekare som krävs för Office 365-tjänsterna.

    Själv kör jag fullt ut selfhosting med Mailcow e-postserver som använder sig utav SoGo webbmail med stöd för ActiveSync-protokollet för att kunna synka även kalender och kontakter vilket inte stöds utav vanliga Linux-baserade e-postservrar som de flesta webbhotell kör med.

    Jag gissar på att du kan få en vanlig @gmail.com adress även med G Suit om du skulle gå den vägen. Men jag tänker att om man har nån typ av företagande så brukar man också vilja ha nån variant på enkel hemsida där det åtminstone finns kontaktuppgifter och information om vad man arbetar med för att kunder ska kunna hitta till dig, och det löser du ju i samma sväng som du beställer domännamn genom att du då också beställer webbsida med nån variant på site builder-lösning som gör det enkelt att kunna grafiskt skapa en enkel hemsida.

    Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
     
    kupster gillar detta.