Datatrafik i USA trots avstängd Mobildata och Dataroaming (Telia)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av benkar, 21 jan 2020.

  1. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    I inställningarna för alla telefoner jag haft (Samsung, LG, Huawei, Xiaomi med fler) står det alltid i förklaringarna till valet man har mellan enbart GPS för platslokalisering och mer exakt lokalisering med hjälp av mobildata, BT och wifi kommer att dessa användas trots att man har stängt av dessa tre radiotrafiksätt. Enda sättet att slippa detta är att välja läget för enbart GPS vilket blir mindre exakt i lägen där man inte har klar sikt till satellit och vid start tar det längre tid.
    Sedan tyder ju skillnaderna i debitering på att vissa operatörer kanske kan urskilja vad som är platssökningstrafik och väljer att inte debitera detta, de mindre nogräknade operatörerna bryr sig inte.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    I alla telefoner jag har haft står det att Bluetooth och Wifi kan användas i bakgrunden för platstjänster, även om dessa är avstängda (förutsatt att rutorna för detta är ikryssade, dvs det är valfritt). Inga konstigheter med det. Det har aldrig stått att mobildata kan användas i bakgrunden trots att det är avstängt. Jag dubbelkollade just detta på min nuvarande Pixel, och det nämns ingenstans.

    Däremot står det en förklarande text längst ner i menyn att platstjänster kan använda gps, bluetooth, wifi, mobildata och andra sensorer samt dela denna data med Google för att mer exakt bestämma plats. Men det stycket handlar ju om datainsamling till Google, så att man vet vad den samlar in.. och är ju förutsättningen för platstjänster i stort... medan "scanning i bakgrunden" (bluetooth eller wifi) har en helt egen meny.

    På min telefon med Android 10 finns det inget läge med "endast GPS". Fanns tidigare, jag vet, men menyerna har nog gjorts om. Nu är det Plats "av" eller "på", kombinerat med två menyval om wifi eller bluetooth i bakgrunden "av" eller "på". Inget annat.

    Undrar hur det rent tekniskt går till att urskilja sådan "platssökningstrafik". Om det enbart skickas över GPRS av någon anledning, typ i en egen kanal, så känns det ju som att det bör gå att urskilja. Någon som har mer läsning i detta ämne? Gärna med tekniska detaljer.
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    På min Xiaomi Mi9 med Android 10 finns det under Inställningar, Lösenord och säkerhet, Plats, Google - Platsangivelsens exakthet. Under detta kan man slå av eller på om man vill att mobildata skall användas för att ytterligare öka exaktheten för platsbestämningen. Det vore mycket konstigt om detta inte skulle finnas på din telefon, det är ju trots allt en Google-inställning.
     
  4. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Intressant svar. Ska begära ut detaljerade loggar på måndag.

    Jag ringde dock inte ett enda samtal i USA, blev inte heller uppringd. Skickade dock 2 st SMS vid ett och samma tillfälle.

    Om GPS:en skulle vara inblandad, då borde det väl även vara datatrafik från telemaster till telefon, inte bara från telefon till telemasterna?

    Kan det kanske vara någon app som skickar en fråga om vart man befinner sig, men får inget svar?

    Finns på telefonen under "Platsåtkomst" något som heter "Platstjänster", tex "Platstjänst för nödsitiuationer", men alla de är avstängda.

    Får se vad jag får för svar från Huawei kring min senaste fråga "vad ska jag stänga av för att telefonen inte ska skicka små mängder GPRS-data trots att Mobildata och Dataroaming är avstängt"
     
  5. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kan inte hitta just den inställningen på min Huawei P30 Pro, någon annan med likadan telefon som hittat?
     
  6. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    På någon telefon jag haft finns detta under Inställningar - Google.
     
  7. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Just det där med "om mobildata skall användas för att ytterligare öka exaktheten för platsbestämning" kan jag inte hitta den vägen.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så går det inte längre på många telefoner o välja enbart GPS.
    [​IMG]
    Så här ser det ut numera på de flesta telefoner sedan Android 9, dock så verkar Xiaomi ha kvar den äldre fortfarande och jag tror nästan att de är ensamma om det
     
    Last edited: 25 jan 2020
  9. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Inställningen för att bara få GPS finns under Google - Platsangivelsens exakthet.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns ingen Platsangivelsens exakthet hos mig under Google
    [​IMG]
     
  11. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    På min Huawei P30 Pro verkar "Platsåtkomst/Platstjänster" bara vara av eller på, och telefonen skickar krypterad data till Huawei enligt nedan. Gissar att det är den datatrafik som reggas/debiteras trots att man stängt av Mobildata + Dataroaming (?)

    Det skulle ju förklara mindre datamängd de dagar man enbart varit i en och samma stad eller rest kort sträcka, och mer data då det varit en lång resdag.

    Får lov lyssna med Huawei kring detta. Vill ju kunna använda tex maps.me (offlinekartor + GPS navigering) när man är utanför EU utan att det kostar pengar.

    Huawei-2.png
     
  12. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    @jnsson@jnsson Du hittar den under "Plats", fanns i din första bild. Inte alls tydligt att det är en ett menyval så den är lätt att missa.
     
    jnsson gillar detta.
  13. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hittade till sist var man på min Huawei P30 Pro stänger av förbättrad platsangivelse (så att WiFi, mobilnätverk osv inte används) Steg 6-7 på nedan sida.

    Men då blir nog GPS-funktionen ganska så värdelös och förhindrar antagligen inte att telefonen skickar data till Huawei enligt mitt föregående inlägg.

    Huawei P30 Pro - Turn GPS on or off | Vodafone UK
     
  14. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Stänger man av allt utom GPS så blir det svårt att få bra platsangivelse på väldigt många ställen. I en stad med flervåningshus intill gatan och där det är väldigt kuperad terräng faller då GPSen oftare ur. Detta är mycket irriterande och är troligen anledningen till att de gömt denna inställning så väl.
     
  15. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Svar från Huawei: -"Dessvärre finns det inte någon inställning i telefonen som gör att man kan komma förbi GPRS-trafiken. Den kommer tyvärr vara igång på telefonen om det är någon app eller funktion som kräver GPRS-trafiken"......

    Och vad det gäller detaljerade loggar Datatrafik från Telia så verkar det fullständigt omöjligt få ut, trots hänvisning till GDPR.
     
  16. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Assisted GPS Kan det vara orsaken?

    -"An assisted GPS system can address these problems by using external data. Utilizing this system can come at a cost to the user. For billing purposes, network providers often count this as a data access, which can cost money, depending on the plan"

    Assisted GPS - Wikipedia
     
  17. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kom nu på att det enbart varit datatrafik från telefon till mobilmast, inget åt andra hållet, motsäger Assisted GPS, både vad det gäller Mobile Station Assisted (MSA) och Mobile Station Based (MSB) så är det tydligen en tvåvägstrafik.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vad gäller detaljerade loggar så tycker jag bara du ska begära ut ett registerutdrag och se vad som ingår. Loggarna jag fick ut var inte hur detaljerade som helst, men ändå mycket info. Minns inte om just specifika anslutningar listades men jag minns en lång lista med datum och klockslag och någon slags information, får leta upp filen vid ett senare tillfälle och kolla. Det var från Halebop i mitt fall, som ju ingår i Telia. Så du borde tveklöst få ut samma information.

    Att få ut ännu mer detaljerade loggar (kanske det Telia syftar på i sitt svar) är ju en senare fråga.
     
  19. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Vad jag skulle vilja få ut är tidpunkter för datatrafik och om det varit upp eller ner. Telia hävdar att de inte har möjlighet att ta fram det.

    Vet inte riktigt vad de är skyldiga att lagra utifrån §40
    Förordning (2003:396) om elektronisk kommunikation Svensk författningssamling 2003:2003:396 t.o.m. SFS 2020:6 - Riksdagen
     
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Datalagringen, i den mån den görs, inte är till som en service åt den som skickar eller tar emot data utan mer som ett verktyg för polis att kunna spåra eventuell olaglig verksamhet. Vad jag kan förstå har de ingen skyldighet att lämna ut dessa lagrade data eller loggarna till privatpersoner. Sedan kan ju hända att de gör det i alla fall utan att vara skyldiga att göra det.