1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

[Guide] Säkra köp/försäljningar

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 27 nov 2017.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Finns det någon minimum ålder på ratsit, är det 15/16 år tro?
    Skulle köpa en grej (blocket) från en person och ska dubbel kolla så uppgifterna stämmer men då finns inte denne med nånstans, varken ratsit eller eniro med reggat mobil nr/adress.

    Däremot fanns de andra personer med samma efternamn, så är det möjligt att personen är underårig då?
     
  2. Coppersmith

    Coppersmith Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I Ratsit finns personer med som är över 16 år och inte har skyddad id (sekretessmarkering).
    Kolla om de äldre med samma namn förekommer på Lexbase eller.. köp av någon annan!
     
  3. Misbah

    Misbah Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej kan tillägga att blocketpaket inte längre fungerar om man inte köper produkten via blockets hemsida.
     
  4. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    En fråga i detta ämne. Betalar man via swish, är man på något sätt på säkrare mark då?, Man får ju ett namn på personen och det är kopplat till telefonnummer och ett bank-id Numret går ju att byta, men om man blir blåst, och gör en polisanmälan och också kan få polisen att utreda det så borde det för dem vara rätt lätt att koppla vem det är? Sen ifrån det att få tillbaka stålarna är väl en lång väg iofs.
     
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Varför är det inte tillåtet med intressekoll i annonseringen? Med "rätt" förmulering i texten kan det ju ändå bli som en intressekoll. Jag själv ser inte problemet men ni har säkert ett logiskt svar?
     
  6. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 207
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Jag undrar även detta då jag nyligen (idag) blivit blåst på Blocket vid ett telefonbyte. Träffade en herre på Centralen jag skulle göra ett byte med (Oneplus 6 mot en p20) med en slant emellan från hans håll. Allt kändes bra tills han fick lite för väl brottom. Han swishade över mellansumman och visade mig luren i sin låda. Den såg legit ut (dum nog som jag var tittade jag inte närmare..........) , så vi gjorde bytet och han drog iväg illa kvickt. Såg 1min senare att jag fått en kinesiskt fejk p20.... Jävla idiot man är! Men har ju hans nummer och namn, och det finns bara två personer i Stockholm med detta namn... Borde väl bara vara att gå till närmaste polisstation och anmäla? Blev ju tvungen att åka hem hela vägen innan jag kunde få någom kontakt med världen då desutom fejkluren var urladdad (men märkligt nog fungerande. Dock seg skit lur) Har frågat ut honom via blockettråden men han tiger självklart..
     
  7. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag har googlat, och det verkar som om man kan få strafföreläggande för rätt små summor. Men det är då om den anklagade godtar anklagelsen. Gör han inte det, så är nästa domstol, och då är väl frågan om åklagaren går vidare när det gäller småpengar. Kollat upp några på lexbase, tyvärr efter jag blivit blåst, och då har de haft strafföreläggande på någon tusenlapp eller några tusenlappar. Sett lite på aftonbladet med om folk som fått strafföreläggande på några tusen, så ibland händer det.
    Annars om man använder betalning med mobilt bankid så är ju personen helt klart känd och verifierad, sen är det bara allt annat med bevis som ska klaffa. Jag antar den anklagde har en annan åsikt, och då måste allt bevisas, och tja, tror inte alltid det är så lätt att göra detta så det är vattentätt. Vad man vet är en sak, att bevisa så det är skottsäkert är en annan sak. Det svåraste är nog ändå att få polisen tillräckligt intresserad. Jag anmälde, men räknar inte med något. Tog några månader att komma över, men nu har jag släppt det.
     
  8. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Jag var för blåögd för nåt år sedan och blev blåst på 8000 kronor. Jag hade ALLA uppgifter på bedragaren såsom personnummer, bild på körkort, adress, sparad konversation, och Swish. Polisen lade dock ner ärendet direkt då han enligt dem ändå skulle bli åtalad för större bedrägerier. Detta visste troligen skurken om så han kunde ju härja fritt ostört. Helt otroligt lojt av vår polis/åklagare eller vem som nu är ansvarig för besluten.
     
  9. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 207
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1

    Hah... Nästan en vecka senare så skriver han tillbaka och låttsas som om han inte fattar något. Och påstår att jag hotar honom. Suck...

    [​IMG]
     
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Jag slutade att använda mig av Klarna och PayPal på Tradera, då jag blev blåst med hjälp av PayPal. En kille köpte en mobil i perfekt skick och betalade med PayPal. Han sa sedan att mobilen va trasig och skickade tillbaka en trasig mobil till mig och så fick han pengar tillbaka. Så numera låter jag goda omdömen tala och tar endast emot betalning via banköverföring eller swish.
     
  11. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Ah, det var en luring jag inte hört tidigare. Smart! Tack för att du delar med dig, kommer inte acceptera paypal eller Klarna i framtiden
     
  12. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Många vet inte detta. Dessa betalsätt öppnar för skummisar som vill lura till sig saker.
     
  13. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Om ni köper en begagnad telefon hur kan ni vara garderad mot att säljaren eller någon annan inte spärrar den senare o gör den helt obrukbar?
     
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Det kan ingen vara helt säker på, men därför fyller omdömen efter en affär en viktig funktion. Ser man att någon har många lyckade affärer bakom sig så talar mycket för ett lyckligt slut.
     
  15. Coppersmith

    Coppersmith Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Går inte att vara säker.. Det farligaste är om Du köper en begagnad, oavsett om den är ”ny” med inplastningen och kvitto, så kan mobilen vara köpt i någon annans id. Mobilen kan då bli spärrad pga av bedrägeri då brottet upptäcks, vilket kan dröja månader.. Kanske först när första räkningen når brottsoffret och denne reagerar.
    Lösning? Köp endast av dem Du känner och som själv köpt mobilen ny. På auktionssiten Tradera finns massor av nya mobiler med kvitto och inplastningen. Köpta på avbetalning. Förhoppningsvis i säljarens egentid. Men tyvärr handlas det mycket med mobiler och om man frågar säljare så framgår det ibland att de själva köpt mobilen, med kvitto, av någon privatperson. Behöver inte vara något skumt eller brott, men risken finns. Inte kul att sitta med en ”ful-lur” som är spärrad för evigt..
    Se upp!
     
  16. Beeos

    Beeos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    53
    Jag var med om vad jag tror är ett försök till scam på blocket. Skrev på en annons på en telefon och kom överens om tid och plats.
    Träffades idag på hans hemort och han verkade reko, kanske ingen jag hade umgåtts med privat men ändå.

    Han tar fram telefonen och kvittot.
    Köpt på nätet hos Media Markt med klarna. Hans namn och allt står. Men när jag dubbelkollar så stämmer inte numren på kvittot och telefonen! Jag backar såklart och vill inte göra affär. Han påstår att det är fellevererat och det ska fixas.

    Jag lämnar och har nu under några timmar fått ett gäng mess där han ber om ursäkt och försöker övertyga mig om att inget är fel.
     
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Låter som Scam garanterat men vill tillägga att det har hänt mig tidigare att Webhallen har gett fel imeinummer eller liknande på kvittot till en helt ny lur, märkte det senare när jag skulle sälja så det är inte helt omöjligt ;)

    men bäst att vara på den säkra sidan!
     
  18. Beeos

    Beeos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    53
    Haha inte i detta fallet troligen. Varför handla på klarna dagarna innan och sälja så fort man får den för underpris
     
  19. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Har faktiskt själv råkat ut fmr att få olika nummer på telefon och kvitto. Vet inte hur vanligt det är men det verkar hända. Sedan dess kollar jag alltid innan jag lämnat butiken.
     
  20. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 207
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Har ett litet moraliskt dilemma. Eller det kanske inte är det direkt... Jag vet inte.
    Sålde ett dbrand skin till en herre för ca 2 månader sedan. Allt var fint. Fick adress och skickade iväg den. Personen i fråga hade kontakt med mig via forumet och han betalde till mig via swish. Ingen stor summa men ändå.

    Nu 2 månader senare kom samma kuvert tillbaka till mig då personen uppenbarligen inte har hämtat ut det på postnord. Så det kom på retur. Har skrivit till honom via PM för 3 veckor sedan om det men inget svar. Har mejlat honom om det men inget svar på 2 veckor. Är som att han/hon gått upp i rök.

    Har ju adressen etc. Skulle ju prova att skicka igen men känns ju som om det skulle bli samma resultat då eftersom han/hon inte är nåbar via internet och jag hittar inget telefonnummer.

    Vad skulle ni gjort? Handlar om ca 100kr allt som allt. :P