Datatrafik i USA trots avstängd Mobildata och Dataroaming (Telia)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av benkar, 21 jan 2020.

  1. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Dålig koll jag också, men som jag tolkat GDPR så är ett företag skyldigt att lämna ut alla uppgifter de har kring mig, borde omfatta tex dataloggar, noteringar som kundtjänst gjort osv (?)
     
  2. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Skulle vara intressant höra vilka uppgifter du fick ut. Det som jag jagar/letar efter är loggar runt datatrafik som inkluderar tidpunkt, typ av data, uppladdning/nedladdning.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Rätten till registerutdrag är en stark huvudregel kan man säga, men det finns undantag. GDPR är förvisso EU-lag, men det är möjligt att i nationell (svensk) lag åsidosätta GDPR, om det behövs av nationella intressen, särskilt för staten och dess verksamheter. Om du till exempel går till SÄPO och begär ett utdrag på vilken information de har om dig i sina register, så skulle de givetvis hänvisa till sekretess. Samma hos vanliga polisen i många fall, åtminstone vad gäller pågående förundersökningar.

    Företag har mycket små möjligheter att komma undan skyldigheten att lämna registerutdrag. Men till skillnad från de flesta privata företag så styrs mobiloperatörer i hög utsträckning av lag, lagen om elektronisk kommunikation (LEK). Uppgifter som datalagras får enligt LEK bara lämnas ut till brottsbekämpande myndigheter, inte till någon annan. Dessutom gäller sekretess enligt LEK för alla typer av abonnemangs- och trafikuppgifter, men den sekretessen kan ibland vika för den enskilde som själv har abonnemanget, men vissa trafikuppgifter får inte ens lämnas ut till den som innehar abonnemanget (eftersom det inte går att veta att innehavaren av abonnemanget verkligen är den som använt t.ex. samtals- eller internettjänster i abonnemanget vid ett visst tillfälle).

    Om du gör en begäran till operatören så måste de lämna ut alla uppgifter de har, förutom uppgifterna som datalagras samt andra uppgifter som lagen om elektronisk kommunikation kan förhindra utlämning av. Däremot ska tilläggas att många uppgifter kan sparas i dubbla syften, dvs om du begär ut uppgiften Y så kanske du inte får ut den ur en viss databas pga reglerna för datalagring, men den identiska uppgiften Y råkar kanske lagras i en annan databas i ett helt annat syfte, säg för fakturering eller för felsökning, varför du får ut den på annan grund. Så ska det fungera i teorin. Men som vi ska se nedan, när vi går igenom mitt registerutdrag, så var de väldigt försiktiga med att lämna ut rena trafikuppgifter, även om jag fick en del såna. Skulle de vilja kolla i sina tekniska loggar så hade de säkert kunnat hitta ännu mer detaljerade data. Men antagligen anser de att sekretessen enligt lagen om elektronisk kommunikation förhindrar utlämning av mycket sådant.

    Kom på nu att jag gjorde beställningar av registerutdrag hos både Telia och Halebop. Jag är Halebop-kund men inte kund hos Telia. Fick ändå identiska utdrag från bägge, avseende mitt Halebopabonnemang vill säga. Alltså går det med säkerhet att säga att du som Telia-kund ska få ett exakt likadant utdrag som mig (om inget ändrats i layouten sedan 2018 vill säga).

    Jag fick först av allt en ganska lång PDF-fil som innehöll "startdatum" för ett stort antal händelser, "tjänster" och tekniska applikationer i abonnemanget. Det kan stå aktiveringsdatum för typ VOLTE, WYWALLET, hemligt nummer, mobilsvar, MMS, USIM, gruppsamtal m.m. (många datum satta till när jag inledde abonnemanget) samt lite textsträngar i stil med "SMS+ skapad", "VoLTE med nytt APN ims", "Wifi-samtal skapad", "Videosamtal borttagen", "Abonnemangsuppgifter överförda till multinodserver" osv. Sen är det lite datum för olika avtal och olika samtycken jag lämnat samt en lång lista med beställningar jag gjort, typ beställning av nytt simkort, beställning av extra surf, beställning av andra tilläggstjänster och liknande.

    Därefter följer en zip-fil som innehåller följande:


    [​IMG]

    Kollar vi i de två "samtals"-filerna (nationell respektive utlandet) så listas i bägge filerna datum och tidpunkt för samtliga samtal och sms under de senaste 12-15 månaderna (lite mer än ett år tillbaka kan jag se), dock syns ingenstans i filerna vilket nummer man kontaktat, bara mitt eget nummer och simkortsnummer (IMSI) utöver datum och tidpunkt då. Land och namn på utländsk operatör syns, samt samtalslängd. Märkligt nog visas utrustnings-ID (IMEI) bara för inhemska samtal/sms, inte för utländska.

    Vad ingår då i "Utlandet data"? Se nedan.


    [​IMG]

    Bara IMSI listas i denna logg, inte IMEI.
    I båda dokumenten som gäller Sverige (alltså data + samtal) finns både IMEI och IMSI. I båda dokumenten som gäller utlandet finns personnummer med istället för IMEI kan man enkelt sammanfatta, märkligt nog. Det är mitt eget telefonnummer och personnummer som avses, för att vara övertydlig.

    Listan ovan är inte kronologisk utan sorterad på något märkligt sätt.
    Samma datum kan finnas med flera gånger, till exempel 27 april 2018 är med fem gånger, vid klockslagen 00:00, 00:54, 02:40, 10:39 och 20:03. Svårt att se någon logik bakom de klockslagen. Kanske varje gång man bytt mast? Just den dagen gick jag medelmycket i en halvstor stad i UK, totalt cirka 10 km under dagen, allt enligt Google Maps timeline. Men klockslagen går inte på något vettigt sätt att jämföra med rörelsemönster/förflyttning, så gissar att klockslagen baseras på något annat än mastbyten, slumpmässig förnyelse av uppkoppling kanske.

    Som synes, det syns inte om det varit datatrafik upp eller ned tyvärr. Däremot är ett ganska stort antal tidpunkter/klockslag med, vilket du efterfrågade. Om din telefon gjorde endast ett fåtal uppkopplingar för datatrafik i USA så kanske det är möjligt att tidpunkterna i utdraget kan vara till hjälp i ditt fall.
     
  4. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Intressant. Tack! Hur uttryckte du dig i din begäran få ut uppgifterna? Någonting liknande nedan?

    -"Utifrån Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) så vill jag ha ett sammanhållet registerutdrag på alla uppgifter ni har kring mig"
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det är faktiskt betydligt enklare än så. Det är bara att logga in på ditt konto hos operatören. I Mitt Halebop finns en knapp man trycker på, sen är beställningen gjord. Hur jag gick tillväga hos Telia var på något liknande sätt, tror jag loggade in med Bank-ID eftersom jag saknade inloggningsuppgifter hos Telia då jag ej är kund hos dem. Men ett enkelt knapptryck även där, gömt någonstans under "mina sidor".

    Tyvärr tror jag ej att jag fick något mail när beställningen var färdig. Utan jag fick gå in själv och kolla inom en månad typ, så fanns alla dokumenten färdiga för nedladdning.
     
  6. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Tack igen! Har beställt utdrag!
     
    tswfootball och N6290 gillar detta.
  7. Jensa86

    Jensa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Senast jag var över i USA så började helt plötsligt alla mobiler på kontoret larma samtidigt. Det visade sig vara att de testade något lokalt meddelande till allmänheten i ett visst område. Det kan inte vara någon sån som drar lite i bakgrunden hela tiden även när det inte larmar? Jag fick då larmet även om jag hade avstängt mobildata tex.
     
  8. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Vet inte riktigt hur dessa meddelanden skickas, om det kanske är SMS? Det som var lite konstigt är att resekamraten med likadan telefon/inställningar fick 2 st AMBER-varningar under resan men jag fick inga. Enda skillnaden är att jag har Telia och han har Comviq.

    Screenshot_20200131_073048_com.android.cellbroadcastreceiver.jpg
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Coolt!
    AMBER alert ser man ju bara på film vanligtvis ;-)

    Tekniken ni har sett kallas Wireless Emergency Alerts (WEA) och är snarlik sms men protokollet det skickas ut genom heter Cell Broadcast och skiljer sig på några sätt. Det är en fristående teknik som varken är data eller sms, utan ett eget medium.
    Cell Broadcast - Wikipedia
    Enligt information jag hittar ska det inte kosta något att ta emot ett sådant och det ska komma fram även om man använder roaming. Kan skickas över GSM, 2G, 3G, 4G, (5G). Mer info:
    Wireless Emergency Alerts (WEA)

    Alla varningar kan stängas av i USA förutom presidentens varning, som är obligatorisk. Undrar om era telefoner nappade på att ni befann er i USA, och lade till "presidental warning" längst ner i den listan under besöket (vilket inte borde gå att bocka ur)?

    Med andra ord, jag tror inte att WEA är anledningen till att datatrafik dragits i USA! Även om jag först faktiskt tänkte tanken att den obligatoriska presidentvarningen kunde vara en anledning till att den obligatoriskt var tvungen att ansluta över datatrafik ibland... Men min undersökning kom fram till motsatsen som sagt.

    Trots att tekniken möjliggör att väldigt många enheter ska få ett WEA så är det fortfarande operatörsberoende, vissa operatörer kan sakna stöd. Se citat nedan.

    Is WEA available everywhere? [​IMG]
    Participation in WEA by wireless carriers is widespread but voluntary. Some carriers may offer WEA over all or parts of their service areas or over all or only some of their wireless devices. Other carriers may not offer WEA at all. Even if you have WEA-enabled device, you would not receive WEAs in a service area where the provider is not offering WEA or if your device is roaming on a provider network that does not support the WEA service. Consumers should check with their wireless carriers to determine the extent to which they are offering WEA.​

    Vid roaming gissar jag att det hela kompliceras ytterligare. Kanske är det något i roamingavtalet mellan Telia och den amerikanska operatören, eller någon annan teknisk förklaring, som gör att du inte fick medan din kompis fick.

    Sedan en lagändring nyligen här i Sverige kan "VMA" (viktigt meddelande till allmänheten) skickas till alla telefoner i ett visst geografiskt område. Men tekniken skiljer sig, jag tror inte vi använder WEA-systemet i Sverige utan man får istället ett vanligt sms, som återfinns i sms-appen och inte under den särskilda WEA-historiken som din printscreen visar. Kanske att den svenska varianten ändå använder Cell Broadcast på något sätt, då det ska levereras till alla i ett visst område. Ett WEA hamnar väl över hela skärmen och får telefonen att tjuta på ett speciellt sätt. Så skedde inte när jag fick ett VMA-sms i somras, det betedde sig precis som ett vanligt sms och avsändaren var "sosalarm" (textsträng, inget telefonnummer).
     
    Jensa86 och benkar gillar detta.
  10. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag frågade PTS om: -Hur detaljerade loggar kring datatrafik kan man förvänta sig få ut från sin mobiloperatör?"

    Svar: Operatörerna ska i normalfallet bara spara sådana uppgifter som är nödvändiga för att kunna
    fakturera sina kunder. För att veta vilka uppgifter du kan få ut från din operatör får du vända dig till operatören"

    Ska ställa följdfråga kring om man kan förvänta sig mer detaljerad data om man begär ut data med hänvisning till GDPR.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    I sitt svar borde de också ha nämnt att operatören - utöver faktureringssyfte - i sina tekniska loggar kan spara mer data i felsökningssyfte och liknande. Ofta under en begränsad tid.

    Om du har tur och får svar från PTS jurister, så lär de svara ungefär det jag sagt, att datalagrad data enligt lag inte får lämnas ut till någon annan än brottsbekämpande myndigheter, inte heller om du åberopar GDPR. Men med åberopande av GDPR ska du få ut i princip all annan data, med undantag för viss trafikdata som LEK kan förhindra utlämnande av även till innehavaren av abonnemanget.
    Återkom gärna med hur det går.
     
  12. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jo, det ska bli intressant se vad jag kan få ut. Är ju uppenbarligen olika mellan mobiloperatörer, min kamrat med Comviq fick ut listor över sin datatrafik där det var detaljerad info kring datatrafiken, om det upp/ner och specifika tidpunkter.
     
  13. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Med hänvisning till GDPR fick jag ut riktigt detaljerade loggar från Telia kring bland annat Datatrafik. Dock inte vad som varit upp/ner, bara en total, men det får duga.

    Jag gissar att "GPS" är positionsangivelser och att "GPG" är Mobildata" (?) Någon som vet? Har ställt frågan till Telia men ännu inte fått svar.

    Intressant är att GPG kilobyte_overforda 51.2 skett en gång per dygn, ibland två gånger per dygn, under resan i USA. Måste nästan vara -"Din enhet kommer emellanåt kryptera och skicka platsinformation anonymt till Huawei för att utöka Huaweis databas med information om trådlösa Wi-Fi-surfzoner och mobiltelefonmaster" (?)

    Ännu mer intressant är att 2020-01-25, då jag i Sverige hade "Mobildata" avstängd så blev det ändå en hel del trafik. Inget "GPS", däremot "GPG". Inga stora mängder, men man undrar ju ändå kring hur bra funktionen stänga av "Mobildata" på en Huawei P30 Pro fungerar...

    /B

    Surftrafik_fran_utlandet Hade Mobildata och Dataroaming avstängt detta datum

    samtalstyp starttid enhet enhet_kvantitet land

    GPS 2019-12-24 17:42 kilobyte_overforda 0.498 USA
    GPG 2019-12-24 17:42 kilobyte_overforda 51.2 USA
    GPS 2019-12-24 19:51 kilobyte_overforda 1.717 USA
    GPS 2019-12-24 19:54 kilobyte_overforda 0.064 USA
    GPS 2019-12-24 21:22 kilobyte_overforda 0.08 USA
    GPS 2019-12-24 21:52 kilobyte_overforda 0.364 USA
    GPS 2019-12-24 22:34 kilobyte_overforda 1.497 USA
    GPS 2019-12-24 23:11 kilobyte_overforda 0.934 USA


    nationell_datatrafik Hade Mobildata avstängt på telefonen detta datum

    samtalstyp starttid sluttid enhet kvantitet_enhet

    GPG 2020-01-25 17:21 20:21:22 kilobyte_overforda 14548
    GPG 2020-01-25 14:21 17:21:22 kilobyte_overforda 21616
    GPG 2020-01-25 11:21 14:21:22 kilobyte_overforda 23232
    GPG 2020-01-25 08:21 11:21:22 kilobyte_overforda 17704
    GPG 2020-01-25 05:21 08:21:22 kilobyte_overforda 25916
    GPG 2020-01-25 02:21 05:21:22 kilobyte_overforda 19752
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    GPS tror jag är för att du har A-GPS, vilket är assisterad GPS och det använder, vad jag förstått internet. GPG har jag dock ingen aning om vad det är
     
  15. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Låter rimligt, Assisterad GPS är då "gratis" i Sverige, eller inbakat i det hela, men kostar lite i tex USA. Får se vad Telia säger/svarar kring "GPG"
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, eller dras från din surf i Sverige, men I o med att du har X antal GB i surf varje månad så märker du inte av det
     
  17. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det finns en sak till man kan stänga av och det är Google platshistorik. Det brukar finns under Google-inställningarna lite beroende på vad man har för telefon. Den laddar upp platshistorik till google-kontot med jämna mellanrum om man inte har stängt av den.
    Google - Tjänster i kontot - Plats - Google platshistorik och Google platsdelning.
    Jag stänger alltid av dessa två, de påverkar INTE möjligheten att spåra mobilen om man skulle bli av med den.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så går Google Platshistorik på mobildata, dvs när man stänger av mobildata (eller är utomlands utan roaming aktivt) så är det avstängt. Så var det när jag var i Bulgarien (2013), samt i Norge (2014) så fungerade det inte alls utan mobildata. Under den timmen jag o pappa åkte över gränsen till Norge så visade den inte ens att jag hade varit i Norge så vad jag vet så respekterar Platshistorik mobildatan om man har roaming avstängt
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en ny begäran till Halebop om registerutdrag. Cirka 1,5 år efter utdraget jag redan hade. Det var ganska mycket som skilde sig, märkligt nog. De tycks ha gjort om layouten och vilka uppgifter som ska ingå helt och hållet.

    Jag kunde nu se vilka telefonnummer jag ringt och smsat till, både utrikes och inrikes. I förra utdraget fanns ju bara mitt eget nummer med, inte motpartens nummer. Det går också att se historik längre tillbaka i tiden i detta utdrag. För utlandet (samtal, sms, surf) kunde jag se tillbaka till augusti 2017, dvs hela 2,5 år. Några månader som inte fanns med i förra utdraget fanns alltså med nu, märkligt nog. De inhemska grejerna kan jag se 2 år tillbaka i tiden nu, tror att även det är mer än vad jag kunde se sist.

    För kanske en tredjedel av smsen jag skickat i utlandet så hade telefonnumret till motparten bytts ut i loggen mot numret till Telias meddelandecenter/sms-central eller vad det kallas. Såg ingen uppenbar logik till varför bara vissa sms fått motpartens nummer bortbytt på det sättet, försökte se ett samband mellan land/operatör osv men hittade inget.

    Så nu innehåller utdraget mer information och det går längre bak i tiden.

    Jag har ett kontantkort hos Telia som jag använder ytterst sällan. Men trots att jag gjorde utdraget från Halebop så fanns all användning av telia-simkortet med, vilket ligger i linje med vad jag redan misstänkte. Utdraget jag begärt går att ladda ner i identisk form från både Halebops och Telias webbplatser, efter inloggning med Bank-ID, så deras tekniska plattformar är ju helt klart sammanbyggda.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Nu har det gått två år. Har vi någon mer klarhet i detta nu? benkar, fick du ytterligare svar från operatören eller myndigheterna?

    Någon som kan länka till någon teknisk läsning där det framgår mer information om exakt vad för slags data det handlar om, när GPS-tjänsten kan förmå telefon att göra uppkopplingar över datatrafik trots att mobildata och dataroaming är avstängt? Jag tänker ner på paketnivå, exakt vad innehåller paketen som skickas? Vi har ju redan fått en övergripande beskrivning av vad det handlar om i tråden.

    Det hade också varit intressant att läsa mer detaljerat om vilka nätverksprotokoll/överföringsprotokoll som används, hur det faktureras, om det skiljer sig mellan olika operatörer och länder, ifall det går för operatören att särskilja denna "datatrafik" från annan datatrafik, hur man som konstruktör av diverse nätverksprotokoll har resonerat när man valde att just denna slags data ska tillåtas att frångå användarens preferens vad gäller dataroaming, osv. En del av dessa saker har berörts i tråden tidigare, men verkar då främst handla om hypoteser, jag hade föredragit lite mer säkra källor. Såvitt jag tolkar information tidigare i tråden så verkar både Android och Iphone fungera likadant vad gäller denna funktion. Då känns det som att det inte är Google/Apple som valt detta, utan att det beror på underliggande protokoll som alla telefoner använder.