Android TV

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Tompa911, 29 jan 2020.

  1. Tompa911

    Tompa911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Tjena!

    Tänkte jag skulle byta ut min gamla telia box mot en Android tv box, och som jag har förstått det så finns det bara 2 boxar som har riktiga Android tv, xiaomi mi box och nvidia shield, men är nvidia shield verkligen så mycket bättre att den är värd 3 gånger så mycket som mi box?

    Skulle ju helst vilja ha shielden men jag vet inte riktigt om man kan motivera den väldiga pris skillnaden.

    Ni som har eller haft båda kanske kan ge lite för och nackdelar.

    //Thommy
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Nu har jag inte erfarenhet av någon av dem men du får en hel del bra för merpriset du betalar för Shield, regelbunda uppdateringar under flera år och en betydligt vassare prestanda. Mibox har vad jag förstått ganska mediokra prestanda och uppdateringar kommer sällan och har väl varit rätt mycket buggar också vad jag läst mig till.
    Apple TV kan vara ett bra alternativ som ligger mitt emellan i pris. I stort sett samma prestanda under huven som Shield. Har du Telia som Tv-leverantör så finns Telias app till den vilket inte finns till Android-Tv.
     
    Tompa911 gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så klart är Shield bra mycket bättre, Nivida är också de enda företaget som gjort en egen 64bit OS av Android TV, därmed kan man köra Plex Server och därmed ha den som Mediacenter också, medans andra kör Google standard 32bits OS, då Google har inte släppt 64bit OS av Android TV, så spelar de ingen roll om alla enheter idag är 64bit chips den är fortfarande körs i 32bits.

    Skulle säga Shield för, Spel, Mediacenters, strömning, meda Mi Box är mest för iket main TV typ sovrum och likande där man mest strömmar video.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver inte köpa den nyaste Shield TV/gen 3. Gen 2 är i princip lika kompetent med undantag för att du inte får stöd för Dolby Vision.

    Du borde kunna hitta en begagnad gen 2 i forumet för en hygglig peng.

    Shield TV får mer frekvent uppdateringar och har betydligt bättre prestanda. Det går tex mycket snabbare att både starta och skutta runt i filmer om du spelar upp något från det lokala nätverket.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Jag köpte just en shield.
    + snabb, finns allt du behöver. Spelburk.
    stort - enligt mig
    Samplar om 2kanal ljud till 48khz. gör att en del källor låter mjukare och mjäkigare (youtube). Högupplöst ljud låter vasst och dåligt i mina öron.
    Störs man inte av detta är det en superprodukt, jag skickade tillbaka shielden.

    mi box, inte en aning om den gör samma mad ljudet.
     
    bernard gillar detta.
  6. Tompa911

    Tompa911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Man får tacka för alla svar, verkar som det får bli en shield.
     
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag har bara haft Mi Box S men vi är nöjda med den. Funderar ibland på att köpa Shield, men insert snabbt att vi inte har Dolby Vision eller annat HDR hemma.

    Mi boxen fungerar riktigt bra här, men jag kan absolut tänka mig och förstå att Shield har bättre prestanda och flyt. Beror nog på vad du har för krav :) Jag tänkte att animationer på TV inte är lika viktigt som på telefonen.
     
  8. Tompa911

    Tompa911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Ja jag har lite som dig bakken, min tv är inte pur färsk heller så jag jag har inte 4K eller HDR på min burk heller samt att om jag ska spela så drar jag fram mitt playstation. Är lite därför jag undrade om det verkligen är värt de extra pengarna nividia kostar eller om det räcker med en xiaomi för mina ändamål.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Själv har jag en shield för ha Plex Server på och ikopplad Hårddisk, på det sättet kan jag få tillgång till min digitala kopior av mina gamla DVD klassiker utan behöva ha datorn på, det är helt klart vinnande argumentet för Shielden då det är den enda enheten som kan aggera som en host för sina filmer/musik finns inga andra enheter som klarar de aggera hosten själv.

    Dessutom är grymt att den är så pass liten så det går alltid dölja den lätt, sparar ju in elförbrukningen än ha datorn på för komma åt Plex och övriga DLAN server.

    Visserligen skulle den argumentet försvinna från Shielden den dagen Google får iden att släppa Android TV i 64bits OS, så alla TV / Boxar kommer med 64bit, då är inte shielden ensam på marknaden, för mig är det märkligt att Google inte släppt 64bit ännu, även om Android TV version 10 bär spår av att det kan vara på G.

    På tanke av att Apple TV, Roku TV, Tizen, WebOS alla dessa smart TV plattformar redan kör 64bit på 64bit hårdvara.
     
    bernard och Bakken gillar detta.
  10. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag säger absolut inte att Nvidia Shield inte är ett bättre köp. Låter det bero helt på konsumentens behov. Hat man pengar att spendera och vill ha den som troligtvis lever längst och erbjuder bäst prestanda ska man självklart ha en Shield :)

    Men det blir ju lite som med telefoner. Om du vet att du endast kommer att ringa eller skicka sms så kanske du inte behöver en iPhone 11 Pro eller Galaxy Note 10+, mer så jag ville resonera.

    Jag har varit nyfiken på att hosta Plex på Nvidia låda. Men använder du det för att också kunna kolla på andra enheter då? Tänker att en inbyggd/simpel videospelare kanske borde vara lättare annars men jag är en sån person som startar datorn när jag vill utnyttja Plex...
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Helt klart är det så :D Mi box bruka funka fint fint på de flesta ställen, men där man mainar där är en Shield perfekt, även jag som kör bara Android TV riktiga TV med smart OS, även jag kör en Shield så man har som Android TV på Android TV.

    Och enda anledningen är simpelt för få 64bits stödet och ha multimedia, allt annat så kör jag bara direkt på TV, men så fort man ska använda Plex eller något Dlan server då blir det hoppa över till Shielden.

    TCL Realtek chips är riktigt kraftfulla också kan spela typ allting på dem som finns direkt på TV, så behöver inte Shield för Gaming går fint gamina på en vanlig Android TV från TCL utan problem, däremot lider den som sagt av 32bits och man losar Plex Server stödet.
     
    Bakken gillar detta.
  12. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Kunde ju vara kul om man utan sideload kunde ladda ner och använda google photo för visa sina foton på android teve, mycket märkligt det inte funkar
     
    edvinnn gillar detta.
  13. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Någon som vet om det går att få Dolby Atmos på Shielden? Det går inte på Mi Boxen, men jag vet inte om det beror på boxen eller att Netflix till Android TV inte stödjer det överhuvudtaget.
     
  14. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hårdvarumässigt så klarar väl alla Shield Dolby Atmos utan problem och det funkar i Plex m.fl. appar då. Men just Netflix är väl lite kinkiga som jag förstått det. Verkar iallafall som att Netflix-appen ger Dolby Atmos på de nya 2019-versionerna av Shield, men inte på äldre Shield-enheter om jag förstår rätt. (Har en Shield 2017 själv, men inga atmos-högtalare så kan inte testa det riktigt)
     
    edvinnn gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har bara Mi Box (och Chromecast), filmerna ligger på en Buffalo NAS och spelar upp det mesta mha VLC (på Mi Box utan cast, på Chromecast måste vi naturligtvis casta) men det som vi upplever som största problemet är att ljudet ofta hamnar ur synk, då får man stoppa uppspelningen och starta om.

    Misstänker att en Shield som har en kraftfullare hårdvara och problemet därför är mycket mindre på den men ekonomin har inte tillåtit ett inköp av den dyrare Shield...
     
  16. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag fick en systemuppdatering igår till Mi Box dom utlovade att fixa ljud ur sync vid uppspelning via BT. Kanske hjälper även här...
     
    Heleg gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har en uppdatering som väntar på att bli gjord, har avvaktat eftersom flytta uppdateringen ställde till med rejält med strul.

    Ska testa att uppdatera, då märker man väl om du blir bättre men jag misstänker att det är VLC som är problemet, de borde hoppa över bildrutor om de inte hinner med så att ljudet ligger rätt i förhållande till bilden...
     
    edvinnn gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det verkar som om uppdateringen bättrade på synken så tack så mycket för tipset @edvinnn@edvinnn!
     
    bernard och edvinnn gillar detta.