Xperia 1 - användares åsikter

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Jack H, 8 jun 2019.

Taggar:
  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är nog Sonys snyggaste telefon på länge. Men 72mm på bredden är verkligen heltokigt. Min Meizu 16T har 78mm, har inga problem att få ett bra grepp på den (18.5:9 ratio). Undrar om det någonsin kommer bli en trend mot bredare telefoner igen. Många androidplattor gick ju från 16:9 till 4:3. Börjar även dyka upp en del laptops med 4:3 (t.ex. Surface Laptop).
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag upplever inte X1 som speciellt smal. Som jag redan nämnt är den faktiskt bredare än en iPhone 8. Det avlånga formatet gör att den faktiskt ser ut och känns mindre än vad den är. Jämför man den med en XZ Premium så känns den som en riktig pråm jämfört med X1.

    En fundering om displayformatet, som även gäller andra displayer, t.ex. dator- och TV-skärmar, är att det kan vara tillverkarna av skärmarna som skapar det modet, eftersom man får ut större diagonalmått i förhållande till displayyta. Stort diagonalmått ses som väldigt positivt och säljande medan det är dyrt att tillverka särmar med många pixlar.
    Rent matematiskt kan man ganska enkelt räkna fram diagonal och area längdxbredd resp pythagoras:
    • en skärm som är 1 x 1 dm har arean=1 dm och har diagonalen ~= 1.41 dm,
    • en skärm (med samma yta = lika många pixels) som är 0.5 x 2 dm har diagonalen = ~2.06 dm
    • Extremt: en skärm som är 0.1 x 10 dm har diagonalen ~= 10 dm
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nytt ord för SAO 2020 "bezelautism". :D
     
    CABBAN05 gillar detta.
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Den där panelen hade jag faktiskt missat, men jag provade det översta alternativet direkt efter att du skrev om det. Först var jag lite tveksam, hur ska det gå utan mittknappen? Men nu när jag använt det läget ett tag så finns det ingen återvändo. Jag tycker att dels tillbaka-funktionen genom svepning från sidorna och dels svepning nedifrån för att komma till "skrivbordet" är helt suveräna. Applistan svep uppåt och håll kvar, är inte lika intuitiv och tar en liten stund att lärs sig, men sen fungerar den bra också. Dessutom blir det ytterligare lite extra utrymme på höjden när det inte längre behövs för knapparna. Jag har tyvärr hittat en bugg i hanteringen. Det har hänt ett par gånger nu att trots det översta alternativet i panelen så dyker det upp en back- och mittknapp nedtill på skärmen, som nu är överlagrade över eventuella knappar längst ned på skärmen i den aktiva appen, vilket gör det lite svårt att trycka på dem. Samtidigt slutar svepfunktionen att fungera. En omstart eller ett byte till ett annat svepfunktionsläge och sen tillbaks igen har löst problemet hittills.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror att du rätt i att det delvis är ett PR-trick med avlånga skärmar eftersom man då kan skryta om en högre tumstorlek trots att den faktiska skärmytan inte är speciellt stor. Jag tycker Xperia 1 är supersmal, har flera gånger testat telefoner som är runt 72-73mm på bredden och den blir för smalt för att vara bekvämt att surfa och läsa på. Har försökt vänja mig men det går inte. För mig är 74-75mm på bredden minimum för en behaglig läsupplevelse. Håller annars med om XZ Premium, det var en riktig tegelsten. Hade den ett kortare period och den kändes obekväm i handen trots att jag normalt inte har några problem med stora telefoner.
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Så himla smal är den inte, den är långsmal däremot. Men en iPhone 7 är 67.1mm bred, en iPhone 8 är 67.3mm, iPhone X är 70.9 mm, Samsung Galaxy S9 är 68.6mm, Samsung Galaxy S10 70.4mm (enligt GSM Arena)
    Jämfört med Sonyns 72mm.
    Jag tror i och för sig att det där fåtalet mm som skiljer inte spelar lika stor roll i praktiken som upplösningen på skärmen. Sonyn har 1644 pixlar på bredden (640ppi), Samsung S7 1440 pixlar (550ppi) och iPhone 7's "retina-skärm" har bara 750 pixlar (325ppi). Med den högre upplösningen kan typsnittet göras mindre och fortfarande vara läsbart.
    Men det är väl en smaksak också. Jag är i alla fall ganska nöjd med min lur, bortsett från fingeravtrycksläsaren möjligen.
     
  7. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nä. XZ3 är snyggaste sonyn hittills... Xperia 1 är för klinisk/tråkig och ser inte lika dyr ut
     
  8. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Detta tycker jag summerar väldigt väl designen för 1 och 5:an

    Overall the Sony Xperia 5 design feels a little archaic – there’s nothing wrong with it, but it would sit better with the phones of several years ago, or handsets from budget brands, than with the latest handsets from the likes of Huawei, Samsung and Oppo, which have more dynamic and interesting designs.

    Sony Xperia 5 review | TechRadar

    Och det är inte likt Sony att vara lågmälda på designfronten
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med om att XZ3 är riktigt snygg. Dock gillar jag Xperia 1 också. Båda är snygga trots olikheterna.
     
  10. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men är den lika skön att hålla i? Jag vet inte vad det är för valhänta recensenter för jag har aldrig varit i närheten av att tappa mina Xperia-telefoner som beskrivs som tvål.. Vet de inte hur man håller i en lur?
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker det är onödiga kommentarer från recensenter då i princip allt är halt som tvål idag i så fall. Med vissa undantag som vägrar lägga oleofobisk coating på glaset på baksidan såsom Samsung. Vilket gör luren mindre hal och mera flottgreppig vilket är oerhört oskönt och äckligt i handen (fy snåla Samsung). Alla andra behandlar glaset även på baksidan till och med midrange telefoner.
     
  12. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tar jag ett vanligt grepp om luren som en vanlig människa kommer jag inte tappa den. Den ligger stabilt i handen. Detta oavsett om det är en Samsung, iPhone eller Sony.