[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Valde att genomföra bytet till 2.0 nu i februari men sen har jag inte hört något mer. Känns inte som jag missar något som påverkar mig så jag såg ingen anledning att vänta.

    EDIT: Idag (11/2) fick jag ett SMS om att mitt nya SIM-kort är på väg.
     
    Last edited: 11 feb 2020
    bernard och DroidJunkie gillar detta.
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag hoppade på direkt. Innan jag visste att bland annat stöd för något så basic som leveransrapporter för SMS/MMS inte kommer finnas. Anmälde alla 4 telefonnummer jag har hos Vimla men det har inte kommit ett enda simkort och det var många månader sen. Gör mig inget. ;)
     
    bernard gillar detta.
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vet inte var jag ska se det valet. Om jag väljer att jag vill beställa tid för byte så står det att inget simkort har skickats ut. Antar att jag (igen) måste beställa sim-kortet och få det hemskickat innan jag kan välja så sent som möjligt.
     
    bernard gillar detta.
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Jaha, jag tror jag missuppfattade dig. Du har alltså begärt byte till 2.0, men inte valt dag, har jag uppfattat dig rätt då?
     
    bernard gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Finns det några kända problem med Fello och Vimla? Jag fick reda ut några missförstånd efter att flera sms inte kommit fram senaste dagarna, från mitt Fello-abonnemang till ett Vimla abonnemang.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Någon som också upplever problem med att inte kunna surfa samtidigt som man snackar i telefon? Ibland går det i några sekunder, sen dör datan helt och upptas i stort sett enbart om man avslutar samtalet.

    Snackar jag via FaceTime/FB messenger o.dyl. så dör inte datan, enbart vid vanligt telefonsamtal. Vimla har inte en susning varför det är så och kan därför inte erbjuda hjälp.

    iPhone XS.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det är väl när du blir ansluten till 2G nätet då 3G saknas som du tappar all data.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  9. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Sker enstaka gånger, ytterst sällan dock. Om jag är riktigt desperat att surfa under tiden jag pratar brukar jag be om att få ringa upp, avslutar samtalet, på med flygplansläge, av med det och testar surfa, och fungerar det ringer jag upp på nytt :)
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    På de platser jag är på när jag pratar i telefon så finns både stark 3G samt 4G-signal men under samtal så orkar den inte hålla igång 3G verkar det som. I vissa enstaka fall kan jag surfa samtidigt men ytterst sällan.

    Flygplansläget behöver jag aldrig pilla på. Datan kommer tillbaka så fort samtalet avslutas.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det handlar antagligen om att övergången 4G -> 2G går snabbare än 4G -> 3G. Det är en konfiguration i nätet mest troligt. Hade exakt samma problem med Penny (Tele2) nyligen.

    Finns ingen bra lösning på detta. Antingen låsa till 3G-nätet och använda det hela tiden eller hitta en operatör med stöd för 4G-samtal. :(
     
    bernard gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sjukt omständigt. Att antingen behöva låsa sig till 3G år 2020 eller hitta en annan operatör. :(

    Får hoppas att Vimla skaffar 4G-samtal men de verkar oengagerade.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Från en som haft Vimla ~tre år nu kan jag bara konstatera att det är så gott som meningslöst att vänta på något med Vimla. Antingen finns det, eller så finns det inte. Behöver du något som saknas är det ingen idé att vänta och hoppas, utan byt i sådana fall till en operatör som idag erbjuder vad du behöver :)
     
    NiklasO, fryguy, induktion och 4 andra gillar detta.
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Japp, jag har haft vimla i snart tre år och var bland dom första att byta till 2.0 innan det blev tvång.
     
    bernard gillar detta.
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor vill ju avveckla 3G-nätet snarast. Det som håller dem kvar är ju 3GIS-samarbetet. Så kan tänka mig att detta är en förberedelse.

    4G-samtal hos Vimla har nog inte speciellt hög prioritet. Comviq är väl att rekommendera om man vill åt samma 4G-nät.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Så dom vill avveckla 3G utan att ens ha en plan på att systeroperatörerna ska ha fungerande VoLTE först?

    Smart.
     
    bernard gillar detta.
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Japp. De började stänga de första siterna i sitt egna 3G-nät i höstas. Det som finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona :)
     
    svenix och bernard gillar detta.
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skitsmart affärsmodell. [emoji1]
     
    katho, bernard och Cupcakes gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hur ser det ut med era tipsrabatter? Månadens dag 10 och bara enstaka rabatter ligger inne hos mig. Har annars tyckt det funkat rätt bra ett antal månader nu.
     
  20. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Omöjligt lång chatkö senaste tiden så frågar här för att se om det är något större fel eller om det är enstaka användare (kanske bara jag?) som drabbats:

    Jag kontaktade kundtjänst om att växla upp till 50gb för att fylla på den datapott som snart skulle ta slut. Följde instruktionerna, växlade upp och när datan syntes i appen växlade jag tillbaka till min tidigare nivå. Enligt den jag chattade med skulle det innebära en högre månadskostnad en gång och rimligtvis till nästa betalning. Detta gjordes i slutet av januari men när januarifakturan landade var jag, innan rabatterna är dragna, fått en faktura på följande:
    2 gånger den högre kostnaden
    1 gånger den ursprungliga kostnaden.

    Det känns givetvis helt orimligt att de gjort så men jag försöker förstå vad det är som gått fel. Dessutom fylldes min datapott på med en konstig mängd data (47 gb). Är det kanske så att man kan surfa på kredit? Alltså att jag hade gått 3 gb över min gräns och att de tog tillbaka den datan?

    I övrigt tycker jag att Vimla fungerat utan problem väldigt länge nu för mig och jag har aldrig heller haft något konstigt med min faktura tidigare.