Vågar man som "tech-head" skaffa Samsung idag?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Coistrel, 2 feb 2020.

  1. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Tja, tja, forumet!

    Jag anser mig ha ett enormt teknikintresse och är också väldigt duktig med teknik. I mitt liv har jag provat på diverse olika mobiltelefoner, många från olika tillverkare, men den serie som varit absolut bäst hittills var Googles Nexus-enheter. Toppklass prestanda samt hårdvara med skräddarsytt och avskalat Android. Efter lanseringen av Pixel-mobiler samt en utebliven svensk etablering så tittade jag på andra alternativ och blev tipsad om Oneplus. Bättre prisbild och fortfarande väldigt bra hårdvara.

    Men nu efter några år med Oneplus och Oxygen OS är jag sugen på något nytt, framför allt vad gällande kamera som inte alls håller önskad kvalitet jämfört med konkurrenterna. Tillsammans med önskan om en fantastisk kamera har jag också riktat in mig på att nu försöka köpa en telefon med förstklassig prestanda och hårdvara, vilket innebär bra skärm med high refresh rate, trådlös laddning, osv. Och som det ser ut nu så är det nästan bara Samsungs kommande S20-linje som erbjuder detta.

    Så därför till min fråga... hur är Samsungs telefoner idag och framför allt deras One UI? Jag är införstådd att det håller högre klass än Touchwiz men hur jämlikt är det med vanilla Android? Och hur står sig deras Exynos mot Snapdragon? Har Samsung äntligen lyckats få till telefoner som håller långsiktigt eller segar de ihop efter ett år?

    Hjälp en nörd i nöd... typ. ;)
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det verkar som om Samsung har blivit bättre snabba uppdateringar och vad jag förstår så segar de inte ihop sig som förut.
    Så därför har jag stora förhoppningar på deras nya S20 serie.
    En lite öppen fråga hur den nya Nexus processorn blir.

    Jag tror den enda mobilen som på pappret verkar kunna matcha S20 kameramässigt blir Sony Xperia 5 Plus (Eller vad den nu kommer att döpas till)
    Läckor sägs visa detaljer om kameran i Sony Xperia 5 Plus
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet som jag har med One UI är att man inte kan ersätta Google Assistant med Bixby utan omvägar, inte få till Google News-flödet på hemskärmen med originallaunchern, men framför allt har jag svårt för alla de tjänster som följer med/körs och olika konton Samsung begär att man skall ha/skickar notiser om.

    OnePlus kräver inget särskilt OnePlus-konto/tjatar inte om detta i tid och otid, medan Samsung emellertid kräver betydligt mer uppmärksamhet.

    På så vis föredrar jag Pixel, Sony och OnePlus UX framför Samsung. Å andra sidan har ju Samsung samtidigt mest funktionalitet under förutsättning att man skaffar ett Samsung-konto.

    Samsung Pay var också guld värt innan Gpay och under första tiden då GPay hade begränsat stöd, men numera har jag själv gått över till GPay helt och hållet. Dock saknar GPay de "perks" Samsung Pay ibland erbjuder, typ fika på 7-11 osv.


    Samtidigt går det att fixa det mesta om man har lust och tid. I princip alla tjänster går att inaktivera och man kan så klart byta launcher och det går att mappa om Bixby (tycker dock inte att det fungerar lika bra som med native Assistant själv).
     
    Last edited: 2 feb 2020
    night77, iTigers och jnsson gillar detta.
  4. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker det räcker med att installera t.ex Lawnchair(med lawnfeed för Google Feed) v2 på min Samsung för att den ska bli perfekt. :)

    Håller med Bernard om Gpay. Gått över till det jag med.
     
    bernard gillar detta.
  5. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jag gick nyss tillbaka till Pixel efter ett år med en Galaxy S9+. Ganska trevlig telefon men hade jättesvårt att komma överens med Samsung´s bloat, dvs deras egna appar som ständigt ska envisas att "vara med". Inaktiverade alla deras appar så mycket det gick men kände mig aldrig ändå inte helt fri från dom.
     
    bernard gillar detta.
  6. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bloaten är hemsk, men med launchers och mappar blir det rätt ok.
    Jag hade tidigare en S8 genom jobbet och har under 2 år varit helt okej nöjd, kommer tidigare från Nexus serien. Samsung pay va också grymt nice!

    Nu har jag köpt en Pixel 3A privat för att testa rent Google igen och döm av min förvåning när jag under det senaste 2 månaderna har haft stora problem med Chromecasts som inte hittas, tappar anslutning och bluetooth som jävlas på alla möjliga vis. Riktigt besviken faktiskt. Handelsbanken har inte stöd för Google pay!

    Mjukvara:

    Samsung, helt ok med custom launcher faktist.

    Google, känns nice, ser snyggt ut men krånglar ofta för mig.

    Hårdvara:

    Samsung, snyggt och solid känsla, hala och pissdyra att reparera pga hopplösa välvda skärmar. Känns onödigt flådiga, inte i min smak. Bixbyknappen kan brinna i helvettet.

    Google pixel 3a, plastic fantastic, älskar känslan.

    Kamera: nöjd med båda.
     
    bernard gillar detta.
  7. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Tack för informativa svar, hör ni! Lite spridda skurar ändå.

    Det verkar som att man isf kan konfigurera en Samsung till att vara helt funktionsduglig (utifrån en tech-heads perspektiv då), även om en del bloat kanske inte går att undvika, vilket såklart är trist när man lägger så mycket pengar på telefonen.

    Samtidigt är Samsung ett av få företag nu i början av 2020 som kommer släppa ett flaggskepp med allt man kan önska sig. Återstår att se huruvida Sony gör samma sak! Eller om det kommer någon annan slamkrypare.

    Hur som helst bör jag utifrån era utsagor inte avskriva dem helt bara för att de är Samsung. Betryggande! Men när man gärna vill ha en så optimal mobilupplevelse som möjligt verkar man alltid behöva tumma på en eller två saker. Det finns inget som har allt...
     
    bernard gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Coistrel@Coistrel Jag är precis som du en Nexus-älskare men tog klivet först till Huawei p10 och senare till Samsung s10+. Nog att jag föredrar det minimalistiska i stock android så är det faktiskt inget fel på varken EMUI ett OneUi idag. Enda jag saknar just idag är att kunna använda tredjeparts launcher med Google's svepgester. (Kommer komma en uppdatering framöver som löser det).

    Men som sagt kort och gott är Samsung idag faktiskt helt okej på samtliga plan, sen tillsammans med spay kan du lägga in de kort som kanske idag saknar gpay-stöd förutsatt att de stödjer spay.
     
    Last edited: 6 feb 2020
    Coistrel, bernard och R3b0rn gillar detta.
  9. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Nikolas och bernard gillar detta.
  10. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    kör själv oneplus 7 pro idag men sneglar på att byta till samsung typ noteserien. Just för att jag vill ha allt som jag saknar som techhead, jag vill ha dex, penna, en kameraö ist popup kamera, dual trådlös laddning allt, förhoppningsvis 120 hz skärm. Kör nova launcher på alla androider så kan inte påstå att jag störs av bloat alls. Trist på bixby men kör inte google assistant i telefonen så ofta.
     
    Coistrel, Corran_Horn, night77 och 1 annan gillar detta.
  11. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    bernard och galaxy81 gillar detta.
  12. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Har man Samsung är den appen ett måste.
     
    bernard gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Tråkigt att den kostar en slant, jag är i princip emot allt vad betalning för appar heter.

    Man kan bli av med bloat om man kopplar mobilen till datorn och raderar filer men man måste vara försiktig så man inte saboterar något viktigt, det bästa är nog att kopiera allt till datorn innan man börjar radera i så fall, se denna länk!
     
  14. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Svårt och se att utvecklare skulle sitta och bygga appar och bara ge ut allt gratis. Utan dessa engångskostnader blir det inga bra och hjälpsamma appar som denna.
     
    pmugghc, livinl0ud, Flagellant och 5 andra gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Självklart är det så men jag står ut med en del reklam för att slippa betala, många apputvecklare tjänar dessutom mer på gratisversionerna (som genererar intäkter varje gång de används) jämfört med betalversioner (som genererar intäkt en gång per kund, that´s it).

    I det här fallet handlar det visserligen om en app man använder någon eller några få gånger men de skulle kunna ha en 'demo-version' där man kan få en uppfattning om hur mycket man kan ta bort så man kan bedöma i förväg om det är värt att köpa appen.
     
  16. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag förstår inte problemet många har med Samsung appar?
    Själv har jag en Samsung men använder nästan bara S-Health av dem.
    Övriga är ju lätt att inaktivera alternativt bara gömma i Launchern.
    Flera går väl även att avinstallera, men jag har inte brytt mig om att pröva. Störs inte av dem.
     
  17. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Vi alla har olika behov och preferenser till vad vi tycker om detta. Personligen har jag problem med telefoner som har dubbla appar av samma sak. Även massa tjänster som kräver egna konton mm, typ Samsung konto.
     
    jnsson gillar detta.
  18. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Så du kan köpa en telefon för 8000-10000, men inte en app som kostar 35? Bisarrt!
     
    jogge, pitrus-, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    De flesta av de telefoner jag haft har jag fått (eftersom jag har usel ekonomi sen ett antal år tillbaka så är det tacksamt).

    Sen handlar det inte bara om en enda app för 35 kr, det handlar om många köpeappar som jag hellre låter bli att betala för och hittar andra lösningar, när man har så små marginaler som jag haft nu ett bra tag så använder man hellre pengarna till annat.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Om man haft ganska usla Samsung (i vår familj har vi relativt nyligen haft både J3 och J5) så tar bloat-apparna upp alldeles för mycket plats och man får inte plats med de appar som man faktiskt har behov av.

    Nu har vi S7, S8 och A50 och då är problemet inte alls lika stort.
     
    Larsgmb gillar detta.