Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 8 feb 2020
    psp123 gillar detta.
  2. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Sweden2, Lou Cipher och bernard gillar detta.
  3. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    bernard gillar detta.
  4. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Fick min I torsdags och körde ett par mil på kvällen. Lånade kollegans M365 i en vecka och blev såld, dock var den lite för klen och var var tvungen att hjälpsparka lite för mycket för att det skulle kunna vara hållbart att pendla med. Bestämde mig för pron och är supernöjd. Där jag behövt hjälpsparka med M365 så har Pron hållet cirkus 15 kmh I sport. I läge D tycker jag att den känns exakt som M365, eco går inte att köra med där jag bor på västkusten [emoji14]

    Någon som råkat ut för att laddaren beter sig konstigt? Satte i min vid 97% och laddaren började flimra mellan rött och grönt och scootern betedde sig konstigt, fattade inte att den laddade. Tog ur och provade dagen efter och då fungerade det. En gång är ingen gång?
     
  5. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Konstigt med laddaren. Möjligt att du låg lite nära fullt och att vissa celler redan låg på max volt?!
    Kan nog vara bra att få in några laddningar innan cellerna balanserats korrekt. Vad vet jag :D
    Rekomenterat är ju att inte ladda över 75% om du inte vet om att du skall köra långt och behöver den extra laddningen.
     
  6. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    bernard gillar detta.
  7. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tack för svar,

    Ja det låter helt klart rimligt. Har ca 7km med sparken till jobbet, bor som sagt på västkusten så det är väldigt backigt. Börjar med 100%, kommer till jobbet med ca 65%, kommer hem med ungefär 30%. Då är den väldigt trött och jag måste hjälpsparka ganska mycket. Känns därför inte riktigt som ett alternativ att sluta ladda vid 80-90%? Nu är det iofs ganska kallt ute (ca 5 grader), lär väl påverka batteriet lite? Kan ladda på jobbet om jag vill, men då blir den ju likt förbannat laddad till 100% eftersom jag inte kan vakta den. Hur hade du gått till väga? :)

    Edit: Jag väger 95 kg, så med kläder, ryggsäck, mat, dator osv osv så kanske det är en 105-110 kg eller nåt på sparken?
     
    Gargo gillar detta.
  8. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Tja,

    Samma här, ca 94kg. Var precis ute och körde ner elscootern under 50% för första gången och den blev märkbart slö. Blev lite förvånad faktiskt! Runt 30% var den sjukt seg och "max watt" låg runt 400w. Jag förstår nu helt varför man laddar till 100% även om det kanske inte är att rekommendera. Det är vad jag kommer att göra fortsättningsvis lol.
    Trevlig helg på er :)
     
    Lou Cipher och Sweden2 gillar detta.
  9. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    hejsan allihopa
    är också otroligt sugen på köpa denna pjäsen då den verkar få ganska så höga betyg överallt osv
    men känner mig inte helt övertygad ändå , känns som det är för mkt "fel" och "krångel" med dom ändå
    inte tillräckligt täta , as svårt att byta hjul , folk får punka på löpande band , att den ska ha så otroligt mkt sämre kräm när den kommer till 50% osv ... den kostar ju trots allt 5.3 liksom , inga skitpengar precis

    men ska man ha en som har motsvarande mil är det ju Ninebot Max G30, kostar ju dock 3k mer=ovärt
     
  10. Rodex

    Rodex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    Tjenare,
    Köpte min Pro när den kom till Sverige. Har kört en hel det, pendlat till tåget och kör nästan alla ärende "i byn".
    Körde in hackad FW med min egen konfiguration direkt jag fick den, har aldrig haft några som helst problem och inte haft punktering en enda gång. Kan bara rekommendera denna.
    Visst, när det blir punktering är det lite jobbigt att byta/laga slangen då det är små hjul, men jag tror att man lär sig göra detta smidigare med tiden om det nu skulle vara så att man råkar ut för det ofta ;)

    Lycka till!
     
    Gargo gillar detta.
  11. carez

    carez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 665
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER

    Nu skall jag inte jinxa något men, jag har haft bekymmer fritt åkande i snart 100 mil.

    [​IMG]
     
  12. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Sen är ju nästa stora fråga om man orkar stå på denna i 30min till jobbet...eller om man ska sikta på någon man kan sitta på istället
     
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    30 minuter på en scooter är absolut inga problem. Är du orolig kan du sikta på att köpa en ordentlig med dämpning.
    Är det jobbigt bör du fundera på att träna upp ryggen :P
    Jag har kört mer än 30 min med min inokim light 2 utan dämpning utan problem.
    Självklart är det betydligt bekvämare på en scooter med dämpning.
     
  14. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    30 min är inga problem! :)
     
  15. skamoj

    skamoj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ni som har köpt er m365 pro och fått firmware v551.
    Är det ett något annat konstigt märke på erat moderkort, t.ex. XBOT? Hade även velat veta vilken färg på kondensatorn ni har? Orginalet är ju svart medan kopiorna verkar ha grön färg (Den stora klumpen som sticker upp ur chassit.) Moderkortet är ju en kopia i så fall och inte konstigt att det är så mycket problem. Misstänker att företag köper in kopior av moderkorten för att sedan reparera och sälja vidare inlämnade skotrar.
    Men skulle vilja ha det bekräftat av er andra som också har problem med v551.

    Edit: Värt att nämna är att jag idag har testat att nedgradera till original firmware med stlink, men har inte fått det att fungera den vägen heller.
     
    Last edited: 18 feb 2020
  16. Tumin

    Tumin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter någon månads ägande med sparsamt körande åkte även jag på punktering. Hade såklart läst att det skulle vara lite bökigt att byta slang och däck men trodde i min enfald att det löser ju jag. Jag har ju bytt förr på barnvagnar och cyklar. Men jävlar i min lilla låda vad jobbigt det var, slet halvt ihjäl mig själv och fälgen.

    Till min stora glädje visade det sig att min nya slang också hade punka när jag skulle pumpa upp skiten igen. Troligtvis har jag väl hackat sönder skiten när jag försökt kränga på däcket.

    Åker så pass lite, mest nöjeskörning och kortare tripper till affär eller bekanta, att jag kan förlika mig med tanken att köra punkteringsfritt. Har försökt googla och även söka i forumet här men hittar inte riktigt några bra recensioner.

    Finns det någon eller några här inne som kör med så kallade "Honeycomb"-däck och kan ge sin bild av hur det påverkar körandet? Förstår att det blir stummare men har även läst att det påverkar fart och distans, även att motorn ska bli varmare.

    Vill ha lite mer input innan jag vågar mig på en beställning. Byta slang igen vill jag inte ens tänka på :)

    Tack på förhand!
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle köra på dessa. Bra märke och bra kvalitet på gummit och lagom mjuka: 2Pcs BIKIGHT Vacuum Solid Tires for Xiaomi Mijia M365 Electric Scooter Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com

    Rullmotståndet ökar ju mer däcket flexar. Kör man med solida däck märker man det på att man tappar i acceleration och räckvidd. Motorn blir också betydligt varmare med solida hjul än med luft, men det bör man mest ha åtanke om man kör custom firmware.

    Skulle nog av den anledningen undvika däcken med större håligheter i.

    Ett tips för att få på däcken enklare (både solida och de med luft) är att du bara kokar dem i en halvtimme. Du behöver knappt verktyg för att få på dem då, utan de glider på endast med hjälp av handkraft. Nackdelen är lukten (man bör nog se till att vädra rätt ordentligt....) och att det blir lite stökigt. Ett par arbetshandskar av något slag rekommenderas, då däcken förstås blir varma.
     
    Last edited: 24 feb 2020
    Kjälke och Gargo gillar detta.
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    I min personliga mening så kommer "jag" aldrig att sätta på solida däck pga alla nackdelar.
    Gör som Bernard säger och koka först bara!. Använd en bra slang samt punkteringstejp så blir det nog bättre i längden.

    Men jag kanske ångrar mig efter ett par punkteringar :) Både jag och frugan åker ju 365 pro
     
    bernard gillar detta.
  19. KiFa

    KiFa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    [​IMG]

    Lyckades bränna min controller vid hård inbromsning i nedförsbacke, möttes av ett krispigt kretskort när jag öppnade scootern.
    Jag har beställt en ny controller och installerat denna, men möts av röd en blinkande batteriindikator när jag startar scootern.
    Motorn driver inte och jag kan endast växla mellan "ECO" och "D".
    När jag kopplar upp mig med Xiaomi Home-appen frågar den om jag vill uppgradera firmware, trycker man "Yes" så ser det ut att gå bra "Firmware installed", men inget skrivs till controllern då jag får samma fråga när jag startar om scootern och appen.

    M365_downg fastnar på "check ver" och ger inget svar.

    Någon som stött på liknande problem?
     
    Last edited: 28 feb 2020
  20. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej!
    Har också testat med st-link utan framgång, gick igenom hela processen utan några felmeddelanden eller något men så när jag jag kopplade upp mig så verkar det som att hardvaruflashen inte gått igenom.... hittar heller ingen referens till denna typ av problematik någonstans på nätet. Underligt men jag är nu inne på att byta ut hela moderkortet till ett som bekräftat har en lägre firmware installerat. Annars slut på idéer och man får väl börja förlika sig med tanken att köra runt på en trött jävla sparkcykel ‍♂️
     
    bernard gillar detta.