Swedbank och Sparbankerna - allmän diskussion

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av msandstedt, 15 jan 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är det med Swedbank? Jag kanske inbillar mig, men det är inte sällan man läser om driftstörningar som är så omfattande att betalkorten också slås ut: Bankkaoset har pågått i över tolv timmar

    Jag har haft Handelsbanken hur länge som helst, och kan inte komma ihåg senast de hade en så omfattande driftstörning. De har varit ruskigt stabila för min del vad gäller tjänsternas upptid (sedan är de bland de sämsta på att införa nya funktioner och utöka apparna).
     
    jnsson, hahadaoc och Corran_Horn gillar detta.
  2. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Fattar inte heller hur det kan vara så jäkla mycket problem. Sure om internetbanken är nere en kort stund, det är inte hela världen men när man inte ens kan betala med kort och det drabbar även butikskedjor som använder Swedbank så är det ju katastrofalt.

    13 timmar senare och det går fortfarande inte att logga in i appen..
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är ju samhällskritiska tjänster, i vilket fall någon myndighet borde träda in och dra dem i örat på något vis. Fast de kanske redan måste lämna in en rapport osv precis som operatörerna måste göra vid större driftstörningar till PTS.

    Det är lite samma sak när Swish är nere. Är ju allt annat än stabilt också, men har blivit en snudd på samhällskritisk tjänst, och då borde det ställas höga krav på tillgänglighet och driftsäkerhet.

    För Swish eller Swedbank etc. verkar det inte leda till några konsekvenser även vid långvariga driftstörningar, annat än att det möjligen ger lite dålig PR .
     
    fryguy och hahadaoc gillar detta.
  4. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Känns som de borde ha blivit anmälda rätt många gånger nu med tanke på problemen som varit, men det tar väl lång tid innan något händer (om det ens blir några tillrättavisningar överhuvudtaget).

    "Vi ber så mycket om ursäkt, ni som drabbats kan söka kompensation via vår kundtjänst". Det kanske räcker att köra på det när man är Sveriges största bank (?) och tappar man några kunder så märks det inte.
     
    bernard gillar detta.
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Lösningen stavas redundans. Varför ska hålla sig till en enda bank? Med Revolut, PFC, Rocker som man kan få ett gratis kort. Sen Curve ovanpå det. Sen att storbankerna kan ta betalt för internetbank + kort. För att citera VDn "vi är en bank som funnits i 200 år och vi är inget internetstartup", men det är just storbankerna som sitter med gamla system som är de mest sårbara.
     
    ac1976, bernard och chhans gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker det har varit Nordea mest:
    Störningar i Nordeas system - Pressen.se

    Sällan jag har haft strul med Swedbank. Men jag tror inte det går dra generella slutsatser. De flesta storbanker strular ibland.
    Men det skadar inte att ha några hundralappar i kontanter i plånboken för sånt här.:)

    Fast det blir ett moment 22 ibland då många butiker/inrättningar inte vill befatta sig med kontanter.

    Så vi är ett sårbart samhälle.
     
  7. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Håller med! Har precis skaffat Rocker för att ha ett extra kort och en livlina till. Då är jag i alla fall garderad mot de flesta situationerna.
     
    darkshippo och bernard gillar detta.
  8. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Håller med fullständigt, blir irriterand på alla som gnäller över att de inte kan betala med Swedbank.

    Är de så naiva att de tror att teknik aldrig strular?? Troligen samma gäng som inte har nånn krisberedskap hemma och blir helt ställda när strömmen går i 72h.

    Ha åtminstånde två helt olika kort, som ovan skriver finns det massor av gratis alternativ. Även lite cash är inte fel.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ja även jag har ett extra kort. Ett Eurocard. Sällan jag använder det men har det som en backup.
     
  10. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Fast det adresserar ju inte problemet i fråga.
    Jag har nog aldrig upplevt att mitt SEB-kort inte fungerar. Teknik kommer alltid att strula,men det finns en gräns för hur ofta det är okej om du betalat för en tjänst.

    I och med att samhället (tack gud) går ner och mer mot ett kontantfritt håll bör vi kunna lita på att vår bank iaf håller en god standard. Krisförberedelser eller inte. Speciellt i och med att den specifika banken vill att du bara ska använda deras kort.
    PS. Jag har inte Swedbank eller Sparbanken,så kan inte uttala mig om hur ofta detta inträffar.
     
  11. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag har tröttnat på Swedbank och tänker byta bank. Varför? Ja, punkterna ni diskuterar här är ju bara en del av det hela, men fan vad trött jag är på dem.
     
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Har haft Swedbank i säkert 15år. Aldrig varit med om att mitt kort inte fungerar på grund av teknisk fel hos banken. Slitet kort har nog hänt någon gång när man var yngre. Gammal kortterminal i någon butik har också hänt. Men då har kortet funkat på andra ställen som vanligt.
    Ska dock tilläggas att jag ganska ofta i alla fall även handlar med kontanter då vissa mindre butiker ibland ej accepterar kort för mindre summor, så kan ju ha haft väldigt tur med mitt kort.

    Edit. Jag tror att när man läser stora rubriker om störningar i banker ibland handlar det nog ofta om att man inte kan logga in på hemsidan/i appen och inte att alla betalkort slutat fungera.
    Att inte kunna logga in har jag upplevt några gånger, vilket förstås också kan orsaka mycket problem för många.
     
    Last edited: 16 feb 2020
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    SEB hade driftstörningar för inte så länge sedan:
    Driftstörningar hos SEB

    Huruvida Swedbank är sämre/bättre än andra storbanker vet jag inte.
    Upplever inte att det senaste strulet har fått mig att överväga att lämna Swedbank. Men skulle det bli mycket framöver så är det väl inte omöjligt att man ändrar inställning.
     
    drewN gillar detta.
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    För 5-8 år sen så kunde kunder med SEB inte handla på SL Access automaten. Så störningar förekommer hos alla banker. Den här tråden handlar inte om, "min bank är bättre än din bank". Mitt ICAbankkort slutade fungera när jag var i Turkiet. Är ICAbanken sämst då?
     
  15. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag har haft Swedbank sedan jag föddes men ska nu byta. Dels för att jag får bolån billigare någon annanstans men även för att jag tycker att Swedbank (gäller även övriga storbanker) går ut med att de har dyrare priser, sämre villkor på bolån osv för att de är en fullservicebank. Som konsument ska man förvänta sig att betala lite mer, enligt storbankerna.
    Det rimmar dåligt med att ens banktjänster är nere en hel dag och lite mer. Detta är inte heller första gången. Swedbank har tekniska problem ganska ofta och minst 1 gång per år. Kan dock inte minnas när det varade så här länge men allt från några timmar per år/halvdag är det alltid hos Swedbank.

    Det behövs fler banker i Sverige och ökad konkurrens. Hoppas på mindre banker kan komma in och ta stora marknadsdelar.
     
  16. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Nu svarar jag bara på din post, men jag hopps inte att någon läste mitt tidigare svar som "min bank är bättre än din". Jag var mer förvånad över att man inte skulle kunna förvänta sig att storbankerna håller sina tjänster stabila. (Ja, all teknik strular ibland).

    Var i behov av Revolut då jag behövde använda Apple Pay häromdagen och till min besvikelse stod det i appen att korten inte fungerade pga någon störning. Jag är säker på att detta händer alla banker/kortleverantörer, men jag förväntar mig att de ska hålla så god kvalitet som möjligt. Speciellt om de tar betalt för kortets fortsatta användning.

    Jag kommer förövrigt skaffa Sparbanken nu snart i och med bostadsköp och hade ett otroligt trevligt möte med en bankman där. Håller tummarna och får väl hålla Revolut-kortet småladdat så jag inte svälter ihjäl (vad är oddsen att båda strular samtidigt liksom?).
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Swedbank ger ~400% fler resultat om man googlar på "Driftstörning", så något kanske ligger i det.

    Swedbank driftstörning: Ungefär 40 300 resultat (0,27 sekunder)
    Nordea driftstörning: Ungefär 8 340 resultat (0,37 sekunder)
    Handelsbanken driftstörning: Ungefär 8 160 resultat (0,30 sekunder
    SEB driftstörning: Ungefär 4 570 resultat (0,27 sekunder)

    Det vore dock kul om det fanns ett verktyg som lät en se driftstörningar för de större bankerna inklusive Swish och dylika tjänster, så man på ett mer rättvist sätt kunde jämföra dem åt.
     
    Last edited: 16 feb 2020
    garpen0 gillar detta.
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER


    Downdetector

    Typ som den sidan?
     
  19. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag antar, men vet inte, att MSB är inblandade i driftstörningar hos banker då finansiella tjänster räknas till samhällsviktig verksamhet. Vet inte om det finns möjlighet att få ut något från dom? Samhällsviktig verksamhet
     
  20. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Nu verkar de flesta tjänsterna fungera hos Swedbank förutom aktiehandeln som inte fungerar som den ska
     
    bernard gillar detta.