Androidlur med Dual sim

Diskussion i 'Allmänt' startad av FireJennifer, 26 feb 2020.

Taggar:
  1. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag sliter mitt hår. Drar idag runt på en Google Pixel 2 XL (privat) och Samsung Galaxy S8 (jobbet) men är så otroligt trött på att släpa på två lurar. Skulle preciiiis klicka hem en ny Pixel 4 XL när jag inser att operatören jag har i både jobb och privat (tele2) inte har stöd för e-sim till den. Suck. Hade den funnits med dual sim för två fysiska sim-kort hade det ju vart enkelt.

    Frågan är egentligen vad jag ska ha under tiden? Jag har kollat på Samsung Galaxy S20 + men är inte sugen alls på Samsung. Älskar ju min pixel. Planen är kanske att köpa en med dual sim i väntan på antingen i höst när Google släpper nya.

    Vet inte när Tele2 någonsin får tummen ur att släppa e-sim för annat än iPhone och ev Samsung då.
    Vad vet vi? Vad har vi för bra lurar med dualsim tills jag kan ha pixel igen? :)
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan lätt få ut eSIM hos Tele2. Bara o gå till en Tele2 butik och säga att du vill ha ett e-SIM, då kommer du få ett eSIM QR kod och bara o lägga till det under inställningarna i Pixel telefonen. Jag köpte en Pixel 3a och tog ut ett eSIM (de frågade inte ens vilken telefon jag hade i den butik jag gick till). Däremot aktiverade jag aldrig den, men det finns folk här som har testat eSIM med Pixel telefoner från de olika stora operatörerna vi har. De enda är att operatören officiellt sett inte stödjer Pixel, men det går ändå bra o aktivera det
     
  3. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det så?! Det är precis sånt här jag vill veta. :) Hoppas på att det är fler som testat och kanske till och med kombon 4XL med Tele2 :)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara o gå in under de olika Pixel telefonernas subforum här på Swedroid så finns det redan trådar om detta
     
    FireJennifer gillar detta.
  5. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Pixel 3a med Tele2 e-sim här, funkar galant!
     
  6. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Såg detta nu!! Det är ju goda nyheter! Antar att Pixel 3a och Pixel 4 XL har samma teknik när de gäller detta. Hur fungerar själva bytet mellan korten? Jag har bara sett hur det fungerar på iPhones. Är det smidigt? :)
     
  7. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Ja precis, 3a/4 skall fungera på samma sätt. Du kan lägga till flera eSIM i listan, men endast ha 1 aktivt eSIM åt gången + ett aktivt fysiskt SIM. Sedan kan man givetvis välja vilket kort som skall hantera data och välja att bli tillfrågad varje gång man vill ringa/SMSa. När man sedan får ett samtal visas en text om vilken SIM som ringer.
     
  8. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Vad bra! Låter som att det inte bara fungerar bra utan även är väldigt smidigt? :D Kanske vågar mig på att beställa en ändå då.. :D Vilken operatör har du?
     
    Last edited: 3 mar 2020
  9. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Funkar ypperligt! Det enda dåliga är att man med Pixel inte kan ha olika ringsignaler på sina SIM-kort, till skillnad från Oneplus. Där går det att välja ringsignal per SIM. Blir lättare att höra när "jobbet ringer" kontra när det andra ringer. Däremot får man sig en bättre visuell visning med Pixel, som visar en text t.ex. Telenor, när ena kortet ringer jämfört med Oneplus som visar en pytteliten ikon som knappt går att se på avstånd.
    Jag kör Telenor som fysiskt SIM och Tele2 som eSIM.
     
  10. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Aha!!! Nice! :D De där med ringsignalerna kan man ju överleva ändå tänker jag.
    Spännande - ska fundera en sväng till men de lutar åt att jag kör på en 4 XL nu då. :D
     
  11. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    För er och alla andras nyfikna info så blev det en Pixel 4 XL och det fungerar fint med E-sim!
    Läste om många som hade problem med när de skulle lägga till e-sim dock. Jag hade samma problem, att plustecknet på Mobilnätverk inte syntes. Körde systemuppdateringarna och vips var den där. Dock hade jag inte tid just då och nästa gång jag gick in och kollade var plustecknet borta. Startade om telefonen och då kom den igen. Jättekonstigt! men nu funkar det. :D

    Glad som få! :)