Diskussion: Söker lite enkla "Smart Home" idéer.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 27 feb 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    För en tid sedan fick jag lite dille på "Smart Home" i min 45m² Brf. lägenhet på åttonde våningen. Inte mycket smart att hitta på här för att göra livet enklare annat än ha lite roligt. :P

    Jag började med:
    Trådlös väderstation.
    Google Nest Hub och Nest Mini, (absolutely love it!). <3
    Två Deltaco E27 lampor, styrd med Google Assistant över Wifi.
    En dubbel Deltaco Smart Plug, via Google Assistant över WiFi.
    Fjärrstyrd termometer på min inglasade balkong.
    Hadde från tidigare tre fjärrstyrda eluttag med fjärrkontroll.

    I dag har jag fjärrstyrning av fem olika ljuspunkter, elanslutning av/på till en Western Digital My Cloud NAS disk, och självklart det mesta Google Nest enhterna kan användas till av olika tjänster.

    Har en el.rullstol som är parkerad åtta våningar ned. Skulle gärna fjärrstyrd ladningen till den, typ ansluta ledningen innan jag lämnar den, och sen slå på ladningen några timmar innan den skall användas. Min WiFi räcker självklart inte dit, och jag har ingen aning hur man eventuellt kan lösa det...? Vore till stor nytta dock!

    Chromecast har varit på listan, men ligger än så länge på is då jag nästan inte ser på TV annat än nyheter på Brf.supplerade kanaler via coaxial, så det verkar vara mer till besvär än nytta.

    Jag har varit inne på en Andersson Robot Damsugare, liten och billig, men NetOnNet tillhadahåller inte nya borstar till den, så den ligger också på is.

    Har beställning på två enkla Deltaco Smart Plugs som har varit restnoterad en månad nu. Den ena skall styra ladaren till datorn, den andra är så långt göralös.

    Söker lite idéer på andra grejor, inga flera tusen kronors prylar, (behov finns ej per idag, typ dörrlås, termostat till innevärmen etc.), men för att experimentera lite och ha roligt.

    Vad gör ni som är "fullt utvecklade på området"?
     
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag är långt ifrån kunnig inom smarta hem, men angående fjärrstyrd laddning utanför Wifi så kanske denna tråden är intressant. Vi kan hoppas att @daspunner@daspunner vill lägga upp bilderna på swedroid också, så det blir enklare att följa mer exakt vad som är gjort. Dock kräver detta ett separat sim-kort, vilket kan vara en deal breaker.
     
    geobjork gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    geobjork gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Dumt nog så nämde jag inte att rullstolen är parkerat i barnvagnsförrådet, så allmenheten av brf. medlämmar har tillträde. Inte så att man skall misstänka alla för att stjäla, men om bara én smart jäkel förstår vad enheten är till för, och får lust på den, så tycker jag det är lite dyra grejor att bli av med.
    SIM kort laddat med gratis data, Wifog över Tres nät, har jag, men jag förstår nog att detta kanske inte ligger helt i min gata...

    Tackar för tips!
     
    Last edited: 27 feb 2020
  5. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Fjärrstyrda rullgardiner eller gardiner?
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag tänker att en digital våg vore en kul grej att skaffa.

    Dörrlås var du redan inne på i inlägget.

    Titthålsöga/kamera att sätta på insidan av dörren, så att man kan se på sin smartphone vem som står utanför dörren, har jag funderat på. Men aldrig hittat någon bra lösning.
     
    bernard gillar detta.
  7. andersg

    andersg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Dörrkamera /titthål.

    Ring Doorview Cam


    Webhallen.com


    Jag har en och är mycket nöjd.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag börjar fundera på om dessa Deltaco smartpluggarna kanske har gått ur produktion...? Två gånger har jag beställd den enkla och begge gångerna har dom tagit slut innan jag lyckades få någon, på Inet. Sen lot jag orderen ligga kvar även om det var en månads leveranstid. Den skulle komma in i dag, 28.02.2020. men då kom det upp "Försenad leverans". Samma på den med dubbla uttag. Detta kan väl inte bara bero på stor efterfråga?

    Lite frustrerande det här, jag har redan förberett jobb till båda, elförsörjning till datorn och automatiserad lampa på min nyligen inglasade balkong, (så jag kommer ifatt mina grannar som alla kör med lyse på balkongen).
    Är lite nyfiken på hur det fungerar med automatiseringen...

    Försenad leverans.png
     
    Last edited: 29 feb 2020
  9. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Till din balkong skulle jag föreslå Philips Hue LED-strip eller någon motsvarande.
    Jag satte två 3meters remsor i vårt uterum och är så nöjd.
    Solnedgång på savannen är perfekt mysljus på kvällen.
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja jag har kollat på lite olika alternativ, men i första omgång hadde jag tänkt hålla mig till samma tillverkare och system som jag redan har börjat med, för att redusera risken för att fallera. Det här med att "vara smart" är nytt för mig.

    Har iofs en ledig 5m ledstrip från Clas Ohlson, utan alla Philips Hue finesser :money: som jag kan köra via smartpluggen, men skall först se hur det funkar med en enkel lampa som redan är monterad på balkongen. Bara att sticka i anslutningen i pluggen.
    Btw. Mysljus har f.n. rätt så låg prioritet på min balkong. o_O:cool:
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    I mitt fall måste den sitta på insidan av dörren, dvs kolla ut genom titthålet, utan att synas från utsidan!
    Finns ett antal såna, men alla har en skärm monterade på sig, så man måste gå fram till dörren för att kolla. Ingen variant jag hittar erbjuder att faktiskt sända videoströmmen till en app.
     
    bernard gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I dag fick jag meddelande från Inet om att min order är i process att bli skickat. Ser dom har fått in 50 stycken i lager, skall bli interessant att se hur länge det varar...
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det här med "Smart Home" är (för mig) iofs lika roligt att experimentera med som det är nyttigt för att göra livet enklare, (som det heter på fackspråk).
    Per i dag ingår följande enheter, några nyinköpta och några hadde jag sen tidigare.

    Google Nest Hub + Mini 1490:-
    2 Smart lampor (Deltaco) 200:-
    2 Smart plugs enkel (Deltaco) 200:-
    1 Smart plug dubbel (Deltaco 200:-

    Andersson Väderstation 300:-
    Funk temp.station (Lidl) 100:-
    Trådat In/Out termometer. 100:-

    3 fjärruttag (Jula) 200:-
    Led list + strip (Ikea) 300:-

    Så här har jag konfigurerat och plasserat prylarna, och användandet är följande.

    Google Nest Hub + Mini utgör styrenheterna för smartprylarna, och används också som radio, TV, Youtube etc.

    Smartlampor, E27 WiFi, en i hallen och en i vardagsrummed. Båda är konfigurerat i vardagsrummet för att bara få ett pling i respons från Google Assistant.

    Smart plugs enkel, WiFi, en styr elförsörjningen till min dator, och en kallar jag för "Extra". Denna är inte definerad för något rum, flyttar rundt på den för att testa ut lite olika funktioner.

    Smart plug dubbel, styr en led list (Nattlampa) från Ikea, och elförsörjningen till en W.D NAS disk, My Cloud.

    Väderstation, (mer användbar än jag först trodde). Fjärrsensorn är monterat i ett strålskydd på utsidan av balkongen, dock är det lite svårt att få en realistisk temp.avläsning på sommaren når solen lyser på det mesta. Annars visar den mycket korrekta värden på barometertryck och luftfuktighet. Hyfsad väderprognos.

    Temperatur station, fjärrsensorn på inglasad balkong.
    Trådat In/Out termometer. Ute snsorn i frysen, inne enheten i kylskåpet.

    Fjärruttag, ett styr tre led listor, en i varje sektion i bokhyllen. Ett styr en ledlampa i datorhyllan/bordet, och ett styr en golvlampa i vardagsrummet. Mer lättsamt med fjärrkontrollen än med Google Assistant då det alltid styrs från där jag normalt sitter.

    Har också en tre meters ledstrip som skall monteras under kökskåpen, men det kräver lite fysiska ändringar, vill ta tid innan det genomförs.

    TV'n är inte prioriterat alls då den inte används sådär jättemycket.

    Vad annat "smart" kan man hitta på i en 45m² etta på åttonde våningen...?

    Google Home kartan ser ut såhär,

    Google Assistant Map.png
     
    N6290 och Ollie79 gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Smart kylskåp, smart toalett, något för dig? ;-)

    Titthålsöga/kamera vill jag slå ett slag för igen! Jag är riktigt sugen på att införskaffa en sån, om jag bara hittar rätt sort. Men det verkar väldigt svårt.

    Se min tråd i ämnet:
    Titthålskamera/dörröga med wifi och Android-app?

    Googlade runt lite ikväll och hittade denna, som först verkade intressant:
    Del 2: Ring Door View Cam - installation
    https://feber.se/pryl/sa-far-du-en-kamera-i-kikhalet-pa-lagenhetsdorren/399417/

    En kommentar på länk nummer två ovan sammanfattade ganska precis vad jag känner:
    "Ja, jag bor i hyresrätt så något som ser ut som det vanliga ögat på utsidan är ett krav för min del. Vore ju nice med app till så man kunde kolla i mobil/platta iofs. Det borde ju finnas kan man tycka..."

    Utifrån sett ska det inte synas att det är en kamera alltså. Oron för att den blir sönderslagen är ju ganska stor, liksom förbannade grannar som tror att de blir filmade.
    Därför verkar den som artiklarna ovan handlar om inte kvalificera tyvärr. Ser inte ut som att det går att bygga om den på något vettigt sätt utan att förstöra delen som sitter på utsidan, annars hade den lösningen med app och allt varit perfekt.

    Och till sist:
    Ett smart dörrlås, tror du att man får lov att installera det på sin lägenhetsdörr i ett flerbostadshus? Hyresrätt/bostadsrätt, vet inte om det spelar någon roll, men misstänker att tillstånd måste inhämtas i båda fallen, från hyresvärd eller bostadsrättsförening. Sen måste man också kolla med sitt försäkringsbolag så att de godkänner lösningen.
     
    geobjork gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kolla från 03:23 och framåt

    View: https://youtu.be/sy-bni9NcDs


    Bild skickas till app och enheten på insidan.
    Har man inte knack enheten på utsidan så ser titthålet ut som vilket som utifrån.[​IMG]
     
    N6290 och geobjork gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Smartprylar som kylskåp, toalett, rullgardiner, termostat (Brf. styrd), etc. är inte på min lista då kostnaden inte står i proportion till nyttan, (för mig).

    Smarta persienner kunde jag tänka mig, men vi fick precis nya isolerglasfönster i min Brf, med utanpåliggande persienner. Vet ej...?

    Betr. titthålskamera, huvudingången här är låst 24/7. Brf. installerade för en tid sedan ett smartsystem där besökande ringer på vid ingången, och min mobiltelefon ringer. Jag kan då tala med personen och sen öppna ytterdörren med mobilen. Ett titthålskamera på min lägenhetsdörr kan då inte motiveras med annat än nyfikenhet mot mina grannar.

    Smart dörrlås är rätt så aktuellt i mitt fall pga ålder och hälsa. Skulle man stupa så måste dörren brytas upp, det har varit några sådana fall i min Brf. då det inte finns centralnyckel. Å andra sidan, skulle man stupa,(medvetslös), är man väl inte i stånd till att öppna även om låsen är smart...?
    Jag har per i dag löst den saken med en nyckel på ett strategskt ställe, och informerat en granne. Kan också informera någon via telefon hur dom skall komma åt nyckelen. Dock kan inte detta räcknas som en permanent lösning. Vad jag vet så är det några som har fått smart lås monterat pga hemhjälpen.

    En fjärrstyrd av/på lösning av batteriladningen på min el.rullstol, åtta våningar ned, är överst på min lista i dag, men som jag skriver i ett tidigare inlägg här, dyr lösning som enkelt kan bli stulen.

    99 kronors smartplugs via WiFi är f.n. min favorit smartpryl. Sen tycker jag Google Nest Hub och Mini, eller motsvarande, skulle passa bra för de flesta hem som har WiFi, oberoende av om det är smart eller ej.
     
    N6290 gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Tack för ditt tips! Rent konkret gör denna produkt allting jag efterfrågade. Men recensioner och omdömen verkar lite svajiga, alltifrån väldigt dålig bildkvalitet, ingen möjlighet att se videoström (endast foton), till buggig app och brister såsom att wifi-uppkoppling slutar funka och att rörelsesensorn tidsvis lägger av. Några grejer kanske har rättats till, produkten släpptes 2018 och en del kan ju varit barnsjukdomar. Men känner mig tyvärr inte redo att slå till på denna. Synd att inte Nest eller något av de större företagen på denna marknad vill släppa något liknande :(

    Ser att den säljs på CDON, men antagligen billigare att importera.
    Har du en sån, eller vet du någon som äger just en sån?

    Finns det någon internationell standard beträffande storlek på "titthåls"-ögon och djupet på genomskärning av dörren? Funderar på om produkten skulle funka på en svensk dörr, klassisk säkerhetsdörr som de flesta lägenheter har ungefär samma av. Något omdöme från en svensk användare vore ju guld värt. Ska undersöka vidare.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ingen aning. Såg bara denna tråden och kände att jag har väl tid att googla lite så då gjorde jag det och hittade ovanstående.

    Läste om det där om foton men det står samtidigt att det är video som gäller.
     
    N6290 gillar detta.
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I början kände man sig lite dum när man satt ensam i rummet och talade till en lampa, men vad man vänjer sig snabbt! Och man lär sig lika snabbt att "älska" bekvämligheten.
    Köpte en billig lågstatus golvlampa, NOT, på IKEA för 149 kr. Utrustade den med en DELTACO LED-lampa E27 WiFI 9W dimbar, 99 kr, och en DELTACO LED-lampa GU10 WiFI 5W dimbar vit, 129 kr. Tot. 377:-
    Bästa och smartaste lampan jag nånsin haft bakom ryggen där jag sitter och kollar på TV:n eller datorn, läser och gör andra småtterier.
    Jag är nu heltänd på smartprylar!
    Not lampa Ikea.png
     
    Ollie79 gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Är det någon som har kunnskap/erfarenhet av denna Cleanmate S 850 dammsugaren? Den får hyfsade betyg i recensionerna.

    Robotdammsugare med många innovativa funktioner

    Då jag i utgångspunkten inte är i behov av robotdammsugare, 45m² lägenhet med rätt lite fri golvyta, så är 1790:- absolut max av vad jag är villig att spendera på en sådan. Har dock lust att prova en, kanske speciellt våtfunktionen (i köket).