[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har också blivit spammat med att byta och ignorerat det, nu gjorde jag som rodak ovan rekommenderade med jag fick inte välja när detta byte skulle ske, bara "ditt sim skickas"
    Får väl se om jag får något val senare :ehm:
     
    Clearminded och bernard gillar detta.
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Då har de ändrat rutinerna, jag kunde välja "så sent som möjligt" för ett par veckor sen. Inget sim skickades. Ska ändra mitt inlägg längre upp. Sorry för fel information.
     
    bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har Halebop som operatör men har en bekant som använder Vimla. I vår sms-konversation kan jag se att det står "Levererat" på alla sms jag skickat tidigare. Just nu är den bekantes telefon avstängd, och när jag skickar ett nytt sms så står det inte Levererat. Nu kan jag inte be den bekante att slå på telefonen just nu, för att se om det då ändras till "Levererat", men med största säkerhet är det så. Vimla stödjer alltså leveransrapporter, bara inte för sina egna kunder.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Hur vet du att det andra sim-kortet tillhörde någon annan? Kan det inte bara ha varit ett random sim-kort, kanske oaktiverat/blankt, som följde med? Dvs ej knutet till abonnemang eller telefonnummer.
    Funderar mest på om du startade upp det andra sim-kortet och märkte att du kom in på någon annans abonnemang.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har ni för telefoner?
     
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det var inte alls någon kritik mot ditt inlägg! ber om ursäkt om det uppfattades så, du skrev hur det funkade för dig så det är helt lugnt! :)
    Blir mest störd på Vimla, nu hoppas jag bara att det funkar lika bra med 2.0 som mitt nuvarande!
     
    rodak gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Nu har Vimla svarat i tråden på inlägget:

    Vimla_Felix svarade
    Hej xxxxxx,

    Det är väldigt bekymrande om du har fått någon annans SIM-kort och jag kommer att undersöka det på största allvar, speciellt eftersom personer med skyddad idnetit erbjuds inte abonnemang hos oss. Vi systemet kan vi endast skicka ut SIM-kort till adressen användare själv har bekräftad underflyttprocessen. Jag har skickat dig PM med mer info och frågor och ser fram emot ditt svar!

    Community Manager @ Vimla!

    Jag skrev om samma händelse i en annan Vimla-tråd här på Swedroid. Sannolikt är det Vimla lyckats göra en integritetsincident enligt lagen om elektronisk kommunikation (LEK), och Vimla måste därför anmäla sig själva och händelsen till Post- och Telestyrelsen. (I vanliga fall hade det varit en personuppgiftsincident enligt dataskyddsförordningen, GDPR också, men LEK väger tyngre än GDPR, varför det räcker med anmälan till PTS, det behövs ingen anmälan till Datainspektionen, som ju handhar GDPR-frågor).

    Han säger att systemet endast kan skicka sim-kort till den adress användaren uppgett. Frågan är om skulden ligger hos Vimla, eller hos en underleverantör som trycker sim-korten och sen förpackar dom i ett kuvert för leverans?
    Skulle inte förvåna om Vimlas system sjabblat till det igen, typ råkat göra någon extra radbrytning i ett Excel-dokument som levereras till underleverantören, eller annan liten miss, så att kombinationen rätt namn/adress och simkortsnummer hamnat på olika rader.

    Vimla erbjuder inte abonnemang till personer med skyddad identitet? Det måste vara ganska unikt bland svenska operatörer, eller? Tråkigt om den andra personen får problem nu, kanske tvingas ifrån Vimla om de nu upptäckt att de inte borde ha gett honom/henne abonnemanget från första början.
    Alla som har skyddad identitet (samlingsnamn för sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter) tas bort från SPAR, statens personadressregister. Man syns därför inte på Ratsit och liknande sidor. Om Vimla har en tjänst där de matar in ett personnummer och automatiskt får fram namn, adress och andra personuppgifter - en sån tjänst har många företag - då borde de ha upptäckt från början att personen inte finns med under det uppgivna personnumret, och då anat att personen har skyddad identitet eller uppgett fel personnummer. Märklig historia.
     
    induktion, NiklasO och svenix gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har Pixel 3a. Han har Galaxy S6 eller S7 (lite osäker).
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Verkar som att det har skett igen...

    Brådskande! Jag har fått en annan kunds simkort.

    Även svaren som ges i denna tråd verkar vara lite oroväckande. För några månader sedan sa man att man testade VoLTE, att det fungerade och det bara var några tillverkare som man behövde testa. Nu ska man jobba på att fixa kortbetalningar, för ett system som man nyligen bytt till...

    Spännande att en operatör ändå kan engagera så mycket, utan att man är kund.
     
    Last edited: 28 feb 2020
    Clearminded, induktion och svenix gillar detta.
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Är ju helt sjukt.
    Vet att tjejens mamma bytt till Vimla 2.0, får hoppas att hon får korrekt simkort.

    Detta är ju inte ok på något sätt. Att rätt nummer står på kuvertet men att det egentligen är ett annat nummer.

    Vimla har verkligen stora problem nu...
     
    induktion och svenix gillar detta.
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Dags att lämna det sjunkande skeppet?
     
    induktion och svenix gillar detta.
  12. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER


    Vimla har inga problem :sealed:
    Dom har så många som gillar dom, även om dom som nyss bytt måste byta igen :scared:
    Om det kommer bort eller ej funkar och är utan mobil en vecka eller 2. :eek:
    Dom älskar vimla ändå, :P
    Du får ju 5Gb extra data när du byter (som för dom flesta Vimla tar tillbaks efter 1år) :innocent:
    Dom lever gott på rätt ställd fråga och vara årets operatör 10x i rad och pumpa ut det som reklamen.
     
    night77, induktion och svenix gillar detta.
  13. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Hoppsan! vem ska dom skylla på nu? när sim-korten försvann var det lägligt Postnords fel när alla missade sim-kort inte dök upp, tills det kom fram att det var vist fel i Vimlas system med underleverantör.
    Hoppas dom rapporterar sig själva för det här är illa.

    Fått två simkort, fel nummer på båda. Någon har använt mitt abonnemang.
    Fått två simkort, fel nummer på båda. Någon har använt mitt abonnemang.

    Brådskande! Jag har fått en annan kunds simkort.
    Brådskande! Jag har fått en annan kunds simkort.
     
    night77, Clearminded, induktion och 3 andra gillar detta.
  14. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    induktion och svenix gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses! Detta var oerhört olyckligt, men att vänta om fler är drabbade. Förr eller senare är det dömt att missbrukas och nu har vi sett ett första exempel på det.

    De borde överväga att göra som vissa banker, och skicka en PIN-kod i ett separat kuvert med någon dags mellanrum, eller bara skicka rekommenderat, så mottagaren behöver legitimera sig för att hämta ut kortet.
     
    induktion, svenix, katho och 2 andra gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En bra lösning är ju annars att man måste aktivera simkortet själv. Så har ju, mig veterligen, några av våra andra operatörer. Bland annat Tre, men har även för mig att Tele2 kräver manuell aktivering. Det är ju en bättre lösning.

    Men viktigast av allt är ju ändå att rätt simkort når rätt person. Enstaka misstag kan väl alltid ske, men nu är det ju fler än ett misstag.
     
    induktion, KTM, svenix och 2 andra gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja jissus vilken soppa detta har blivit med SIM-korten o det
     
    induktion och svenix gillar detta.
  18. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Något stämmer inte känns det som. Personen skriver att det debiterats 2400 kr. En månadsbetalning hos vimla kan max komma upp i 1000 kr totalt. Så den som fått personens kort ska inte kunna debitera det för så mycket som påstås. Undantagsvis kan gränsen höjas men det görs manuellt på begäran till supporten.
     
    Kingson, katho, Asawi och 1 annan gillar detta.
  19. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Ja skumt är det, summan kanske är 240 och blev en nolla för mycket eller så har kunden ändrat nivån, det är ju en befintlig kund som fått nytt kort men vi lär väl inte få svar det, den förra incidenten fortsatte i pm
     
    induktion, svenix och bernard gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Skrämmande om detta stämmer.. Sådant får ju bara inte ske!
    Men jag tycker detta är märkligt, dels för att man inte kan nyttja vimla över 1000:- i månaden, så det där med 2400:- stämmer inte.
    Samt att även om det nyttjas för så lite som 10kr så får ju Vimla stå för det eftersom det är dom som är boven i dramat.
    Det andra som är det riktigt suspekta, är att om man får någon annans simkort, så är det ju flera veckor kvar innan dom aktiverar det. Då är det ju bara att gå in på www.vimla.se/byt-dag och flytta fram bytet en månad. Och då kan den som fått ditt simkort fel inte använda ditt simkort eftersom det är inaktiverat, således ingen ko på isen Där efter får man kontakta Vimla så skickar dom ut ett nytt. Rätt simkort då förhoppningsvis :D

    Sedan kan man fundera på om det är så att dom skickar ut fel simkort ?
    Eller om dom skickar rätt simkort men där efter gör något galet och synkar simkorten fel med fel abonnent.

    Jag tror på det sistnämnda :(o_Oo_Oo_Oo_O
     
    katho och bernard gillar detta.