Stämpla arbetstid hemifrån webbläsare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av FRS05, 1 mar 2020.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har en liten märklig fråga. Det är såhär att vi har ett tidsrapporteringssystem som vi kan komma åt från webben. Där kan vi klarmarka tider, ändra arbetstider osv. Det finns även enbart en stämplingsdel med en egen länk. När man öppnar den länken så kommer den aldrig in på sidan. Antar att det på något sätt är inställt så inte detta ska kunna göras på distans. Finns det något sätt att komma runt detta?

    Anledningen till jag vill använda detta är att jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats. Många gånger jobbar man långt borta från stämplingsklocka/dator. Vill då kunna gå till omklädningsrummet direkt utan att behöva gå en lång väg till stämplingsklocka/dator för att bespara mig min fritid. Hade varit skönt att bara plocka upp mobilen snabbt i omklädningsrummet och stämpla ut.

    Vårat tidsrapporteringssystem kommer jag åt via telefonen men där är det omständligt att lägga in tid. Så vill snabbt kunna komma in enbart på stämplingsdelen. Men den verkar spärrad på något sätt och bara fungera på datorerna på jobbet. Finns det något sätt att komma runt detta?
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Har ni VPN så kanske det kan funka.
     
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hur då? Dålig koll på vad VPN är och vad du menar med det? Förklara för någon som inte förstår
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    VPN, Virtuel Privat Network, är ett sätt att fejka som att man är på ett annat nätverk.

    På vårt jobb måste man tex ha VPN för att komma åt vissa saker när man jobbar hemifrån. Genom att koppla upp mig via VPN så "lurar" jag nätverket att tro att min dator befinner sig på nätverket på sajten.

    VPN hos företag tillhandahålls av IT på företaget.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din ursprungliga fråga, jag kanske läser in för mycket i den men låter som att du inte vill prata med företaget om det du vill göra. Men eftersom VPN access ändå ges ut av företaget så borde du kanske kolla med IT först varför du inte kommer åt stämplingsfunktionen.
     
  5. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Då är jag med. Tror inte de vill dela VPN till mig. Jag är en simpel arbetare. Folk skulle nog fuska om de fick tillgång till något sådant. Jag skulle dock aldrig fuska med något sådant. Går även att se när jag går ut i grinden som loggas med taggen så lönlöst att försöka fuska.

    Tänkte bara om det gick att komma runt på något smidigt sätt. Men då behöver jag VPN av jobbet och då kan vi glömma det
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Har du access/använder ni Citrix workspace?
    Länken är som skrevs ovan, bara tillgänglig innanför erat nät. Så först behöver du koppla upp dig mot företagsmiljön på något vis. Den är således inte publicerad externt gissar jag.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Du hade ju kunnat argumentera för din sak och be dem sätta upp en stämplingsklocka vid omklädningsrummet istället.
     
    chraist gillar detta.
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kan du inte lösa det som är omständigt med det ist om det ändå går att lägga in på telefon?
     
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag vill kunna logga in/ut från jobbet snabbt och smidigt. Lika smidigt som man gör med tag eller att bara trycka in anställningsnummer/lösenord och sedan ut/in. Ska man göra där det går att göra nu ska man först logga in ett system. Sedan trycka fram lite grejer och kommentera stämplingen med lite text.
     
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Visst kan jag det. Men lite av det roliga är med att ha det på telefon. Känns lite modernare och så kan man imponera på kollegorna
     
  11. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Nopp, använder inte citrex.

    Det finns så att säga 2 länkar. 1 som du kommer till hela vårt stämplingssystem. Sen 1 länk där man kan komma in på bara stämplingsfunktionen men den fungerar inte att trycka in i webbläsaren. Den länken fungerar bara från våra datorer på jobbet.
     
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    hmm kanske går att snoka trafiken på vad det är för anrop som görs när informationen postas eller automatisera vissa delar av processen så det blir ett smidigare flöde men spånar väldigt mycket ganska ny på det själv så kanske inte alls så enkelt...
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Remote desktop from telefonen till datorn hade kanske gått och få till... Då hade du kunnat styra din dator från telefonen.

    En annan tanke köra Autoit och göra ett skript som alltid stämpla vid ett viss klockslag. Skulle det bli tokigt vid något tillfälle så får du väl korrigera nästa gång du är vid din dator.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Folk ovan har pratat om VPN-tunnlar och liknande. Men det råkar inte vara så att din arbetsplats har ett wifi-nätverk? Kan du logga in på wifi-nätverket med din telefon, och se om du då kommer åt tidsstämplingsdelen? Kan ju vara så enkelt.
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Värt att tänka på är att vissa arbetsplatser har olika nät för olika enheter/system, för att hålla isär egna mobiler etc. från datorer och system på arbetsplatsen.
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Tänk på att företaget äger tidrapporteringssystemet och nätverket och om du tar dig in där på ett sätt de ej godkänt kan det räknas som intrång, så om du är rädd om ditt jobb bör du antingen be om lov att göra detta eller bara låta bli, men det avgör du givetvis själv.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    How sensible of your kind
     
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Såna är vi, ibland känner man sig lite väl inlåst, men det är ganska smart ändå.
    Har varit med om raka motsatsen också, fritt blås på hela nätverket från gäst-wifi. :D
     
  19. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Ja, du har rätt. Vill inte göra något olagligt så att säga.
     
  20. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag ska testa att logga in på wifi och se om det går där över. Annars lägger jag ner projektet. Har inte lagt till mig på wifi för jag vill inte att företaget på något sätt ska kunna snoka på min mobil.