Den stora datortråden - allt om datorköp och uppgraderingar osv

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Ascii, 22 jun 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det kan väl ses som en användarvänlig version av Debian. Där man får prestandan och stabiliteten, member manjaro har lite problem med de då det rullas ut uppdateringar oftare som inte testat lika mkt.

    Brist på skrivbords miljöer är en brist helt klart tror dock att der medvetna om det och med tanke på att de har kika stort användar community som manjaro så tror det borde hända rätt snart.

    Manjaro från stock är helt klart snyggare med mörkt grått och amd gröna accenter men tror de går are ordna ganska läst om. Man gör om temat lite i mx Linux.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kan säga som så att ligger du på stable dvs standard för uppdateringar i Manjaro är det helt stabilt. Kör själv testing branchen och har inte haft ett enda bekymmer.

    Men som sagt Linux mint Debian edition finns med som alternativ till Mx Linux. Kanske ett bättre val om man vill kunna byta desktop miljö / window manager förutsatt att den fortfarande är aktiv.
     
    Last edited: 7 mar 2020
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Föredrar nog inte ständiga uppdateringar risken för buggar blir då större.

    Men när jag väl rensat mitt ssd och fört över alla filer till en Anna hdd ska jag nog testa båda kanske. Men meb måste finnas en anledning att mx ökar och manjaro minskar.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nyhetens behag ;-) Samma trend varje gång något nytt kommer. Men du gör absolut rätt att testa lite olika och även köra de ett tag för att faktiskt kunna se skillnaderna just vid användning.
     
    bernard gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men ja utseende mässigt väger tungt till manjaros fördel, är kanske ännu mer lätt att använda också. Men jag måste också påminna mig själv varför jag väljer att efter att lämna Windows efter 26 år troget användande. Jag är helt enkelt trött på instabiliten och buggar och vägrar det till mx fördel.
     
    chraist gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kollar på andra Linux distar baserade på Debian, Deepin verkar intressant... ska kolla på youtube videos...om det... det enda frågetecknet är väl kanske telemetri om det nu är någon sådan.. får undersöka det närmare.. men på ytan verkar det intressant ska kolla på youtube och se vad linux experterna har att säga om det jämfört med andra distar.


    View: https://youtu.be/1TeIvzMJRjg
     
    Last edited: 10 mar 2020
    bernard gillar detta.
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om jag inte minns helt fel är deras appstore väldigt begränsad i utbudet av appar. Pratades om deepin i poden trevlig mjukvara. Ska se om jag hittar det avsnittet.

    Edit; Stryk det hela, det var ElementaryOS jag tänkte på :-)
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    vill som sagt gå ifrån windows... men jag har PC... nu var det iofs säkert 10 år sedan jag kolla...men hur funkar hackingtosh idag ? har dom gjort det ännu svårare ? och om man fått det att funka funkar det stabilt ?

    Linux kommer nog tillgodose mina behov förutom när det gäller ljud produktion/inspelning... vore ju guld om man kunde köra mac os... men.. antar att det inte är så lätt. Nån som har koll ?

    Reaper som jag trodde hade stöd för linux verkar inte längre vara under utveckling endast en "experimentell" version finns.
     
  9. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Precis köpt nytt nätagg, kylare och chassi. Kopplat i allt men när jag sätter i strömsladden så lyser både moderkort och grafikkort men inget händer när jag trycket på startknappen. Datorn startar inte? Jag har testat att koppla om pwr och reset pinsen men inget tycks fungera. Någon som har tips?

    Annars blir det inet imorgon...
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter som om nätagget är dött.
     
  11. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Men det lyser ju i datorn när jag sätter i strömsladden till nätagget? Och nätagget är helt nytt...
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    För Linux känns ändå Ubuntu som ett säkert kort.
    Bäst tyckte jag var Pardus Linux:
    Pardus (operating system) - Wikipedia

    Alla codecs var förinstallerat med mera. Men Turkarna ändrade inriktning på projektet rätt abrupt så numera vet jag inte riktigt vart det tog vägen.

    Ubuntu är ändå störst och hyfsat lätt att få hjälp.
    Men för egen del kör jag numera Windows. Inte perfekt men..

    Edit:
    Dell har ett litet utbud av Ubuntu datorer:
    Bärbar 15-tums dator Inspiron 3000 med de senaste processorerna | Dell Sverige
     
    Last edited: 18 mar 2020
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns det en startknapp på själva moderkortet? Om ja, testa o tryck på den. För övrigt kan du ju fått en DOA enhet
     
  14. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tyvärr ingen startknapp. Läst att de ska gå att "tjuvkoppla" där pwr kabeln sitter med typ en skruvmejsel. Vågar inte testa, är rädd för att få en ordentlig stöt hehe.
     
  15. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Fungerade inte att starta med skruvmejsel. Kanske är nätagget ändå, ska testa med det gamla imorgon.
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vill passa på att tipsa att appen Authy nu finns officiellt till Linux i form av Snap.
    Har själv kört windowsversionen med hjälp av Electron alternativt wine tidigare och slipper numera det. Testat och fungerar fint på Manjaro.
    Authy Desktop now available in Beta for Linux - Authy
     
    svenix gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter under veckan när jag provat på lite olika Linux Distros. Som bekant så vill jag röra mig ifrån windows, av många anledningar, men det främsta skälet är att jag anser windows vara ett sjunkade skepp,nu har det under veckan visat ett nytt gränsnitt som jag antar blir till bättre, mend grundläggande problemet är fortfarande att windows är baserat på Monolithic Kernel något som framförallt förr i tiden innebar betyande prestanda vinster, Mac os är baserat på microkernel som i teorin är lite långsammare men också mer stabilt det är mer modulärt dvs hänger sig en modul i systemet hänger sig bara den modulen och startas om till skillnad från windows där det blir BSOD.
    Detta kommer man inte ifrån och det märks inte minst att de år 2020 fortfarande har problem med BSODS.

    Windows uppdateringarna dom skickar ut nuförtiden är ej kvalitetsäkrade som förut, utan de skickar ut allt som om vi alla vore ansluta till deras beta channel, och de tar inget ansvar för alla de konsekvenser det innebär, frågar ni mig blev windows trasigt på riktigt med meltdown och spectre patcharna efter det har windows blivit allt sämre och många likt mig känner sig ej villiga att stödja windows, jag skäms helt enkelt för att använda windows i dessa tider.

    Ska börja med att säga att jag är i stort sett grön gällande linux har väldigt begränsande kunskaper men har försökt lära mig en hel del nu den senaste veckan.

    Nu var det länge sedan jag provade linux ca 2013 var det senaste gången, sedan dess har det hänt mkt har jag märkt det har helt klat blivit enklare att använda och framförallt har det blivit mindre terminal baserat. Att möjligheten finns att använda terminalen till allt tycker jag absolut är en bra möjlighet men jag anser att det är bakåtsträvande att ha de som något sorts krav att man ska behärska terminalen och alla komandon. Tror denna bakåtsträvande anda att man måste använda terminalen har varit dåligt för utvecklingen för Linux och helt klat skrämt bort många av de mindre avancerande användarna.

    2020 visar det sig när jag provar Linux att man inte behöver använda terminalen lika mkt.
    Men man kommer dessvärre inte ifrån det helt.

    De distros jag har provat nu i veckan är Mx Linux, Mint Linux, Deepin och ubuntu, jag kunde dessvärre ej prova Manjaro då bootdisken vägrade starta... så jag såg några videos på youtube istället och kunde konstatera att den har rätt många likheter med mx linux fast med KDE.

    Innan jag började prova så var det igentligen Deepin som jag trodde var den jag skulle gilla bäst, helt enkelt pga av utseendet och även prestandan verkar bra (baserat på debian). Deepin är verkligen i en helt nivå vad det gäller gränsnitt. Deepin föll på att deras pakethanterare som förvisso är väldigt snygg rent innehållsmässigt är värdelös, förutom få appar, de flesta stora man kan vänta sig tex plex och brave browser osv finns där men framförallt är det gamla och utdaterade versioner, så helt värdelöst...

    Mx Linux hade ett bedrövligt gränsnitt det ser ut som jag är tillbaka i windows xp...
    Att det nu skulle vara den mest populära distron känns märkligt med tankde på att gränsnittet borde skrämma bort de flesta tycker man. Men det finns något som är väldigt bra med MX Linux som jag tror folk använder den, deras pakethanterare är mycket bra innehåller många appar som framförallt är upptaderade. Även flatpak finns integrerat med pakethanteraren smidigt...
    Men för mig faller MX linux på gränsnnitet..jag provade att installera KDE plasma man men upplvelde inte prestandan perfekt speciellt inte i animationer. Deepins gränsnitt känndes med förfinat och polerat...

    Mint Linux var nog igentligen den jag kännde mig mest hemma i.. pakethanteraren hade rätt bra med updpaterade appar... tex qbittorrent.. men även om jag körde cinamon så känns de fortfarande som windows xp jämfört med deepin.

    Sist provade jag ubuntu, här känns det som tiden stannat, utseendet överlag känns väldigt utdaterat, pakethanteraren har inget imponerande utbud heller till min stora förvåning av de jag testat har mx linux absolut bäst app utbud om man räknar med att de har flatpaks också i pakethanteraren.

    Det var synd att jag inte fick möjlighet att prova Manjaro... gillade deras filosofi med rullande uppdateringar på appar..

    Problem med drivrutiner är fortfarnde ett faktum för linux även 2020, man får nöjja sig i för de mesta med "generic" drivrutiner, tex min mus kan jag ej ställa in vad alla knappar ska göra osv...
    Grafikkortet använder någon form av allmän drivrutin som knappast är bäst optimerat till mitt grafikkort utan man ska nog vara glad om man får en bild och sedan inte mer än så.

    Så ni kanske undrar kommer jag fortsätta med Linux eller kommer jag gå tillbaka till Windows ?
    Jag kommer imorgon gå tillbaka till windows, generellt var Linux av de distos jag testat i regel en stor besvikelse, rent utseendemässigt så känns det som Deepin är igentligen det enda som kan mäta sig med ett mordernt OS tex mac os eller windows. Men det slutar inte där rent användarmässigt är Linux dessvärre fortfarande en katastrof, och jag tror det har att göra med att det är för mycket bakåtsträvande tänk i hela linux gemenskapen. Många tror jag vill att det ska vara som det alltid varit att det inte ska var något för icke avanderande användare, därför måste man än idag använda sig av terminalen tex..

    Men förutom allmänt dåligt utbud av appar jämfört med windows och mac så faller Linux på en enda punkt enligt mig... Och jag tror problemet bottnar sig i politik och ren filosofi... jag förstår dilemmat men problemet är fortfarande att de igentligen inte finns någon centrerad repository/databas där ALLA appar finns tillgänliga, det är här vikten av att ha en bra pakethanterare kommer in som tex MX Linux (för man har alltid flatpak i värsta fall om man inte hittar något), men finns inte appen du söker i din pakethanterares repository/databas så blir det snabbt till ett fullständigt elände att använda, och det är här nybörjare kör fast direkt, finns det inte i din pakethanterare måste du installera appar via terminalen, oftast att du första googlar på den appen du vill installera, tex qbitorrent, har du tur finns det någon guide tilll din distro och exakt vad du ska skriva i terminalen, du kan copy pastea i terminalen och om du har tur så funkar de om du har tur. Har du mindre tur händer inget alls, och du har förmodligen bara skräpat ner systemet och du har igentligen ingen aning om hur du återställer det, så att anvädna terminalen är alltid en stor risk om du igentligen vet vad du skriver, även om du funkar att bara copy paste, men blir det problem blir det svårt att återställa. Jag råkade ut för det när jag följade OVPNs Debian guide för att installera OVPN... via terminalen..efter det spåra hela min nätverks stack ur och jag fick inte igång internet igen..försökte radera alla anslutningar till nätverkskortet manuellt... slutade med att jag fick installera om systemet...

    Ett annat återkommande eländet är "dependency-helvetet" om du ska installera något via terminalen så kan programmet kräva att du ska ha redan förinstallerade paket...denna lista kan igentligen göras evighetslång beroende på program... Så jag detta är så klart skrattrertande hur svårt det är att intsallera program på Linux. Jag förstår att det finns fördelar med alla dessa tillvägagångsätt att det kanske ökar säkerheten, men det känns skrattredande att det inte ska bara vara att ladda hem en jävla fil och sedan installera den som på windows och mac, så detta är ett mycket grundläggande problem med linux som jag tror dessvärre drunkar i en bakåtsträvande elitistiskt kultur. Det finns helt enkelt stora krafeter I Linux sfären som inte vill göra Linux lätt att använda.

    Konceptet med pakethanterare tycker jag är bra, men jag tycker att alla linux distros ska ha en och samma där man på ett mycket enkelt sätt kan välja vilka databaser man vill ansluta till, idag är det helt enkelt ett elände... och kräver mkt googlade för de mest triviala saker...
    Jag tycker ändå Windows har gjort det på ett bättre sätt, de har ju också något som skulle kunna liknas vid en pakethanterare i form av microsoft store, skulle jag installera plex via en exe fil via sideload kommer den fortfarande vara installerade enligt microsoftstore men framförallt den stora fördelen är att programen uppdaterar sig själv man behöver inte längre uppdatera dom manuellt då det görs i bakgruden, så jag tycker microsoft går åt rätt håll, om nu ryktena om att de ska gå över till Linux core tror jag det kan bli riktigt bra, Men som det är nu känns det som Linux har lång väg att gå innan de skulle kunna ersätta de kommersiella alterantiven windows och mac os. Deepin och Clear OS är väl dom som jag tror möjligtvis skulle kunna vara något som den stora massan skulle kunna klara av att använda, men det kommer förmodligen dröjja minsta 3-4 år också.

    Så som det känns nu är Mac os helt klart det bästa Oset det är baserat på Microkernel, hänger sig aldrig, är snyggast... Jag skulle väldigt gärna gå över till Mac os, men det funar inte med PC, jag har nyss byggt min egen PC dessutom (ryzen 5 3600 med 12 GB ram) , och har alltid velat bygga min egna datorer då det är mest prisvärt, Och varken priserna eller hårdvaran intressrar mig av apple...så just nu finner jag inga andra alernativ än att krypa till korset och gå tillbaka till windows... det positiva är åtminstonde att jag får en ny fräsh install av windows 10 som jag tror kommer vara bra för datorn, då den jag hade innan ar nog sönder patchad har kört windows 10 sedan dag 1 när den kom och jag minns faktiskt inte om jag gjorde en clean install från windows 8 eller om jag bara upgraderade tror jag uppgraderade... Så det var kul att få lära sig lite om Linux var som sagt var helt grön men har lärt mig en hel del denna veckan ändå tillräckligt mycket för att jag ska kunna fatta beslut om att linux fortfarande har lång väg att gå på många punkter inte minst gällande drivrutiner och pakethanterande och mer centralaliserade repositories.
     
    Leo83 gillar detta.
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Har en gammal skorv med en i7-3770 CPU och ett GTX 680.
    Hade det gjort någon nytta för den att kasta i ett lite fräschare grafikkort, typ. 1660, 1650 Super. Eller är det bättre att bara pensioner den och ersätta rubbet?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 23 mar 2020
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Nr. 2 där ser rimligt ut, och finns lokalt på Netonnet.
    Eftersom jag inte är en seriös datorbyggare så är min backup att köpa något färdigt, i stil med:
    Spel- & familjedator med GTX 1660-grafik & 512 GB SSD