Fråga: Laddplatta vs. Buds vs. Adapter

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av RURAL, 14 mar 2020.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    OK så jag vill kunna ladda min telefon overnight men och samtidigt somna till en ljudbok. Hur jag löst det tidigare? I med laddaren och i med 3.5mm-lurarna bara. Hur jag ska lösa det nu är oklarare då min nya telefon kör laddning och hörlur i samma port. Det finns ju som jag ser det tre alternativ:

    1. Köpa en platta för trådlös laddning vilket lämnar USB-porten fri för mina medföljande hörlurar.

    2. Köpa ett par Buds. Det är ju dyrare än laddplatta och jag skulle inte använda Budsen utanför sängen.

    3. Köpa billig adapter som ger mig båda portarna i ett liksom. Oklart om en sådan typ av adapter påverkar laddningskvaliteten negativt? Minns när jag senast experimenterade med en laddsladd som ej var native: batteriet laddade mycket illa.

    Så hur hade ni gjort?
     
  2. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ska du ladda när du sover så kvittar det väl om det tar 5 timmar att ladda fullt (inte för jag tror det skulle ta så lång tid även om det laddade långsammare)?
     
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt varit med om en sladd som bara orkade ladda upp till 72% och stannade där. Jag har den kvar om du vill ha den! Den är 2 meter lång och kostade 49 kronor.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Köp Buds, så kör jag för samma ändamål.
     
    RURAL gillar detta.
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Buds är ju med minst sladdiga alternativet. Ingen hörlurarssladd som ligger tvärs över kudden / sängen och telefonen på laddning på bordet bredvid. Dock så även det dyraste alternativet. Också litet av en chansning då mina öron inte alltid trivs med in-ears. De jag fick med telefonen funkar sådär men de kom ju så att säga på köpet så det är OK. Vore synd att köpa ett par Buds för 1000 kronor om öronen spottar ut dem.
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Exakt, men det är så värt det. Tycker Buds sitter som en smäck. Det brukar inte vanliga in-ear göra (typ Apple) på mig.
     
    RURAL gillar detta.
  7. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Finns ju BT-adaptrar också med hörlursuttag. Sån kör jag med. Tipsar gärna om ett märke som heter Fiio som har vettiga komponenter och låter bra utan att du känner dej rånad.

    Sån har jag:
    FiiO BTR3 - Bluetooth Headphone AMP

    Dubblar även som ett trådat ljudkort, kan ladda samtidigt som du lyssnar (det är inte alla som kan det och de som kan har ofta störande "brumljud" under laddning) och som jag nämnde ovan bra ljud, tror den klarar nästan samtliga BT-ljudcodec som finns. Klarar även att driva mina stora lurar betydligt bättre än telefonen.
     
    RURAL gillar detta.
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har köpt ett par true wireless från Webhallen, Philips nåntingnånting. Verkar fungera bra. Kan dessutom använda en i taget vilket räcker för mina sömnbehovet. Gillar att ha ett öra aktivt för eventuella ljud i och utanför lägenheten.

    En sak jag undrar över är om det räcker med sleep timer på den ljudapp jag lyssnar från för att hörlurarna automatiskt ska stänga av sig eller om jag bör sätta en timer på hela Bluetoothanslutningen? I den bästa av världar hinner jag ju manuellt stänga av hörluren innan jag somnar men olyckor händer ju.
     
    katho gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte de stänger av automatiskt om hörlurarna är ansluten till en bluetooth enhet
     
    katho gillar detta.
  10. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag testade lite nu och det stämmer, när appen tystnar förblir hörlurarna påslagna. Däremot stänger de av sig 3 minuter efter det att de tappar anslutning med mobilen så jag får ladda ner en Bluetooth-timer helt enkelt. :)
     
  11. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Nu vet jag ju inte hur stort batteri i dina lurar har men standby-läget på moderna BT-lurar är jäkligt snålt. Tänker bara att det kanske inte så noga att stänga av dem?