Börsen

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 9 mar 2020.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Frågan du ställde är obegriplig. Jag räknade så. Vilka är "man"? Vad är syftet med frågan? Vill du ha bra svar så ställ vettiga frågor.

    Det finns indexfonder du kan handla med i realtid.

    Jag har ingen anledning att ta nya lån.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Att du svarar med "Frågan du ställde är obegriplig. Jag räknade så. Vilka är "man"?" visar ju bara på din ignorans och att det är bara ditt eget sätt att tänka som är rätt.
    Hur "man" räknar är alltså ett vedertaget sätt att göra något på. Hur du gör är ju en annan sak.
    Det var därför jag frågade om "man" brukar räkna så.
    Men då du uppenbarligen saknar förmågan att förklara och ge ett vettigt svar så blir det ännu en bock i protokollet att inte ha med dig att göra.

    Om en aktie går upp och ner x procent över y antal dagar, och den sammanlagda summan på upp och nergångar är 150% säger man då att den rört sig i 150% procent på y antal dagar?

    Så du menar på allvar att du handlar med indexfonder samtidigt som du talar om att köpa i "rätt" bolag för att tjäna pengar?

    Att du nu i efterhand talar om att du sålde redan i februari är ju bekvämt för dig.
    Det hade ju varit intressant med att se dina förutsägelser innan nästa gång.
     
    Last edited: 14 mar 2020
    eastbound och Zooklubba gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du vill inte ha mig mig att göra och ändå så skriver mängder av dynga till mig. Som vanligt så är du helt befriad ifrån logik. Prata med någon annan istället.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja eller så svarar du på frågorna.
    Eller så gör du som du brukar. Stoppar huvudet i sanden och duckar för allt som inte passar dig.
    Med din expertis så borde du väl hänga på något form av aktieforum istället för här bland oss trögskallar som inte förstår sig på din outtömliga kunskap inom området.
    Som du i allafall påskiner, men sällan eller aldrig visar prov på genom att svara på rättfärdiga frågor.
     
    eastbound gillar detta.
  5. beginner

    beginner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Varför köper du inte aktier i stället för fonder? Det är väl bättre att inte betala en årlig förvaltningsavgift till fondbolag?
     
  6. beginner

    beginner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag tog rygg på Bengt Baron i Enzymatica. Dock väldigt hög risk, företaget går inte med vinst ännu. Så jag kan inte säga att det är en bra aktie ännu, får svara på det om 3-4 år. :)

    Ica och Axfood känns som ganska säkra långsiktiga investeringar.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har ingen som helst skyldighet att svara på dina frågor när du inte kan uppföra dig på ett anständigt sätt.

    Jag har aldrig kallat mig expert, som vanligt så hittar du rena lögner om mig. Jag är inte intresserad av analys av bolag och därför väljer jag att betala fondförvaltare att göra det åt mig.

    Du är enbart otrevlig och oförkämd, du förtjänar inte svar på dina frågor.
     
    Last edited: 14 mar 2020
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Därför att jag inte är intresserad av att analysera bolag, jag har inte den kunskapen. Så jag betalar proffs för att göra det istället. Det jag däremot analyserar är fonder och dess förvaltning.

    Att välja bra fonder är precis lika viktigt som att välja bolag när man köper aktier.

    Men visst, man skulle kunna köpa investmentbolag, det skulle ju bli lite både och.
     
    Last edited: 14 mar 2020
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man kan tänka sig att sjukvårdsprodukter och läkemedel lär gå rätt bra framöver.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du får mer än gärna svara på frågorna du får. Tex är det vettiga frågor du fick inatt som du bara har ignorerat.

    Du har också ignorerat min fråga om du använder kredit (lånade pengar tex huslån) för att köpa fonder.

    Men det som folk stör sig på är hur du spammar dagligen över att det är rea på aktier, att man ska köpa aktier och hitta rätt bolag. Så sitter du själv och köper indexfonder. Chilla med spammet och försöket att se ut som en aktiehaj är du galet snäll.
     
    Rospigg och eastbound gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inte igonerat någon fråga ifrån dig, det är möjligt att jag missat den. Jag har belånat huset för att köpa fonder, det har jag skrivit förut.

    Jag svarar på alla frågor om de framförs på ett trevligt sätt.

    Om du inte gillar tråden jag startade så är det bara att låta bli att läsa. Du har ingen anledning att bli oförskämd.

    Jag har varit helt öppen med vad jag gör och om du inte gillar det så är ditt problem. Inte mitt.

    Jag är ingen aktiehaj, jag skriver det jag gör och det jag tänker. Om du inte gillar det så sluta läs.
     
    Last edited: 14 mar 2020
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    sunda bolag med god ledning

    Var totalt ovetande av att detta är en bestående del av ett bolag, samma ledning år ut och år in...
    Du har en attityd som genomsyrar alla dina inlägg man läser här på Swedroid, och då menar jag inte det i positiv anda. Har du samma jargong i verkligheten?
     
    Rospigg och katho gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inget positivt att säga om dig heller.

    Vad gäller bolag som man köpt så måste man hålla koll på dem, vilket jag skrev. Du väljer ut saker som du kan hoppa på, inte sant? Du har noll intresse av en vettig diskussion.
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Det verkar omöjligt att ha en vettig diskussion med dig. Dock mycket underhållande på ett lite tragiskt sätt att följa dina trådar.
     
    Rospigg gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har många vettiga diskussioner, det hänger på hur folk uppför sig.

    Ett tips till dig är att du undviker ironi, sarkasm och fula, ledande frågor. Att du håller dig till sakfrågan och inte till person. Då ska du se att det går bättre.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Men du har ju inte köpt några bolag. Utan handlar med fonder. Helt skilda saker. Så ämnet börsen är ju helt felaktig.
     
    Rospigg gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hur tänker du då? Aktiefonder består bara av aktiebolag på börsen. Skillnaden är bara att du låter fondförvaltaren välja bolag åt dig.

    Med indexfoner så väljer man de 30 största bolagen på börsen.

    Aktiefonder ändrar värde efter hur börsen rör sig, precis på samma sätt som när du har en egen portfölj.
     
    Last edited: 14 mar 2020
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Aktier är inte fonder. Kan möjligen vara svårt att skilja på om man inte vet vad man sysslar med.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ditt svar är obegripligt. Aktiefonder består av aktier i börsbolag.Vet inte du detta?

    Du kan äga aktier indirekt genom fonder och du kan ha direktägande genom att köpa egna aktier. Jag vet utmärkt vad jag sysslar med.
     
    Last edited: 14 mar 2020
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ganska felaktigt ändå. Det stämmer i fallet för indexfonder som följer OMXS30 men vilka andra? Inte S&P500.

    Vad är grejen, du snackar enbart om aktier och sedan kör du själv indexfonder? Minns jag inte helt fel så köpte du några svenska indexfonder som ej var för OMXS30 men du försvarar dig att det finns ETFer trots att du köper "långsamma" vanliga fonder.

    Men låt mig bli klokare, vill du säga vilka instrument du köpt nu de två senaste veckorna under allt kaos. Så man får se vad experten köper det hade varit nice. Tack på förhand.

    Edit; DJI är också bara 30 företag.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.