[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har bett Fello idag att uppgradera mig till 40GB abonnemang för 245kr/mån. Det blir så från årsskiftet. Verkar som många nappar på erbjudandet och skaffar sig Fello vilket är bra. Skönt att jag kan använda hela månadspotten och även Sparad surf inom EU, nu är kanske mindre användbar men om i snar framtid man åker nånstans.

    Edit: trots att Fello skrivit att de inte jobbar på långfredagen så verkar de ändå göra det, skickade mejl om min begäran om uppgradering av abonnemangsform och de svarade...

    Screenshot_20200410-123153_Samsung Internet.jpg
     
    svenix och stelin gillar detta.
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    vet inte vad mitt argument var riktig? Att jag tycker det vore bättre med en obegränsad pott än en begränsad pott när man ändå betalat för datan. Att folk använder mindre surf pga corona har jag ingen åsikt om alls, menar du att folk som är så aktiva att dom ändrar sitt abonnemang på månadsbasis beroende på sin förväntade användning? Och det är just den klicken som verkligen skulle missunnas av att inte få behålla potten vid nergradering?
     
  3. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag köper ditt argument att det är rimligt att spara surfpotten som man har betalat och egentligen inte ha något tak för den. Samtidigt ställer jag mig frågan, hur eller när ska du hinna förbruka den? Om du har en jämn förbrukning så kommer du knappast att kunna beta av surfpotten om du inte kan växla upp eller ner. Däremot om det skiljer sig månad för månad t.ex. mer under sommarhalvåret då kan jag förstå att det är bra att ha en pott. Samtidigt så hade det kanske varit bättre att välja ett abonenmang som ligger mer närmare kring din förbrukning istället. Det är också så att om jag har 5 GB idag och man höjer till 10 GB och inte ser ett behov av det utan väljer att växla ner, är det inte rimligt att få behålla surfen? Jag har trots allt betalt för den.

    Förhoppningsvis kan vi snart lämna datapotter bakom oss och istället betala för hastighet och latenstider istället.
     
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad får du detta ifrån att teleoperatörerna skall överge att ha billigare abonnemang med mindre datamängd? Det är mycket möjligt att de väljer att ta olika betalt för olika hastigheter, men de kommer inte att överge billiga abonnemang med fixerad datamängd. De har ju redan nu dyra abonnemang med fri data, så detta är ju inget nytt. Det är ju trots allt mängden datatrafik de måste dimensionera utrustningen efter.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Det jag försöker förmedla är att det vore smart av operatören att låsa kunden tills sig genom att låta kunden behålla ALL oförbrukad surf i potten som kund redan betalat för, på villkoret att man behåller abonnemanget. Tanken är att låsa fast kunden till sig genom att göra något bra för kunden i stället för tvång.

    Hur man sen gör för att förbruka surfen är ju valfritt :) Personligen använder jag väldigt olika, när fasta uppkopplingen dör kanske det går 500 gb på en månad och en vanlig månad kan det variera mellan 2 gb och 50 gb. Så för mig skulle det vara svårt att veta vilken datanivå att lägga mig på, men OM man fick behålla alla surf skulle jag kunna betala för 50 gb och oftast ändå bara nyttja 10 gb för att ha en ordentlig buffert när man väl behöver den.
     
  6. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag har inte hävdat att man kommer överge datapaketen för de lägsta abonnemangen. Det jag säger är att vi ser en tendens på att datapaketen blir allt större och större. Därmed är det rimligt att tro att de inom en snar framtid räknas som "obegränsat" ändå. Det är att jämföra med hur man hade med antalet samtal och SMS för 5 år sedan. Fortfarande har en del operatörer kvar antalet samtal i de lägsta abonnemangen men de allra flesta har övergett den prismodellen för att det inte innebär någon extra kostnad. På något sätt behöver man ta högre pris på "obegränsade" tjänsterna och det vore rimligt att anta att man tittar på olika hastighetsbaserademodeller istället.

    Förvisso ett annat sätt att se det på. Men jag hade nog snarare försökt snitta min förbrukning istället och kanske anpassa abonnemangsformen efter det. Samtidigt kanske detta motverkar meningen med att köpa extra surf :).
     
  7. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag ser att du har ändrat dig från att du "är övertygad" om att din prissättning via hastighet skall genomföras till att "det är rimligt att tro" att din hastighetsbaserade prismodell kommer att genomföras. Det låter mycket bättre när du nu tonar ner ett så löst antagande som du inte ens kan visa att någon operatör ens har framfört.
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    stelin och KTM gillar detta.
  9. BennoMandude

    BennoMandude Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Tänkte byta till Fellos 16GB student abonnemang nu men har några frågor jag inte hittar svar på.

    Har fello volte och vowifi?

    Har fello rcs stöd?

    Lär fello få 5G ganska fort då de använder telia nätet? ;p
     
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Har fello volte och vowifi?
    -Nej, de har dock sagt under mycket lång tid att de jobbar på det.

    Har fello rcs stöd?
    -Nej.

    Lär fello få 5G ganska fort då de använder telia nätet? ;p
    -Då Fello är Telias budget-varumärke skulle det inte förvåna mig om det dröjer ett tag innan vi får 5G. Men ingen vet säkert.
     
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Man kommer att få Volte och VoWifi innan 5G släpps. Man kan mjölka pengar med 5G genom att sälja 5G telefoner exklusive men man borde ge rabatt för vara en test person i det nya nätet. 5G är också mer inskränkande för att 5G är designat för små prylar. Gamla GSM stannar för äldre maskiner medans 3G stängs ned. Problemet med allt byte är att många har Volte telefoner men operatörerna vill inte släppa tekniken för budget telefoner.
     
  12. hamstern22

    hamstern22 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    5G kommer nog att bygga ut, men det visar sig!
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick för ett par dagar sedan höra att Fello har ögonen på tråden. Det hade varit roligt med något samarbete med communityn på något vis. Får försöka framföra det.

    Tror dessvärre inte att de har någon större närvaro i sociala nätverk som strategi, men hur som helst verkar de i alla fall ta del av tråden, så informationen och den feedback som lämnas här försvinner inte ut i etern.
     
    Gorgeous, dalton, pobin och 8 andra gillar detta.
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Mycket bra! Jag chattade med de i förra året (när de var självständigt bolag) och bad att ha en närvaro på forumet för att se vad folk har för feedback o förslag på förbättringar, en anledning var VoLTE efterfrågan från en stor majoritet samt hastighetsbegränsningen de har på 80 mbit som kunde bli kanske 100 mbit istället o hänvisade till MyBeat som har det så.
     
    dalton och bernard gillar detta.
  15. Peer2peer

    Peer2peer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjena! Jag funderar på att byta till Fello pga deras student deal. Har läst lite och i och för sig är ni ganska opartiska med alla verkar vara ganska nöjda med Fello överlag!

    Det enda som får mig att tveka är:
    - Andra operatörer kan ge 100gb surf
    - inget VoLTE
    - inget Wifi Samtal

    Hur ser ni på de två sista?
    Jag har idag Telenor och tycker Wifisamtal känns smidigt.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det är något som gör att jag lite funderar på att byta bort Fello. Jag är ibland i en källarlokal där jag inte får någon täckning alls, inte ens GSM, men har wifi. Då saknar jag VoWIFI.
     
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    har alltid haft flera jobbtelefoner och telia abonnemangen på dessa och har precis fått volte/wifisamtal och jag har inte märkt någon större skillnad för mig personligen. Enda stället jag har dålig täckning på är hos mina päron, har typ 1 plupp gsm om jag är utomhus. Men kör wifi och då ringer jag på facetime eller messenger men oftast funkar det ändå att ringa vanligt.

    Min sambo hade svindålig täckning på sitt jobb med 3/hallon, men helt plötsligt blev det svinbra täckning och det var när dom införde wifisamtal. Det blev en helt sjuk skillnad.

    Så frågan är om du befinner dig på platser som du tror att du behöver ha funktionen? Telias nät är ju oftast väldigt bra, men det händer att det kan vara sämre på vissa platser och då är frågan om du har wifi eller 4g på den platsen att falla tillbaka på. Och egentligen hur mycket ringer då?

    Byter till fellos studentabonnemang i maj, har kört halebop mini privat och har typ ringt max 40 samtal på den telefonen senaste året så jag kommer garanterat klara mig utan volte och wifisamtal.
     
    dalton gillar detta.
  18. Peer2peer

    Peer2peer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har inte funderat över de så mycket för jag har ju wifi samtal.. Jag tycker i och för sig att jag har bra täckning och det klipper extremt sällan.

    Jag bor i sthlm och vistas i princip bara där det är bra täckning men just när det kommer till i hus och kontor så vet jag inte hur täckningen påverkar för jag har i princip alltid wifi där jag är och då har jag kunnat surfa och ringa via de. Så har inte funderat över täckningen. Tycker det är smidigt att kunna ringa via Wifi samtal med vanliga telefon nummer utan att behöva leta upp någon på FaceTime eller Messenger.

    Är sjukt kluven i om jag ska välja och spara 114kr men får en sämre tjänst..
    Enligt Telenor så är lågprisoperatörer mindre prioriterade i nätet än de andra, stämmer de?
     
    6150 gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det gällande prioriteringen stämmer inte. Fello har visserligen en hastighetsbegränsning på 80Mbit/s, men upp till det så är det samma prioritet som andra operatörer i Telias nät.

    Det bästa du kan göra är att testa. Fello har ingen bindningstid, så blir du missnöjd kan du bara byta tillbaka till Telenor eller en annan operatör igen. Halebop Student kanske annars kan vara ett alternativ? De har både 4G-samtal och WiFi-samtal.
     
    night77 och Oceanic gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är framförallt inomhus jag märker skillnad kunde tappa täckningen i byggnader framförallt med plåttak med vimla men inte ett problem med Fello.

    Sedan så drar din mobil mkt mindre batteri när den har starkare signal detta är också något underskattat.

    Du kan fortfarande hoppa upp och ner i abbonemangen med Fello är du riktigt snål kan du ta dyraste abbonemanget och fylla potten sedan kan du leva på potten och gå ner i surf ett tag osv.